BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten


Paul van Straaten en Richard Nederlof (Lokalist) met Annemarie Geerdes (Innovatie Lead korte keten Agrifirm). Locatie: Boerderij Binnenveld in Rhenen / Foto bij: Marnix Klooster

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

De korte keten bestaat op het moment uit veel individuele boeren die hun producten zelf in eigen netwerken verkopen en vervoeren. Maar die keten is momenteel ook erg versnipperd. Door samen te werken bieden de partners een totaaloplossing. Die oplossing is nu actief met vijftig duurzame boeren in de provincies Noord-Brabant en Utrecht, maar vanaf het tweede kwartaal start de landelijke uitrol. 

Door het netwerk van boeren van Agrifirm en de ervaring met tech en logistiek van Lokalist met elkaar te combineren, is er grote slagkracht om de infrastructuur van de korte keten te veranderen. “De nieuwe samenwerking brengt een breed productaanbod van duurzame boeren en voedselmakers bij elkaar. Door slimme logistieke oplossingen kunnen bestaande individuele netwerken nu efficiënt verbonden worden,” aldus de toelichting op de samenwerking. Agrifirm en Lokalist zetten een stevige stap in de financiering van dit initiatief.

Slimme keten

BOER&NLekker startte in 2022 met een pilot gericht op consumenten. Annemarie Geerdes, lead innovatie Korte Keten bij Agrifirm: “De belangrijkste les uit de pilot was dat we niet het zoveelste platform moeten toevoegen aan de markt, maar juist de verbinding op moeten zoeken. De enige manier om de korte keten efficiënt en betaalbaar te maken, is meer samenwerking tussen de ruim 8.000 boeren die actief zijn in de korte keten in Nederland. De onmisbare logistieke en technische expertise van Lokalist maakt dat nu mogelijk.” Paul van Straaten, oprichter Lokalist: “Met deze samenwerking maken we van de korte keten een slimme keten. Door bestaande individuele logistieke stromen slim te combineren zorgen we ervoor dat er niet meer wielen op de weg komen, maar er wel een sterke efficiëntieslag wordt gemaakt, die snel op te schalen is.”

Zakelijke markt

BOER&NLekker en Lokalist spelen gezamenlijk in op de groeiende vraag vanuit de zakelijke markt van retail, horeca en catering. Vaak is de wens er wel om lokale en duurzame producten in te kopen, maar is de “hoe”-vraag en de benodigde tijd een knelpunt. Het contact met veel individuele boeren en voedselmakers zorgt voor complexe en arbeidsintensieve processen, zowel bij het bestellen als op het gebied van logistiek. Meer professionaliteit en efficiëntie verlaagt de drempel voor de zakelijke markt om direct bij duurzame boeren uit de buurt in te kopen, voor een betaalbare prijs. Zo kunnen zakelijke klanten aan hun duurzaamheids- en traceerbaarheidsdoelstellingen voldoen.

De Driehoek

Anke Wismans, deelnemende boer en eigenaresse van zuivelboerderij De Driehoek in Oosterhout: “De samenwerking met Lokalist is precies wat we nog misten met BOER&NLekker. De zakelijke markt is heel belangrijk voor ons als boeren, omdat we op die manier ook echt volume en dus omzet kunnen draaien. We waren daar al wel actief in, maar mijn schoonvader bracht de kaas nog rond. Dat maakte het lastig om op te schalen. Met deze samenwerking kunnen we nu de benodigde stappen in professionaliteit, marketing, bestelsysteem en distributie zetten.”

Bron: Agrifirm/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken

Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.

Lees bericht

Pannenkoekenrestaurants doen het goed

Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.

Lees bericht

Dineren met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw

Horecaconcept – Amsterdam is een nieuw culinair concept rijker met ‘Le Petit Chef’ in Brasserie De Roode Leeuw.  Deze unieke dinershow combineert culinaire hoogstandjes met een verfijnde 3D-cinema. Na shows in onder andere Parijs, Londen en New York, is Amsterdam de volgende locatie waar mensen de show kunnen gaan zien.

Lees bericht


ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht

Verkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld

Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid