Omzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal


In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten

Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.

2023 was het eerste jaar sinds 2019 zonder coronamaatregelen in de horeca. Dat had effect op de omzetgroei van 13,2 procent, maar ook op het volume. Dit nam toe met bijna 6 procent. De omzetgroei was vooral te zien in de eerste helft van het jaar en een resultaat van de grote prijsstijgingen.

Logies

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg volgens het CBS in het vierde kwartaal van 2023 met 0,2 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. De omzet van de Hotels lag 0,1 procent hoger dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, steeg in het vierde kwartaal met 0,5 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) van de logiesverstrekkers steeg met 0,4 procent.

Eet- en drinkgelegenheden

Ook de andere horecabedrijven deden het beter in het vierde kwartaal. Eet- en drinkgelegenheden wisten in het vierde kwartaal 0,1 procent meer omzet te realiseren dan een kwartaal eerder. Bij de kantines en catering steeg de omzet met 0,4 procent het sterkst. Fastfoodrestaurants zette 0,2 procent meer om. De omzet van restaurants bleef gelijk, terwijl cafés 0,3 procent minder hebben omgezet. Het volume van eet- en drinkgelegenheden nam volgens de CBS-cijfers af met 1 procent.

Omzetgroei in 2023

Alle onderliggende branches boekten in 2023 meer omzet, mede door het ontbreken van coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari in Nederland nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. De grootste omzetstijging was er voor hotels en kantines en catering. In 2023 lag de omzet van de hotels 17,8 procent hoger dan in 2022. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings hadden een omzetstijging van 4,3 procent. De omzet van kantines en cateringbedrijven was bijna 20 procent hoger en restaurants noteerden een omzetstijging van bijna 14 procent. De omzet van de cafés groeide in 2023 met 10,5 procent. Fastfoodrestaurants hebben bijna 9 procent meer omgezet dan een jaar eerder.

Vertrouwen horecaondernemers daalt

Het ondernemersvertrouwen van de horeca is aan het begin van het eerste kwartaal 2024 gedaald naar -13,5. Een kwartaal eerder was dit nog -13,1. Horecaondernemers waren negatiever over het economisch klimaat in de afgelopen drie maanden, maar minder negatief over het economisch klimaat in de komende drie maanden. In vrijwel alle Nederlandse niet-financiële bedrijfstakken was het ondernemersvertrouwen aan het begin van het vierde kwartaal 2024 negatief.

Bron: CBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht



Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid