'Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans'


Crisp gaat overtollige producten uit kerstpakket verzamelen voor speciale kerstmarkt voor Stichting Samen Is Niet Alleen

Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.

Van ingeblikte kalfsragout tot ganzenleverpaté en van pasteibakjes tot flessen wijn. Grote kans dat je dergelijke producten in en kerstproduct zitten, maar niet iedereen consumeert die producten. Toch is het kerstpakket populair en nam vorig jaar twee van de vijf werkende Nederlanders een pakket mee naar huis. Om de producten die overblijven toch een bestemming te geven heeft Crisp het plan opgevat deze producten in te zamelen voor Stichting Samen Is Niet Alleen (SINA), die deze maand een kerstmarkt organiseert voor gezinnen in armoede.

Prullenbak

Van soepballetjes en ingeblikte ragout, tot olijven, borrelnootjes en flessen drank. In het onderzoek dat in opdracht van Crisp werd uitgevoerd, geeft een derde van de werkende Nederlanders aan dat het kerstpakket niet past bij de persoonlijke smaakvoorkeuren. En dan worden Nederlanders creatief: producten worden opnieuw cadeau gedaan aan vrienden of familie (36%) of doorverkocht op Marktplaats (10%). Maar alsnog belanden er volgens het onderzoek veel producten in de prullenbak. “Het kerstpakket gaat er vaak vanuit dat smaken niet verschillen. En daar valt enorme winst te behalen,” zegt Toine Timmermans, programmamanager bij Wageningen University & Research (WuR) en oprichter van stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “In Nederland verspillen we ieder jaar 2 miljard kilo goed voedsel, zowel binnen huishoudens als bij bedrijven. Bij consumenten speelt de houdbaarheidsdatum een grote rol, terwijl veel voedsel -ook na het verstrijken daarvan- nog prima eetbaar is.”

Kerstmarkt

Mochten consumenten in de aanloop naar Kerst producten ontvangen die niet helemaal passen bij de persoonlijke smaakvoorkeuren, dan verzamelt Crisp die in voor Stichting Samen Is Niet Alleen (SINA). Zij organiseren deze maand een kerstmarkt voor gezinnen die onder de armoedegrens leven. Klanten kunnen houdbare artikelen tot aan de Kerst meegeven aan de chauffeurs van Crisp, zodat deze producten -aangevuld met aanbod uit de boodschappen-app- tijdens de kerstmarkt worden uitgedeeld.

Bron: Crisp/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Koningin Máxima opent Verspillingsvrije Week 2025

Actieweek - Met de onthulling van het campagnebeeld gaf Koningin Máxima gisterochtend het officiële startsein voor de Verspillingsvrije Week 2025. Centraal dit jaar staat het thema houdbaarheid. Jongeren, professionals en ondernemers lieten tijdens de opening zien hoe zij verspilling tegengaan - thuis, in de horeca en in de voedselketen.

Lees bericht

QR Code van GS1 helpt in strijd tegen voedselverspilling

Voedselverspilling - Tijdens de Verspillingsvrije Week (8 t/m 14 september) staat Nederland stil bij de enorme hoeveelheid voedsel die jaarlijks verloren gaat: 1,6 miljard kilo, goed voor 23 miljoen gemiste maaltijden in één week. Een nieuw hulpmiddel in de strijd tegen verspilling is de QR Code powered by GS1.

Lees bericht



Consument kiest bewuster en vaker huismerken

Onderzoek - De Nederlandse consument verandert zijn koopgedrag in hoog tempo. Minder vaak naar de winkel, vollere mandjes en een duidelijke voorkeur voor huismerken kenmerken het supermarktlandschap van 2024. Dat blijkt uit het 2025 YouGov Brand Footprint Europe Report.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid