Colruyt oogst eerste Belgische mosselen uit eigen zeeboerderij

Buitenland - Anderhalf jaar na de start van de bouw van de eerste commerciële zeeboerderij, op zo’n 5 kilometer voor de Belgische kust, is Colruyt Group bezig met de oogst van de eerste Belgische mosselen van eigen kweek. De groep zal de komende maanden zo’n 10 à 15 ton hangcultuurmosselen bovenhalen en in de vier locaties van Cru aanbieden.
Intussen werkt de Colruyt groep verder aan de uitbouw van de innovatieve zeeboerderij Westdiep. Recent werden extra mosseltouwen geïnstalleerd, zodat er volgend jaar een grotere hoeveelheid mosselen geoogst kunnen worden. Daarnaast investeerde de groep in een eigen boot en trok het extra mensen aan. Zij zullen de opschaling van de zeeboerderij, die vandaag nog maar een kwart van de beschikbare ruimte inneemt – verder voltooien.
Hangcultuur
Met een gemiddelde consumptie van 2,2 kg mosselen per jaar staat de Belg in de top van dé mosseleter van Europa. In België was mosselproductie tot voor kort ondenkbaar ondanks het feit dat er in het Belgische deel van de Noordzee van nature mosselzaad aanwezig is en mosselen er kunnen groeien. Colruyt wilde daarin verandering brengen. Nu is het zover dat de eerste Belgische mosselen geoogst kunnen worden. “We zijn bijzonder fier dat we erin geslaagd zijn om Belgische mosselen aan te bieden aan de consument”, aldus Stefan Goethaert, de kersverse CEO bij Colruyt Group. “Door zelf de eerste commerciële zeeboerderij uit te bouwen, kunnen we ook hoge eisen stellen op het vlak van duurzaamheid. We maken zoveel mogelijk gebruik van lokaal geproduceerde en gerecycleerde materialen, en kiezen daarom ook voor hangcultuur”. Dat heeft tal van voordelen. De mossellijnen kunnen meebewegen met de soms ruwe zeestroming, ze doen dienst als schuilplaats voor vissen en ander zeeleven waardoor de biodiversiteit in en rond de kweekzone vergroot en bij het oogsten wordt de bodem niet beschadigd.
Bron: Colruyt/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Colruyt gaat voortaan 200 horecaproducten aanbieden
Buitenland - Klanten in de Colruyt Laagste Prijzen-winkels in Brugge Sint-Pieters en Aalst gaan vanaf 1 februari een extra assortiment aantreffen van 200 producten die specifiek bedoeld zijn voor horecazaken. De producten komen uit het assortiment van Solucious. De Belgische discounter zegt dat het om een test gaat, maar laat ook weten dat zij verder willen groeien in de foodservicemarkt. De slagerijafdeling...
Lees berichtColruyt Group neemt Belgische Delitraiteur over
Overname - Colruyt Group heeft deze week een akkoord bereikt om 100% van de aandelen van Delitraiteur over te nemen. Het bedrijf maakt onderdeel uit van de groep Louis Delhaize. Colruyt wil met de overname groeien in het aanbod convenience.
Lees berichtSolucious van Colruyt neemt groothandel Délidis over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van de Belgische Colruyt Group, heeft een akkoord bereikt met Groep Peeters-Govers voor de overname van 100% van de aandelen van groothandel Délidis. Solucious is in België actief als groothandelstak voor professionele klanten van retail Colruyt.
Lees berichtColruyt onderdeel Solucious neemt Belgische Valfrais over
Overname - Solucious, de foodservicespecialist van Colruyt Group, heeft het familiebedrijf Valfrais, gevestigd in Bastenaken, overgenomen. Volgens beide partijen vullen het assortiment, het klantenbestand en het werkgebied elkaar goed aan. Met overname van 100% van de aandelen zet Solucious in op verdere groei in foodservice.
Lees berichtBelgische Colruyt zet steeds meer in op innovatie
Buitenland - Colruyt Group zet steeds meer in op innovatie in de winkel. Afgelopen maand werd een nieuwe technologie getest die zorgt voor optimale schapinvulling, die meet hoeveel klanten er binnenkomen en hoe druk het is aan de kassa. Daarnaast loopt er een test bij de Belgische supermarktketen om de winkel schoon te laten maken door een robot. De initiatieven...
Lees berichtColruyt introduceert Spar For You gericht op B2B-klanten
Buitenland – De Belgische Colruyt Group introduceert ‘Spar For You’, een nieuw foodserviceconcept gericht op de B2B-klanten van de retailgroep. Het gaat om een 24/7 cateringconcept dat volgens de retailorganisatie past bij de tegenwoordige manier van consumeren binnen een bedrijf met uitdagingen, zoals flexibel werken, werken in shiften en de ‘on-the-go’ consumptie.
Lees bericht