Duitse startup komt met plantaardig vlees in poedervorm
Innovatie – Het klinkt raar; plantaardig vlees in poedervorm. Maar de Duitse startup Greenforce heeft er volgens eigen zeggen al ruimschoots mee geopereerd in Duitsland bij supermarktketens en horecabedrijven. Het bedrijf acht de tijd nu rijp voor Nederland.
De startup ziet de Nederlandse markt als belangrijke markt voor plantaardige producten. Als de Europese koploper als het gaan om de consumptie van vleesvervangers wil het bedrijf graag de Easy Mixen introduceren. De mixen bestaan uit hoogwaardig plantaardig erwteneiwit waar enkel water aan toegevoegd hoeft te worden om bijvoorbeeld een burger of gehaktbal te vormen. Volgens Greenforce is kan de innovatie gezien worden als meest duurzame plantaardige vlees ter wereld. Er is acht jaar gewerkt aan de innovatie.
Bij deze nieuwe vleesvervanger in poedervorm kan de gebruiker precies de hoeveelheid mengen die hij of zij nodig heeft. De producten zijn daarnaast, naar eigen inzicht, op smaak te brengen en de zakjes zijn gemakkelijk te bewaren.
Het vlees in poedervorm van Greenforce is ontwikkeld op basis van erwteneiwit. “Tijdens de onderzoeksfase hebben we gekeken naar hoe en welke plantaardige eiwitten de prestaties van topsporters kunnen verbeteren, maar wilde we tevens een smakelijk alternatief voor dieren eiwitten creëren op basis van erwten. Deze uitkomsten zitten allemaal verwerkt in ons product. Na de online lancering in Duitsland hebben we onze producten samen met onze community verfijnt, zodat de smaak vrijwel niet van vlees te onderscheiden is. We denken hiermee echt een product te hebben ontwikkeld dat de voedingsindustrie gaat veranderen; het meest duurzame veganistische vlees ter wereld,” aldus Thomas Isermann, oprichter Greenforce.
Vleesvervanger 2.0
Door te werken met erwteneiwit in poedervorm wordt er bij de productie van 100 gram erwteneiwit 48 keer minder land en 8 keer minder water gebruikt, en 113 keer minder C02 uitgestoten dan voor 100 gram rundvleeseiwit, volgens Greenforce. “Het is licht in gewicht, zeer lang houdbaar door de hersluitbare verpakking en het hoeft niet gekoeld bewaard te worden. Op deze manier verminderen we de uitstoot van transport en het energie verbruik enorm. Daarnaast is het lokaal geproduceerd in Duitsland, verpakt in recyclebaar materiaal en worden de producten klimaatneutraal verzonden,” aldus Isermann. Met deze primeur van de vleesvervanger 2.0 op de Nederlandse markt wil Greenforce een smaakvol en duurzaam alternatief bieden op vlees.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Redefine Meat voortaan ook bij AH online en Crisp
Plantaardig - Redefine Meat is voortaan toch voor thuis te bestellen via Albert Heijn online en Crisp. Aanvankelijk richtte het merk voor plantaardige vleesproducten zich volledig op foodservicebedrijven. Het gaat om zes plantaardige vleesproducten, waaronder Redefine Rundergehakt, Premium Burger, Lamskebab, Bratwurst, Pulled Pork en Pulled Beef.
Lees berichtGroei plantaardig binnen foodservice zet door
Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.
Lees berichtFood-startup Greenforce lanceert B2B-platform voor horeca
Platform – Food-startup Greenforce lanceert deze maand een B2B-platform waarmee ze de horeca bedienen met hun plantaardige poedermixen in grootverpakking. Het bedrijf biedt de horeca op die manier de kans om zelf te kunnen experimenteren met plantaardige poedermixen.
Lees berichtDisneyland Parijs kiest voor Beyond Meat
Samenwerking - Disneyland Parijs heeft Beyond Meat aangewezen als partner voor het leveren van al het plantaardige vlees in het hele resort, inclusief de beide themaparken, Disney Village en Disney Hotels. Bezoekers aan het park kunnen nu voortaan de Beyond Burger, de Beyond Sausage en Beyond Meatballs bestellen.
Lees berichtVoetballer Müller aandeelhouder in startup Greenforce
Plantaardig – Thomas Müller, één van Duitslands meest succesvolle nationale voetballers, wordt aandeelhouder in startup Greenforce. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in plantaardige vlees-, vis-, ei- en zuivelvervangers in poedervorm.
Lees berichtPlantaardige food-startup Greenforce haalt 15 miljoen op
Plantaardig – De Duitse food-startup Greenforce heeft een investering opgehaald van 15 miljoen euro. Het bedrijf bestaat twee jaar en maakt plantaardige vlees- vis- en zuivelvervangers in poedervorm.
Lees bericht