De winnaars van de Gault&Millau Awards 2024
![](/images/made/uploads/Gault_Millaut__winnaars_2024_1080_720_90.jpg)
Verkiezing – Maandagmiddag werd in het Utrechtse Tivoli Vredenburg de winnaars bekend gemaakt van de Gault & Millau Awards 2024. Onder het toeziend oog van de top van de Nederlandse restaurantwereld werden zij op het podium bekroond, in 18 categorieën als ‘Chef van het Jaar’, ‘Jonge Chef van het Jaar’ en ‘Gastheer van het Jaar’. Na afloop van de bijeenkomst werd de nieuwe Gault&Millau gids gelanceerd. Bijna 850 toonaangevende Nederlandse restaurants zijn dit jaar opgenomen in de lijst.
De restaurants blinken allemaal uit in iets speciaals. De horecabedrijven zijn stuk voor stuk plekken waar gasten mogen rekenen op een uitstekende culinaire beleving en dito service.
Winnaars Gault&Millau Awards 2024
Tijdens de lancering werden de awards uitgereikt aan de jaarlijkse prijswinnaars en was er ruimte voor ontmoetingen en netwerken in de foyer van Tivoli Vredenburg. De 18 winnaars zijn allen op hun eigen manier uniek. Emile van der Staak is een chef met een missie en is een chef die groter is dan zijn restaurant De Nieuwe Winkel in Nijmegen. Hij mocht de belangrijke award voor ‘Chef van het Jaar’ in ontvangst nemen. Hij gebruikt zijn keuken graag als een activistisch statement, kookt volledig plantaardig en voert helemaal zijn eigen koers.
‘Jonge Chef van het Jaar’ is Wouter Kik, de talentvolle topchef die zijn droom waarmaakte en mede eigenaar is van restaurant Codium in Goes. ‘Sommelier van het Jaar’ werd Job Seuren. Deze bevlogen wijnkenner bezorgt bij Zoldering in Amsterdam gasten een unieke wijnbeleving. ‘Ontdekking van het Jaar’ is restaurant Holsterhof in Posterholt. Een plek in Noord-Limburg die lange tijd onder de radar bleef, maar het verdient om in het zonnetje te worden gezet. De uitstekende gerechten hebben veel diepgang en aan het roer staan twee gepassioneerde jonge ondernemers.
Lijst van alle winnaars
Chef van het Jaar: Emile van der Staak van De Nieuwe Winkel, Nijmegen
Jonge Chef van het Jaar: Wouter Kik van Codium, Goes
Gastheer van het Jaar: Marco Westra van Hemel & Aarde, Utrecht
Sommelier van het Jaar: Job Seuren van Zoldering, Amsterdam
Wijnkaart van het Jaar: Vineum, Rotterdam
Prijs-plezier van het Jaar: Café de Klepel, Amsterdam
Terras van het Jaar: De Bloemenbeek, de Lutte
Ambachtsman van het Jaar: Michel van der Kroft van ’t Nonnetje, Harderwijk
Aziatisch restaurant van het Jaar: Morikawa, Den Haag
Groenterestaurant van het Jaar: Flore, Amsterdam
Bistronoom van het Jaar: Troef, Amsterdam
Ontdekking van het Jaar: Holsterhof, Posterholt
Cocktailbar van het Jaar: The Rumah, Rotterdam
Hoogste Nieuwkomer van het Jaar: Inter Scaldes, Kruiningen
Lifetime Achievement Award: Noël Vanwittenbergh van Ciel Bleu, Okura Amsterdam
Dessert van het Jaar: Rodrigo Silvo van ARCA, Amsterdam
New Chef On The Block: Nino Willems van Salty Seafood Bar, Zwolle
Best Dutch Chef Abroad: Marco Prins van The Chef’s Table at the Brooklyn Fare in New York
Noteringen
Gault&Millau is een restaurantgids voor de Nederlandse gastronomie. Op de lijst staan 842 restaurants. Ze worden beoordeeld op basis van 20 punten. Dat de Nederlandse gastronomische wereld niet stilstaat, blijkt wel uit het feit dat er veel nieuwe namen op de lijst zijn bijgekomen. In de gedrukte gids zijn 72 restaurants opgenomen die een score hebben van 16 punten of meer. Dit jaar is Inter Scaldes in Kruiningen de hoogste nieuwe binnenkomer, met 16,5|20. Een oude bekende naam, die opnieuw is beoordeeld vanwege de overname door Jeroen en Sanne Achtien en Pillows Hotels. Odille in het Brabantse St. Oedenrode verdient een speciale vermelding. Het restaurant scoort net niet genoeg punten voor de gids (met 15|20), maar is wél de op één na hoogste nieuwe naam in de lijst. In 2023 opende het de deuren en sindsdien is het restaurant bezig met een succesvolle opmars. De hoogst genoteerde stijger van dit jaar is Restaurant 212 in Amsterdam, met 18,5|20. Het is duidelijk dat dit restaurant zich blijft ontwikkelen. De verfijnde gerechten en voelbare passie spatten van de borden af.
Bron: Gault&Millau/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtGault&Millau organiseert 100Chefs in Miele Experience Center
Event - Het grootste culinaire evenement van Nederland, ‘100Chefs by Gault&Millau’, keert terug op 12 en 13 oktober dit jaar terug in het Miele Experience Center in Vianen. 100Chefs brengt 100 toonaangevende Nederlandse chefs samen en verwacht zo’n 2.000 culinaire liefhebbers.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees bericht