BOER&NLekker en platform Lokalist bundelen krachten


Paul van Straaten en Richard Nederlof (Lokalist) met Annemarie Geerdes (Innovatie Lead korte keten Agrifirm). Locatie: Boerderij Binnenveld in Rhenen / Foto bij: Marnix Klooster

Samenwerken - Het korte ketenconcept BOER&NLekker, een initiatief van boerencoöperatie Agrifirm, en bestel- en transportplatform voor lokaal eten Lokalist bundelen hun krachten, met een nieuwe focus op de zakelijke markt. Beide partijen willen met de samenwerking een ‘one-stop shop’ inrichten voor retail, catering en horeca voor directe inkoop bij lokale duurzame boeren.

De korte keten bestaat op het moment uit veel individuele boeren die hun producten zelf in eigen netwerken verkopen en vervoeren. Maar die keten is momenteel ook erg versnipperd. Door samen te werken bieden de partners een totaaloplossing. Die oplossing is nu actief met vijftig duurzame boeren in de provincies Noord-Brabant en Utrecht, maar vanaf het tweede kwartaal start de landelijke uitrol. 

Door het netwerk van boeren van Agrifirm en de ervaring met tech en logistiek van Lokalist met elkaar te combineren, is er grote slagkracht om de infrastructuur van de korte keten te veranderen. “De nieuwe samenwerking brengt een breed productaanbod van duurzame boeren en voedselmakers bij elkaar. Door slimme logistieke oplossingen kunnen bestaande individuele netwerken nu efficiënt verbonden worden,” aldus de toelichting op de samenwerking. Agrifirm en Lokalist zetten een stevige stap in de financiering van dit initiatief.

Slimme keten

BOER&NLekker startte in 2022 met een pilot gericht op consumenten. Annemarie Geerdes, lead innovatie Korte Keten bij Agrifirm: “De belangrijkste les uit de pilot was dat we niet het zoveelste platform moeten toevoegen aan de markt, maar juist de verbinding op moeten zoeken. De enige manier om de korte keten efficiënt en betaalbaar te maken, is meer samenwerking tussen de ruim 8.000 boeren die actief zijn in de korte keten in Nederland. De onmisbare logistieke en technische expertise van Lokalist maakt dat nu mogelijk.” Paul van Straaten, oprichter Lokalist: “Met deze samenwerking maken we van de korte keten een slimme keten. Door bestaande individuele logistieke stromen slim te combineren zorgen we ervoor dat er niet meer wielen op de weg komen, maar er wel een sterke efficiëntieslag wordt gemaakt, die snel op te schalen is.”

Zakelijke markt

BOER&NLekker en Lokalist spelen gezamenlijk in op de groeiende vraag vanuit de zakelijke markt van retail, horeca en catering. Vaak is de wens er wel om lokale en duurzame producten in te kopen, maar is de “hoe”-vraag en de benodigde tijd een knelpunt. Het contact met veel individuele boeren en voedselmakers zorgt voor complexe en arbeidsintensieve processen, zowel bij het bestellen als op het gebied van logistiek. Meer professionaliteit en efficiëntie verlaagt de drempel voor de zakelijke markt om direct bij duurzame boeren uit de buurt in te kopen, voor een betaalbare prijs. Zo kunnen zakelijke klanten aan hun duurzaamheids- en traceerbaarheidsdoelstellingen voldoen.

De Driehoek

Anke Wismans, deelnemende boer en eigenaresse van zuivelboerderij De Driehoek in Oosterhout: “De samenwerking met Lokalist is precies wat we nog misten met BOER&NLekker. De zakelijke markt is heel belangrijk voor ons als boeren, omdat we op die manier ook echt volume en dus omzet kunnen draaien. We waren daar al wel actief in, maar mijn schoonvader bracht de kaas nog rond. Dat maakte het lastig om op te schalen. Met deze samenwerking kunnen we nu de benodigde stappen in professionaliteit, marketing, bestelsysteem en distributie zetten.”

Bron: Agrifirm/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

Lees bericht


Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

Lees bericht


Oud-bestuurders Booking.com en Ahold aan boord bij Amigos

Platform - Social platform Amigos heeft drie voormalige directeuren van Booking.com, Hyves en Ahold als investeerders aangetrokken, plus een bestuurslid KHN Amsterdam. De Amigos app heeft ruim 800.000 gebruikers, maar wil verder groeien. Ook internationaal. De nieuw aangetrokken investeerders gaan daarbij helpen.

Lees bericht


De winnaars van de Gault&Millau Awards 2024

Verkiezing – Maandagmiddag werd in het Utrechtse Tivoli Vredenburg de winnaars bekend gemaakt van de Gault & Millau Awards 2024. Onder het toeziend oog van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën als ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Gastheer van het Jaar’. Na afloop van de bijeenkomst werd de nieuwe...

Lees bericht

Nieuw huurcontract voor winkel- en horecapanden

Winkelpanden – Branche- en werkgeversorganisaties hebben een nieuwe Huurdersvariant’ van het ROZ-model gemaakt. In het ROZ zijn de verhuurders vertegenwoordigd. Het model moet huurcontractbesprekingen tussen partijen evenwichtiger maken en onwenselijke situaties voorkomen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid