Eurocamp Nederland heeft in vijftig jaar kamperen veranderd
Leisure – In vijftig jaar is het kamperen van plastic tuinstoelen en gasstellen naar luxe loungesets gegaan. De camping is daarmee veranderd van camping naar glamping. Eurocamp Nederland heeft in die ontwikkeling een belangrijke rol gespeeld.
Van tien tenten in Noord-Frankrijk in 1973 naar 45.000 accommodaties nu. Eurocamp is van Friesland tot de Kroatische regio Dalmatië een begrip geworden. Dit jaar is het 50 jaar geleden dat de vakantie-aanbieder in Nederland zit. De consument veranderde, dus Eurocamp veranderde mee, zo laat het leisurebedrijf weten. Eurocamp is een onderdeel van de European Camping Group. Al meer dan 50 jaar biedt Eurocamp luxe campingvakanties aan op meer dan 400 campings in 13 landen van Europa.
Glamping
Het woord glamping komt voor het eerst voor in 2010, blijkt uit online database Delpher, meldt Eurocamp. Toch werd het concept al meer dan vijftig jaar geleden geïntroduceerd door Eurocamp. In de Franse regio Bretagne plaatste Eurocamp in 1973 tien met bedden en kookspullen ingerichte tenten. Destijds een enorme luxe. In de tenten doen mensen, zittend op plastic stoelen, spellen aan eenvoudige tafels. De foto’s geven een beeld van een tijdperk waarin Eurocamp pionierde in het aanbieden van een verfijnde kampeerervaring, lang voordat het concept van glamping wijdverbreid werd.
45.000 accommodaties
Inmiddels ziet de wereld er anders uit. Van tien tenten is Eurocamp inmiddels uitgebreid naar zo’n 45.000 accommodaties, verdeeld over meer dan vierhonderd Europese campings, voornamelijk aan de kust. 2023 was daarbij een historisch jaar: door de overname van VacanceSelect verdubbelde het aantal campings en accommodaties.
Meer luxe
De plastic stoelen zijn grotendeels ingeruild voor luxe loungesets. Ook de accommodaties zelf voldoen aan de eisen van de moderne consument. In de toekomst zet de trend naar meer luxe door, denkt Niels Jansen, directeur van Eurocamp Benelux. Daarnaast wil Eurocamp meer eigen campings in het portfolio onder het label Marvilla Parks. Met waterparken en spectaculaire glijbanen, entertainment en sportieve activiteiten. Eurocamp en Marvilla Parks zijn beide onderdeel van de European Camping Group.
Bron: Eurocamp/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Cees van Vliet operationeel directeur bij Roompot/Landal
Benoeming - Cees van Vliet, jarenlang operationsdirecteur bij Albert Heijn en Jumbo en recentelijk actief als directeur Gamma Nederland, wordt de operationeel directeur (coo) bij Roompot/Landal.
Lees berichtOmzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal
Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.
Lees berichtEurocamp neemt groot deel van Vacansoleil over
Overname – European Camping Group (ECG), bekend van het merk Eurocamp, kondigt de strategische overname van een groot deel van de accommodaties van Vacansoleil aan. Hiermee wordt het Europese portfolio flink uitgebreid.
Lees berichtING: ‘Horeca gaat mager jaar tegemoet in 2024’
Analyse - De vooruitzichten voor de horeca voor 2024 zijn, met een minimale volumegroei van 1%, mager. Dit komt door de lage economische groei, een licht stijgende werkloosheid, een laag consumentenvertrouwen en oplopende prijzen in de horeca. Dat voorspelt ING Research in een Vooruitzicht Horeca.
Lees berichtOmzet horeca plust in tweede kwartaal met 4,5%
Marktcijfers - De omzet in de horeca groeide in het tweede kwartaal van 2023 met 4,5 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook het volume, de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, nam toe met ruim 3 procent, laat het CBS weten. De omzet van eet- en drinkgelegenheden steeg met 4,1 procent.
Lees berichtOmzetgroei vakantieparken vooral door prijsverhoging
Analyse - De omzetgroei die dit jaar in de Nederlandse parken wordt geboekt is niet afkomstig van een hogere bezetting, maar lijkt vooral het gevolg van prijsverhogingen. Dat schrijft ABN AMRO in een analyse over de Nederlandse camping- en recreatieparken.
Lees bericht