Eerste Aziatische taobento-sushishop opent in Almere


Toabento, het van origine Franse Aziatische foodconcept heeft de eerste locatie geopend in Nederland

Horecaconcept - Zaterdag 4 maart is de eerste vestiging van taobento opengegaan in Nederland. Initiatiefnemers Justin Goes en Joost Labadie achter het horecaconcept hadden Almere uit gekozen als startlocatie. Bedoeling van de voormalige managers van Subway is dat het van origine Franse Aziatische foodconceptconcept de komende jaren gaat groeien. Niet alleen in Nederland, maar ook daar buiten. In Frankrijk heeft taobento al verschillende locaties en groeit de keten hard.

In @FoodClicks van deze maand een verhaal over de achtergronden van dit vernieuwende concept. Dat zich niet alleen richt op horeca, want alles wordt vers bereid in het zicht van de gast, maar ook een combinatie maakt met retail, omdat de ingredienten ook los verkrijgbaar zijn. Onderstaand het artikel van deze maand in @FoodClicks over de achtergronden van het concept:

Nieuw internationaal sushiconcept taobento naar Nederland

Horecaconcept - Taobento is een splinternieuw sushiconcept, waarvan de eerste vestiging binnenkort in Nederland opent. Het in Frankrijk ontwikkelde horecaconcept wordt in Nederland geëxploiteerd door de voormalige Subway-managers Justin Goes en Joost Labadie en opent binnenkort in Almere. Na een testperiode hebben zij de ambitie het concept zowel in Nederland als daarbuiten als franchisemodel verder uit te rollen.

Aan de eerste locatie van taobento aan het Stationsplein in Almere wordt momenteel hard gewerkt. Veel van wat straks gemeengoed zal zijn voor de formule moet nu worden uitgedacht en ontwikkeld. Van softwaresystemen tot de verpakkingen. Uiteraard draait het concept al in een aantal Franse steden, maar voor de verdere formule-ontwikkeling als franchiseketen, is het standaardiseren van de operationele bedrijfsprocessen en bestelprotocollen een absolute voorwaarde. Het is ook het terrein waar de expertise van Goes en Labadie van pas komt. Als geen ander hebben zij binnen de internationale organisatie van Subway kunnen ervaren hoe belangrijk die standaardisatie is voor groei.

Sfeervol

@FoodClicks spreekt af met beide ‘foodies’ in de ‘mooiste supermarkt van Nederland’, Plus Duin in Almere. Het is er rustig. In het restaurantdeel van deze supermarkt vertellen Goes en Labadie hoe zij in contact zijn gekomen met de formule toabento. “Na Subway hebben wij samen de Foodservice Expert Group opgericht om onze expertise in te zetten voor franchiseketens. Op die manier hebben wij altijd contacten onderhouden met het netwerk rondom Subway. Zo kwamen wij ook in contact met de oprichter van taobento, die ons vroeg eens naar het sushiconcept te kijken. Vanaf het eerste moment, wij hebben twee locaties bekeken, voelde de formule goed. Het was er schoon, de operationele kant was efficiënt ingericht en je proefde het ambacht. De look & feel van het concept spreekt ons bovendien aan; het is sfeervol ingericht en alles wordt versbereid. En….het format is gebaseerd op de Aziatische keuken en op dat terrein is er nog niet veel. Ook niet in Nederland.”

Hybride

Beleving is een belangrijk vertrekpunt bij taobento. Goes: “Mensen die binnenkomen, zien ook daadwerkelijk dat een medewerker de vis snijdt. Alles gebeurt in het zicht van de gast en wordt ook echt op de locatie voorbereid.” Labadie noemt het een hybride concept, omdat de producten bereid en kant-en-klaar kunnen worden meegenomen, maar de basisingrediënten zijn ook los te koop. “Het is echt retail bedrijven met foodservice, en dat is iets dat helemaal in de trend van nu past. Op termijn krijgen wij ook locaties waar mensen kunnen zitten, maar ook locaties die uitsluitend dienst doen voor afhalen en bezorging.” In de retaillocaties staan ook winkelmandjes. De klant loopt dan langs de man die de vis snijdt, en bestelt de producten. Bovendien heeft die klant zicht op het gehele proces in de keuken; van verwarmen naar terugkoelen. Labadie: “Het gehele ambachtelijke proces op de locatie kan wat dat betreft worden bewonderd door de klant.”

Specialisten

Dat betekent wel dat er met vakmensen moet worden gewerkt, weet Goes. “Wij hebben specialisten nodig, en we denken dat we die wel gaan vinden. Er zijn natuurlijk genoeg mensen die koken in een professionele keuken leuk en aantrekkelijk vinden, maar geen zin hebben om altijd ’s avonds of in de weekenden en met de feestdagen te werken. Onze locaties zijn vooral overdag open en aan het begin van de avond. In Frankrijk werken op de meeste locaties tussen de acht á tien mensen in de keuken. Wij denken dat het met een iets strakkere organisatie straks met net iets minder mensen mogelijk moet zijn.”

Proof of concept

Het assortiment van taobento is breed en loopt van Aziatisch tot Hawaiiaans. Goes: “Er staan gerechten op het menu die afkomstig zijn van de Japanse-, Chinese- en Koreaanse keuken. De poké bowls bijvoorbeeld zijn Hawaiiaans. Ieder maand komt er ook een nieuw maandrecept. Dat hebben ze in Frankrijk ook, en werkt goed.” Met Frankrijk zijn de lijntjes kort, dus als Goes meer specifiek wil inspelen op de Nederlandse consumentenmarkt, dan kan dat volgens hem ook. “Frankrijk telt momenteel zeven locaties en drie vestigingen staan op punt van openen; Lyon, Arras, Bordeaux en ook Annecy opent snel. Ook die ervaringen van klanten nemen we mee. Ook voor ons wordt het straks een ‘proof of concept’ hier. Maar er zit een krachtige partij achter, die weet wat retail is, dus we hebben er vertrouwen in dat het goed gaat komen.”

Gletsjerwater uit Noorwegen

De afspraken die Goes en Labadie hebben gemaakt met het moederbedrijf van taobento gelden niet alleen voor Nederland. Ook landen buiten Frankrijk mogen zij invullen met de franchiseformule. Maar voor het zover is start de eerste locatie in Almere en er zullen dan enkele Nederlandse vestigingen als franchise volgen, alvorens de grens wordt overgestoken. De vestiging in Almere wordt overigens een locatie zonder zitplaatsen, er kan worden afgehaald en er wordt bezorgd met Scoober, een dochterorganisatie van Thuisbezorgd.nl. Het stationsgebied van Almere waar de eerste taobento begin maart opent, wordt momenteel helemaal opgeknapt. Het ligt vlak bij het treinstation dat voor veel traffic zorgt. Maar ook de bestellingen via de webshop zijn van belang, vandaar dat de software daarvoor helemaal wordt herschreven. Goes: “Alles in Frankrijk is natuurlijk in het Frans. En dat moet niet alleen worden vertaald naar het Nederlands, ook moet de software straks gemakkelijk omgezet kunnen worden in een andere taal. Daarmee zijn we nu volop bezig. Om dat alles te stroomlijnen is nog heel wat werk te verrichten. Maar ook het op orde krijgen van alle noodzakelijke goederen is een hele kluif. 98 procent wordt straks verzorgd door groothandel Hanos, maar er zijn ingrediënten die zo speciaal zijn, dat we die op een andere manier moeten zien te krijgen. En dat voor een assortiment van 180 producten. En die producten en verpakkingswijzen moet allemaal worden vastgelegd. De sushi verkopen we in een bakje per acht stuks, daar waar anderen de sushi per zes verkopen. Die acht stuks verkopen wij wel tegen een concurrerende prijs, en ze zijn vers en aanzienlijk smaakvoller, al zeg ik dat zelf. Dat is ook onze propositie.” Naast de poké bowls en de sushi verkoop toabento ook gimmicks als Chinees gemberbier en gletsjerwater uit Noorwegen. Labadie: “Niet dat dit de hardlopers worden, maar het maakt het concept wel af.”

(Dit artikel is verschenen in de nieuwste editie van @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

impressie van taobento
Joost Labadie (l) en Justin Goes de twee initiatiefnemers achter taobento in Nederland
Beeld van de eerste vestiging van taobento in Almere

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



Steeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd

Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid