Formulenieuws - Domino’s pizza lanceert maandag 30 april drie Vegan pizza’s. De pizzaketen werkte al geruime tijd aan een vernieuwde receptuur van het deeg om deze volledig ‘vegan en lactose proof’ te krijgen. Vanaf volgende week zijn de vegetarische pizza’s verkrijgbaar in alle vestigingen van de pizzaketen.
Het deeg is ook op andere punten verbeterd. Zo bestaat het nieuwe recept alleen nog uit pure ingrediënten. In Nederland lanceert Domino’s drie vegan pizza’s: de ‘Vegan Margarita’, BBQ Vegan en de ‘Spicy Vegan’. Voor deze innovatie werkte Domino’s samen met de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV).
De ambitie van Domino’s is om voor iedereen een lekkere, verse bereidde pizza te maken. Daarom werkte Domino’s de afgelopen periode hard aan de ontwikkeling van een volledig veganistische pizza. Tyla Robinson, chef Domino’s pizza: “Ons deeg bevatte wei vlokken voor de smaak en structuur van de pizza. Door dit ingrediënt te verwijderen, moesten we opnieuw naar de samenstelling van het deegrecept kijken. Daarnaast wilden niet alleen een pizza maken met een veganistische bodem, maar meteen de kans aangrijpen om het ‘standaard’ deeg te verbeteren.”
Vegan keurmerk
Expert op het gebied van veganisme in Nederland, de ‘Nederlandse Vereniging voor Veganisme’, beoordeelde de vegan pizza’s van Domino’s. Een aanvraag loopt om als eerste pizzamerk in Nederland en België het ‘Vegan Keurmerk’ te mogen voeren. Debby van Velzen, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme: “De vraag naar plantaardige producten is niet meer te stoppen nu steeds meer mensen ontdekken dat je perfect kan leven zonder dierlijke producten. Innovatieve bedrijven spelen in op deze veranderingen."
Clean menu
Het ‘nieuwe deeg’ past bij het ‘Clean Menu Beleid’ van Domino’s. Nicky Claeys, CMO Domino’s pizza Nederland en België: “In de afgelopen jaren werkten we aan het verbeteren van ons menu. Zo zijn alle ingrediënten vrij van kunstmatige geur- en kleurstoffen en komen de groenten van een lokale groenteboer”. Domino’s Pizza heeft wereldwijd ruim 15.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 gevestigd in Nederland en heeft hier inmiddels meer dan 245 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks in de Benelux zo’n 15 miljoen bezorgen.
Bron: Domino’s pizza/@FoodClicks
Formulenieuws - Domino’s pizza lanceert maandag 30 april drie Vegan pizza’s. De pizzaketen werkte al geruime tijd aan een vernieuwde receptuur van het deeg om deze volledig ‘vegan en lactose proof’ te krijgen. Vanaf volgende week zijn de vegetarische pizza’s verkrijgbaar in alle vestigingen van de pizzaketen.
Het deeg is ook op andere punten verbeterd. Zo bestaat het nieuwe recept alleen nog uit pure ingrediënten. In Nederland lanceert Domino’s drie vegan pizza’s: de ‘Vegan Margarita’, BBQ Vegan en de ‘Spicy Vegan’. Voor deze innovatie werkte Domino’s samen met de Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV).
De ambitie van Domino’s is om voor iedereen een lekkere, verse bereidde pizza te maken. Daarom werkte Domino’s de afgelopen periode hard aan de ontwikkeling van een volledig veganistische pizza. Tyla Robinson, chef Domino’s pizza: “Ons deeg bevatte wei vlokken voor de smaak en structuur van de pizza. Door dit ingrediënt te verwijderen, moesten we opnieuw naar de samenstelling van het deegrecept kijken. Daarnaast wilden niet alleen een pizza maken met een veganistische bodem, maar meteen de kans aangrijpen om het ‘standaard’ deeg te verbeteren.”
Vegan keurmerk
Expert op het gebied van veganisme in Nederland, de ‘Nederlandse Vereniging voor Veganisme’, beoordeelde de vegan pizza’s van Domino’s. Een aanvraag loopt om als eerste pizzamerk in Nederland en België het ‘Vegan Keurmerk’ te mogen voeren. Debby van Velzen, woordvoerder van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme: “De vraag naar plantaardige producten is niet meer te stoppen nu steeds meer mensen ontdekken dat je perfect kan leven zonder dierlijke producten. Innovatieve bedrijven spelen in op deze veranderingen."
Clean menu
Het ‘nieuwe deeg’ past bij het ‘Clean Menu Beleid’ van Domino’s. Nicky Claeys, CMO Domino’s pizza Nederland en België: “In de afgelopen jaren werkten we aan het verbeteren van ons menu. Zo zijn alle ingrediënten vrij van kunstmatige geur- en kleurstoffen en komen de groenten van een lokale groenteboer”. Domino’s Pizza heeft wereldwijd ruim 15.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 gevestigd in Nederland en heeft hier inmiddels meer dan 245 vestigingen. Als marktleider heeft Domino’s het meest geavanceerde delivery systeem, waardoor de koeriers jaarlijks in de Benelux zo’n 15 miljoen bezorgen.
Bron: Domino’s pizza/@FoodClicks
Overname - Westland Kaas neemt het merk ‘Kees’ over en voegt hiermee een deels plantaardige variant op kaas aan haar portfolio toe. Westland heeft al een samenwerking met Those Vegan Cowboys, die vegan alternatieven ontwikkelen voor kaas.
Analyse - Onder de vele restaurants die beschikbaar zijn via de Uber Eats app, is er een algemene groei in restaurants met veganistische opties op het menu in 2022. Uber Eats heeft die vergeleken met de cijfers van 2020. En wat blijkt? Daar waar de Nederlandse menukaarten een groei laten zien van iets meer dan 20%, toont Frankrijk een uitschieter van 4600%.
Formulenieuws - Shell gaat dit jaar een groot aantal vegetarische en plantaardige producten toevoegen aan het assortiment. De stap past volgens het bedrijf binnen de duurzaamheidstransitie van Shell, waarbij reizigers steeds vaker een bewustere keuzes kunnen maken.
Restaurantconcept -The Shift is misschien wel uniek in de wereld. Het restaurantconcept dat enkele weken geleden opende in Den Bosch verandert niet alleen driemaal daags van interieur en menukaart, het biedt daarnaast ook nog eens vegetarische gerechten en een suikervrij frisdrankenassortiment.
Onderzoek – Maaltijdbestelsite Thuisbezorgd zag het aantal vegan bestellingen de afgelopen twee jaar met 25 procent groeien. Hoewel vegan op het totaal volume aan bestelde maaltijden nog beperkt is, spreekt Thuisbezorgd wel de verwachting uit dat vegan in 2023 definitief doorbreekt.
Vakbeurzen –De Bakkersvak en IJs-Vak, die op 5, 6 en 7 maart 2023 in de Evenementenhal in Gorinchem worden gehouden, krijgen deze editie ook een Veganplein. Steeds meer bedrijven produceren vegan producten en kijken hoe zij zelf impact kunnen maken of duurzaamheid kunnen waarborgen. Daarnaast is de aandacht van de consument voor vegan en glutenvrije producten groeiende. Zo motiveert de organisatie.