Consument betaalt fors meer voor Dagje uit
Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen stegen de afgelopen vijf jaar met 17 procent. Ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen. Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken waren ook duurder uit. De toegangsprijzen hiervoor zijn de afgelopen vijf jaar met bijna 14 procent gestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder. Ook horeca duurder Maar niet alleen de toegangsprijzen gingen in prijs omhoog. Ook het eten op de parken werd duurder. Eten en drinken in een restaurant op een attractiepark kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent. Bron: CBS/@FoodClicks Leisure - De prijs van een dagje uit is in de afgelopen vijf jaar gemiddeld sterker gestegen dan de consumentenprijzen. Niet alleen de toegangsprijzen stegen fors, ook de prijzen voor eten end rinken stegen met bijna 12 procent ten opzichte van juli 2014. Dit meldt het CBS op basis van de meest recente cijfers over consumentenprijzen. De toegangsprijs voor musea en dierentuinen stegen de afgelopen vijf jaar met 17 procent. Ook bij de entree voor attracties, evenementen, bioscopen, theaters en concerten is de consument duurder uit. Ter vergelijking: in diezelfde periode zijn de consumentenprijzen gemiddeld met bijna 7 procent gestegen. Bezoekers van recreatie- of sportevenementen en attractieparken waren ook duurder uit. De toegangsprijzen hiervoor zijn de afgelopen vijf jaar met bijna 14 procent gestegen. In 2016 bezochten 21 miljoen mensen Nederlandse attractieparken, van wie 1 op de 5 buitenlands was. Het aantal bezoekers steeg sinds 2010 ieder jaar. In 2016 waren er 150 attractieparken in Nederland, 55 meer dan in 2010. Een bezoek aan het theater, een concert, een muziekfestival of de bioscoop werd 10 procent duurder. Ook horeca duurder Maar niet alleen de toegangsprijzen gingen in prijs omhoog. Ook het eten op de parken werd duurder. Eten en drinken in een restaurant op een attractiepark kost bijna 12 procent meer dan in juli 2014. Vooral fastfood werd duurder, de prijzen in deze categorie stegen in vijf jaar met 15 procent. Bron: CBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
The Tosti Club zet eerste stappen in leisure-omgeving
Leisure – Jumpsquare Group gaat een samenwerking aan met The Tosti Club. De tosti’s zijn een aanvulling op het menu van de 22 trampolineparken in Nederland, waarvan 18 parken tot de groep behoren en vier parken franchise zijn.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht