CBL wil stabiel kabinet dat uitdagingen gaat aanpakken
_720_480_90.jpg)
Politiek - Stabiliteit en duidelijkheid zijn de komende formatieperiode van belang. Dat benadrukt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in reactie op de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen van gisteren. De branchevereniging ziet vooral de noodzaak van een stabiel kabinet om Nederland de komende jaren verder vooruit te helpen.
‘De supermarkt- en foodservicebranche constateert een verdeeld politiek landschap, maar benadrukt het cruciale belang van een stabiel kabinet om de grote maatschappelijke uitdagingen aan te pakken,’ zo laat de branchevereniging weten. Thema's zoals bestaanszekerheid, ondernemersklimaat, het bevorderen van een gezonde leefstijl, de energietransitie en duurzame ketensamenwerking vereisen een duidelijke en langdurige aanpak van zowel overheid als bedrijfsleven. Het CBL hoopt daarom dat de formatie niet te lang gaat duren en dat het nieuwe kabinet voor stabiele oplossingen gaat zorgen voor ketenpartijen, ondernemers en consumenten.
Lastenverlichting
Daarbij heeft het CBL ook wensen. De branchevereniging vindt het bijvoorbeeld noodzakelijk dat het aankomende kabinet zal kiezen voor lastenverlichting in plaats van lastenverzwaring voor ondernemers. ‘De supermarkt- en foodservicebranche is bereid te investeren in de toekomst, maar wordt hierin belemmerd door toenemende regeldruk en bureaucratie,’ aldus het CBL.
Ketensamenwerking
Het CBL ziet voor een nieuw kabinet een kans om perspectief te bieden op het gebied van ketensamenwerking. Eerder gesprekken hierover slaagden niet. Het CBL hoopt nu op een doorstart van deze gesprekken met boeren, tuinders, verwerkers en maatschappelijke organisaties gericht op een toekomstbestendige voedselketen en roept ook de overheid hiertoe op. Het CBL roept een nieuw kabinet op om duidelijkheid te geven over waar we in de toekomst naartoe werken en te zorgen voor gelijke spelregels voor iedereen.
Bron: CBL/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bedrijfscateraar Vitam kiest nieuwe Versgroothandel Boerschappen
Overeenkomst - De nieuw opgerichte Boerschappen Groothandel en bedrijfscateraar Vitam hebben een 8-jarige overeenkomst getekend voor de levering van alle versproducten (groenten, vlees, fruit, zuivel). Het gaat om de levering aan meer dan 300 bedrijfsrestaurants van Vitam. Vitam is daarmee de eerste partij die kiest voor de korte keten en met wie Versgroothandel Boerschappen gaat samenwerken.
Lees berichtTankstations doen goede zaken in tabak, fris en zoetwaren
Analyse - De Nederlandse tankstationmarkt start 2025 met een omzetgroei van maar liefst 28,4% ten opzichte van januari 2024. De groei zit met name in tabak, koude dranken en zoetwaren. Dat laat de verkoopanalyse zien van Orange Peak Company.
Lees berichtBoerschappen wil met nieuwe directie verder groeien
Benoeming – Korte-keten-initiatief Boerschappen heeft een nieuwe directie benoemd. Drees Peter van den Bosch, ex-CEO Hutten Catering, en Machiel Resink, ex-CFO Vegetarische Slager, gaan de directie vormgeven en het initiatief naar een volgende groeifase brengen. De oprichters Stéphanie Vellekoop en Stijn Markusse blijven betrokken bij Boerschappen.
Lees berichtING Research positief over omzetgroei detailhandel in 2025
Analyse – ING Research verwacht voor dit jaar een omzetgroei van 3,5% voor de detailhandel. Die groei wordt veroorzaakt door een verbeterde koopkracht en ‘gewenning’ aan de hogere prijzen. Consumenten gaan daardoor meer uitgeven in de winkelstraten, zo is de verwachting van de bank. Ook supermarkten realiseren dit jaar weer omzetgroei volgens ING Research nadat deze vorig jaar voor het eerst in...
Lees bericht‘Ekoplaza beste positionering foodretail, supermarkt slechtste’
Onderzoek – Ekoplaza heeft de beste positionering in de foodretail. Speciaalzaken positioneren zich het best en supermarkten het slechtst. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees bericht