Prijsontwikkeling cafetaria’s in 2024 stabiel
Analyse - Na 2 jaar van substantiële prijsstijgingen is het beeld over de eerste maanden van 2024 nu veel constanter. De prijsstijgingen zoals uit het verleden doen zich nu niet meer zo sterk voor.
Dat was anders. Zo is friet gemiddeld per portie over de afgelopen 2 jaar met 15% per jaar gestegen van 3 euro naar 4 euro, waar de snacks (frikandel en hamburger) en de cola gemiddeld op nog geen 10% prijsstijging zaten per jaar. Online ligt deze prijsinflatie zelfs net wat hoger dan vanuit het cafetaria.
Eerste kwartaal 3,1% omzetgroei
Wanneer de groei in omzet wordt bekeken over de eerste maanden van dit jaar met die van vorig jaar, dan komt die uit op 3,1 procent. Dat stijgingspercentage ligt dus beduidend onder de prijsontwikkeling. Met 8,2 procent stijging houdt online de prijsstijging nog wel bij, maar bij de kassaverkoop ligt dat anders. Daar is de groei van +1% onvoldoende om de prijsontwikkeling bij te houden en dus ook onvoldoende om het volume te stabiliseren.
Online blijft in de eerste drie maanden tegen de 30% van de totale omzet aanzitten, waardoor de omzetdruk voor de cafetariaondernemers nog sterker op de vrijdag tot en met de zondag komt te liggen. Dit percentage is in tegenstelling tot thuisbezorging in zijn totaal.
Frisdrank pakt daling milkshakes op
Op productniveau valt op dat het 1e kwartaal, waarschijnlijk door het slechte weer, geen goede periode voor de milkshakes is geweest. Het aandeel van milkshakes daalde van bijna 40% van de drankenomzet naar net 30%. Terwijl dranken in z’n totaliteit juist groeide. Vooral door de verkopen aan frisdranken. Energie- en sportdranken en sappen deden het minder.
Snacks
Andere ontwikkelingen op productniveau is het teruglopende belang van snacks, frites en saus in zijn totaliteit. Voor een deel is dit te verklaren uit de gematigdere prijsontwikkeling van snacks, waar frites dus wel op niveau blijven. Aan de andere kant liften maaltijdoplossingen mee met de plus in online bestedingen.
NTF
De analyse is gebaseerd op de alle transacties die per maand plaatsvinden op het horecaplatform van NTF voor online bestellen, afrekenen en data gestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume. De datagegevens worden geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market voor een constante groep van cafetaria’s. Het gaat om de verkopen van januari 2022 tot en met maart 2024.
De komende maanden blijven More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkeling volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
fritz-kola komt met nieuw design fles
Frisdranken - Het Duitse indie-kola merk fritz-kola introduceert een gemoderniseerd ontwerp voor de glazen flessen. Als onderdeel van het nieuwe ontwerp hebben merk illustrator Chris Mitchell en het Engelse ontwerpbureau Robot Food een vernieuwd fritz-kola merk logo ontworpen en een nieuw etiket met informatie over het bedrijf en de ingrediënten.
Lees berichtCafetariaomzet groeit in februari met 2,4%
Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.
Lees berichtILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels
Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.
Lees berichtCafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024
Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...
Lees berichtBram Ladage schept 24.000 gratis frietjes weg op Valentijnsdag
Formulenieuws – Cafetariabedrijf Bram Ladage vierde Valentijnsdag dit jaar met het gratis weggeven van een ‘Brammetje’. Afgelopen woensdag werden op die manier maar liefst 24.000 klanten blij gemaakt met een gratis 'frietje met'.
Lees berichtMcCain maakt goede start met regeneratieve landbouw
Duurzaam – Het vorig jaar gelanceerde programma voor regeneratieve landbouw van McCain in Nederland is boven verwachting uit de startblokken gekomen. Reden voor McCain om in 2024 de omvang van het programma verdubbelen. Onderdeel van di transitieproject is een samenwerking met de Rabobank voor het verstrekken van een aantrekkelijke rentekorting voor apparatuur die nodig is voor regeneratieve landbouw.
Lees bericht