Doppen van plastic Coca-Cola-flessen zitten voortaan vast

Introductie - Coca-Cola in Nederland introduceert doppen die vastzitten aan alle plastic flessen. De frisdrankproducent loopt hiermee voorop op wet- en regelgeving vanuit Europa om dit medio 2024 te verplichten in strijd tegen zwerfafval.
De nieuwe plastic flessen met aangehechte doppen stromen vanaf begin oktober de markt in en worden geïntroduceerd op het volledige portfolio van Coca-Cola in Nederland waaronder de merken Coca-Cola, Fanta, Fuze Tea en Sprite. Coca-Cola in Nederland zet met de overgang naar aangehechte doppen een volgende stap in de verdere verduurzaming van haar verpakkingen en de invoering van dit onderdeel van de Europese Single Use Plastics-richtlijn (SUP).
De aangehechte dop zorgt ervoor dat het inzamelen eenvoudiger wordt en voorkomt dat losse doppen achterblijven als zwerfafval. Coca-Cola is hiermee de eerste frisdrankproducent in Nederland die de overstap voor haar portfolio aankondigt. Het ontwerp van de nieuwe dop bestaat uit een veiligheidsring waaraan de hersluitbare dop is bevestigd met een eenvoudig lipje.
Consumenten worden geïnformeerd door een bericht op de dop met de boodschap “Laat dop aan fles om te recyclen”. Ook via instore- en onlinecampagnes zal de consument geïnformeerd worden met de boodschap: “Laat dop aan fles. Karlijn in ‘t Veld, Country Director bij Coca-Cola in Nederland: "Hoewel het een ogenschijnlijk kleine verandering lijkt, is de aangehechte dop een innovatief ontwerp. De productie is een complex proces, maar is er een waarvan we hopen dat het een grote impact zal hebben, zodat geen dop achterblijft wanneer consumenten onze flessen inleveren”.
Bron: Coca-Cola/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Biermarkt bereidt zich voor op statiegeldsysteem
Horeca – De biermarkt bereid zich voor op statiegeld op blikjes. Honderden miljoenen blikjes bier worden momenteel voorzien een speciaal logo met barcode. Een enorme operatie voor de bierbrouwers, die volgens de koepel Nederlandse Brouwers nog amper zijn hersteld van de coronacrisis.
Lees berichtFrisdrankmerk Soof daagt frisdranksector uit
Campagne - Don’t drink Soof, if you love crap. Met die prikkelende slogan is frisdrankmerk Soof een campagne begonnen tegen de frisdranksector en daagt het bedrijven uit duidelijk te zijn over de ingrediënten van hun frisdranken. Volgens Soof bevat vrijwel het gehele frisdrankschap (98,5%) uit producten met onherkenbare en niet uit te spreken ingrediënten.
Lees berichtStatiegeld op blikjes drie maanden uitgesteld
Inzamelen – Het inzamelen van blikjes dat per 1 januari zou ingaan is drie maanden uitgesteld door een beslissing van de Raad van State. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat dreigde met dwangsommen als de invoering bij de start van het nieuwe jaar niet rond zou zijn. De bestuursrechter heeft nu uitstel verleend tot 1 april.
Lees berichtSuccesvolle Vrumona-pilot suikerreductie bij sportkantines
Sportkantines – De suikerreductiepilot bij een drietal grote sportverenigingen van Vrumona is succesvol verlopen. De clubs realiseerden gezamenlijk een reductie van 130.000 suikerklontjes, wat gelijkstaat aan 520 kg suiker.
Lees berichtMcDonald’s maakt gouden sieraden van afval
Formulenieuws – McDonald’s Nederland lanceert met Litter & Glamour voor het derde jaar op rij een grote landelijke campagne om meer bewustzijn te creëren voor het (goed) weggooien van afval. Vanaf 16 augustus is er in elk van de 258 restaurants een gouden actie-afvalbak te vinden. Gasten die hun afval hierin weggooien, maken tot 12 september kans om sieraden te winnen welke geheel...
Lees berichtRivella lanceert merkcampagne ‘Dat is wel zo lekker’
Campagne - Rivella start een nieuwe merkcampagne waarin smaak, natuur en vrienden centraal staan. Met 'Dat is wel zo lekker' profileert het merk zich als een verfrissende drank waarmee je je met één slok in de natuur waant en die je het best kunt drinken in gezelschap van vrienden.
Lees bericht