Eerste HOMiES Inspiratiedag zet klassieke horeca centraal
Event – Afgelopen donderdag vond de allereerste vernieuwde Foodservice HOMiES Inspiratiedag plaats in het Inspirium in Breda. De middag stond in het teken van de officiële terugkeer van Foodservice HOMiES en het thema: De Toekomst van de Klassieke Horeca. Niet met passieve luisteraars, maar met actieve deelnemers die samen het gesprek aangingen over waar we als sector naartoe willen.
De middag draaide om openheid, interactie en het delen van praktijkervaringen. “We willen met HOMiES een plek creëren waar professionals niet alleen geïnspireerd worden, maar ook van elkaar leren,” aldus initiatiefnemer Mehmet Eser. “Onze sector verandert snel, en juist door eerlijk met elkaar in gesprek te gaan, komen we verder.”
Open gesprekken met de keten
Tijdens de eerste plenaire gedeelte van het programma gingen drie ervaren professionals met elkaar én het publiek in gesprek: Timo Snijders (Bidfood), Carolien Siegers (Coca-Cola) en Wouter Jansen van Velsen (Mocca d’Or). Onder leiding van Hemko van Wezel en Colin Westerwoudt (TIPPR) werden thema’s besproken als prijsdruk, marges, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag. Wat duidelijk werd uit de sessie: de uitdagingen zijn groot, maar de bereidheid om elkaar te helpen is groter. Of het nu ging over slimmer inkopen, efficiënter leveren of investeren in beleving. Het gesprek was open, scherp en oplossingsgericht. De boodschap: de sector moet blijven investeren in kwaliteit en efficiëntie, en niet terugvallen op snelle bezuinigingen.
Inzichten uit de praktijk
In de tweede gedeelte van het programma deelden Lizan van der Pol (Bagels & Beans) en Marjolein Mens (De Beren) hun ervaringen vanuit de dagelijkse praktijk van grote restaurantformules. Van personeelsvraagstukken tot doordeweekse bezettingsgraden en de complexiteit van arbeidswetgeving, niets bleef onbesproken.
Voor veel aanwezigen was het een eyeopener om te horen waar ketenbedrijven tegenaan lopen én welke creatieve oplossingen ze toepassen. De openheid van beide sprekers zorgde voor herkenning en verdieping. Het onderlinge begrip tussen verschillende schakels in de keten groeide zichtbaar.
Samen verder bouwen aan de toekomst
In zijn keynote nodigde Mehmet Eser de zaal uit om verder te kijken dan alleen het programma of de sprekers. Hij stelde een vraag die bleef hangen: “Waarom ben jij hier vandaag écht?”
“De wereld verandert snel. Technologie raast vooruit. Maar weet je wat altijd overeind blijft? Mensen. Mensen die je inspireren, die je helpen groeien. Mensen die samen met jou een stap willen zetten naar je Future Self,” aldus Eser.
Hij benadrukte dat de vernieuwde HOMiES geen traditioneel netwerk is, maar een community waarin kennis centraal staat. “We bouwen aan een platform waarin professionals elkaar niet als concurrent zien, maar als HOMiES. Om elkaar te helpen groeien. Persoonlijk én professioneel.”
De komende maanden organiseert HOMiES nog twee Inspiratiedagen: 12 juni – De Next Big Reset in Catering en 13 november – Battle tussen Fastservice & Gemak Daarnaast organiseert HOMIES diverse Q&A Sessies met toonaangevende formules, Masterclasses en bedrijfsbezoeken. Alles onder het motto: Groeien doe je niet alleen. Dat doe je samen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bidfood blijft tot en met 2028 Founding Partner van Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Horecagroothandel Bidfood blijft ook de komende drie jaar nauw verbonden aan Gastvrij Rotterdam. Het bedrijf heeft zijn partnership met de horecavakbeurs verlengd voor de edities tot en met 2028. Bidfood is al sinds de eerste editie in 2013 een vaste pijler onder het evenement.
Lees berichtHoreca Expo: de Belgische beleving van horeca
Vakbeurzen - Wie de Horeca Expo bezoekt in Gent ziet al snel dat de horeca in België anders wordt beleefd dan in Nederland. Kijken wij in Nederland meestal naar smaakt het product en wat kost het, is het bij de Belgen toch meer het product proeven, ervaren en beleven. Dat het verkocht moet worden tegen een bepaalde prijs komt later;...
Lees berichtHOMiES en Interim Food Professionals bundelen krachten
Samenwerking - HOMiES en Interim Food Professionals gaan per 1 januari 2026 een strategisch partnership aan. Samen willen de partijen bouwen aan een sterker netwerk van interim-specialisten in foodservice, gericht op organisaties die behoefte hebben aan tijdelijke professionals met échte praktijkervaring.
Lees berichtBACARDÍ Rum en Coca-Cola lanceren nieuwe ready-to-drink cocktail
Introductie - Twee wereldmerken bundelen hun krachten: Bacardi Limited en The Coca-Cola Company introduceren samen de klassieke combinatie BACARDÍ & Coca-Cola in een kant-en-klaar ready-to-drink (RTD) blikje. De nieuwe mix is vanaf 1 januari 2026 verkrijgbaar in Nederland.
Lees berichtHOMiES en The Category & Trade Company intensiveren samenwerking
Samenwerking - Foodserviceplatform HOMiES en adviesbureau The Category & Trade Company (CTC) breiden hun samenwerking uit. De twee partijen, sinds eind 2024 strategische partners, gaan vanaf 2026 gezamenlijk trainingen en ontwikkeltrajecten aanbieden voor commerciële teams binnen de foodservicebranche.
Lees berichtRestaurantketens trekken 7,3 miljoen bezoekers
Onderzoek - Nederlandse restaurantketens blijven een vaste waarde in het eetgedrag van consumenten. In totaal bezochten het afgelopen jaar 7,3 miljoen Nederlanders een restaurantketen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.500 respondenten.
Lees bericht