‘Effect horeca bij sluiting stationspoortjes Utrecht CS beperkt’
Treinstations - Utrecht CS gaat vanaf donderdag als test drie dagen lang de toegangspoortjes naar het centrale plein afsluiten. Doel van de test is niet alleen om te kijken of alle poortjes goed werken, maar ook om te kijken hoe de koopstromen van de treinreizigers eventueel verschuiven. De afgelopen maanden zijn de poortjes al voor 50% en daarna 75% gesloten, maar de hal boven de treinen met alle horecavoorzieningen bleef wel toegankelijk. Bij volledige afsluiting is dat gratis alleen nog mogelijk als mensen een ov-pasje hebben en binnen het uur weer uitgecheckt zijn, anders zijn zij hun instaptarief kwijt. Een aantal horecalocaties is wel te bereiken via de traverse waar bedrijven ook een eigen afgesloten ingang hebben gemaakt. De verblijfshoreca op de eerste etage, waar ook de locaties zitten van HMSHost, zijn wel vrij toegankelijk. Toegangspoortjes voor het afgesloten gedeelte zijn geplaatst boven aan de trap. Dip “Utrecht CS is het 71e station dat we met de toegangspoortjes straks volledig gaan afsluiten”, zegt woordvoerder Hessel Koster van NS Stations. “Rotterdam Centraal was het eerste grote station. Wat we daar hebben gezien is dat er wel een dip komt in de omzet van de horecalocaties, maar dat die na één jaar weer is verdwenen. We zien ook verschuivingen in loopstromen van mensen in de zogenaamde ‘interwijk stations’, treinstations die ingeklemd liggen tussen twee wijken en die doorgangslocatie zijn. In Utrecht liggen langs de traverse enkele locaties met een eigen uitgiftepunt aan die kant, maar er zijn voor de passanten ook andere horecapunten te vinden. Uiteindelijk denk ik dat de horeca-impact beperkt is. ” Op stations waar de poortjes gesloten zijn, ziet de NS minder zwartrijders, minder agressie in de trein en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. Bron: @FoodClicks
Treinstations - Utrecht CS gaat vanaf donderdag als test drie dagen lang de toegangspoortjes naar het centrale plein afsluiten. Doel van de test is niet alleen om te kijken of alle poortjes goed werken, maar ook om te kijken hoe de koopstromen van de treinreizigers eventueel verschuiven. De afgelopen maanden zijn de poortjes al voor 50% en daarna 75% gesloten, maar de hal boven de treinen met alle horecavoorzieningen bleef wel toegankelijk. Bij volledige afsluiting is dat gratis alleen nog mogelijk als mensen een ov-pasje hebben en binnen het uur weer uitgecheckt zijn, anders zijn zij hun instaptarief kwijt. Een aantal horecalocaties is wel te bereiken via de traverse waar bedrijven ook een eigen afgesloten ingang hebben gemaakt. De verblijfshoreca op de eerste etage, waar ook de locaties zitten van HMSHost, zijn wel vrij toegankelijk. Toegangspoortjes voor het afgesloten gedeelte zijn geplaatst boven aan de trap. Dip “Utrecht CS is het 71e station dat we met de toegangspoortjes straks volledig gaan afsluiten”, zegt woordvoerder Hessel Koster van NS Stations. “Rotterdam Centraal was het eerste grote station. Wat we daar hebben gezien is dat er wel een dip komt in de omzet van de horecalocaties, maar dat die na één jaar weer is verdwenen. We zien ook verschuivingen in loopstromen van mensen in de zogenaamde ‘interwijk stations’, treinstations die ingeklemd liggen tussen twee wijken en die doorgangslocatie zijn. In Utrecht liggen langs de traverse enkele locaties met een eigen uitgiftepunt aan die kant, maar er zijn voor de passanten ook andere horecapunten te vinden. Uiteindelijk denk ik dat de horeca-impact beperkt is. ” Op stations waar de poortjes gesloten zijn, ziet de NS minder zwartrijders, minder agressie in de trein en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers. Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Compass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtOrdelman benoemd tot directeur SME van NS Stations
Benoeming - Anne-Maartje Ordelman is per 1 april 2024 benoemd tot directeur Stationsmanagement en Exploitatie (SME) van NS Stations. Zij vervulde deze functie al a.i..
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht