Consumptiebehoefte in horeca is veranderd na eerste lockdown


Foodservicemarkt deed het goed afgelopen jaar, maar zit nog niet op niveau van voor corona

Analyse - Horeca in Nederland heeft na de eerste lockdown de weg omhoog vrij snel weten te vinden. Halverwege juli is het omzetniveau zelfs even gestegen tot het niveau van 2019. Opvallend genoeg bleek de consumptiebehoefte van de horecagast na de lockdown op een aantal vlakken wel te zijn veranderd ten opzichte van 2019.

De gegevens komen uit een jaarlijkse analyse van TAPP, dat consumpties in 4000 zaken in Nederland monitort en analyseert. TAPP verzamelt verkoopdata rechtstreeks uit de horeca en vertaalt deze naar consumptiepatronen en marktontwikkelingen. Uit die analyse blijkt dat vanaf het moment dat de eerste lockdown is aangekondigd de omzet direct kelderde, om even later, gedurende de lockdown, volledig tot stilstand te komen. In tegenstelling tot de eerste weken, die goed verliepen. “De omzetcijfers lagen gemiddeld boven de cijfers van 2019. Het was dan ook een ongelofelijke schok om te zien dat de horeca zo plotsklap stil kwam te liggen”, aldus Meike Nederstigt van TAPP.

Na de eerste lockdown hadden veel horecaondernemers ook nog te maken met beperkingen. Maar door flexibel te zijn en snelle aanpassingen te realiseren hebben toch veel ondernemers, ondanks de maatregelen, hun deuren weten te openen. “De vakantiegangers bleven thuis, en met het goede weer als steuntje in de rug, is de horeca na die eerste lockdown voorzichtig weer omhoog gekropen. Met als hoogtepunt dat de omzetcijfers medio juli zelfs het niveau van 2019 haalde,” volgens TAPP. In de overige zomerweken bleef dit percentage hangen rond de tachtig procent.

Meer gedistilleerd

TAPP registreerde op basis van miljoenen consumpties bij in de 4000 horecalocaties ook een veranderde consumptiebehoefte in de periode na de eerste lockdown ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Nederstigt: “Enkele hele bijzondere ook, zo bestellen veel Nederlanders na de lockdown vaker sterke drank, in vergelijking met vorig jaar. Bijna negen procent vaker is sterke drank op de rekening verschenen.”

Rum versus gin

Ook in soorten sterke drank traden verschillen op. Voor de lockdown bleek met name rum van de gedistilleerde dranken te winnen aan populariteit. Gin bleek in die periode veel minder in trek dan voorheen. De consumptie van gin daalde met elf procent, naar rum was acht procent meer vraag. Na de lockdown nam de algehele populariteit van gedistilleerd toe, maar werd rum minder vaak besteld dan voor de lockdown.

Aandeel speciaalbier neemt toe

Niet alleen gedistilleerd won aan populariteit. Na de eerste lockdown loopt het percentage pils dat in de horeca besteld wordt terug, terwijl het percentage voor speciaalbier juist toeneemt. Nadat de horeca afgelopen zomer weer opstartte, is bijna tien procent minder pils genuttigd. De vraag naar speciaalbier steeg ondertussen met acht procent. “Speciaalbier is natuurlijk al langer in toenemende mate populair, maar dit is wel een bijzonder sterke toename. Aannemelijk is dat men minder pils bestelde omdat, vanwege het beperkt aantal gasten dat naar binnen mocht, relatief weinig tijd werd doorgebracht in de horeca. Hierdoor trakteerde men zichzelf wellicht eerder op speciaalbier en gedistilleerd.”

Bron: TAPP/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bier met minder alcohol steeds populairder

Biermarkt – De Nederlandse bierdrinker drinkt steeds minder bier en wanneer die bier drinkt kiest hij steeds vaker voor een biertje met een lager alcoholpercentage. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Nederlandse Brouwers. De bierverkopen zijn door de slechte zomer en hoge inflatie volgens de brouwers in 2023 zowel voor thuis als in de horeca licht teruggelopen.

Lees bericht


Bar take-overs door rummerk Flor de Caña

Bars – In november en december bundelt Flor de Caña de krachten met diverse locaties in Amsterdam en Rotterdam, zodat iedereen kan kennismaken met de exclusieve cocktails met Flor de Caña-rum. Tijdens deze verschillende evenementen in cocktailbars, hotels en restaurants, zal het Nicaraguaanse rummerk voor één nacht de bar overnemen.

Lees bericht


Birra Moretti introduceert Sale di Mare

Introductie - Birra Moretti introduceert een nieuw biertje: Birra Moretti Sale di Mare. Het gaat om een ongefilterd en daardoor lichttroebel bier met 5,5% alcohol, verrijkt met extra hoparoma’s en een vleugje Italiaans zeezout.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid