Omzetgroei vakantieparken vooral door prijsverhoging
Analyse - De omzetgroei die dit jaar in de Nederlandse parken wordt geboekt is niet afkomstig van een hogere bezetting, maar lijkt vooral het gevolg van prijsverhogingen. Dat schrijft ABN AMRO in een analyse over de Nederlandse camping- en recreatieparken.
Wel geven vakantiegangers dit jaar flink meer geld uit aan een vakantiepark of camping ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Nederlanders blijken de vakantie in eigen land opnieuw te hebben ontdekt en ook het aantal vakantievierende Duitsers zit stevig in de lift. Cijfers laten zien dat er niet eerder zoveel Duitsers naar Nederland zijn gekomen. Tot en met mei bedroeg de toename van Duitse verblijfstoeristen volgens ABN AMRO 44 procent vergeleken met 2022. Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van 2013.
Groei bij camping
Volgens de analyse van de bank zijn het niet alleen maar positieve geluiden, want ondervinden de vakantieparken ook wel druk. De omzetgroei die dit jaar in de Nederlandse parken wordt geboekt is namelijk niet afkomstig van een hogere bezetting, maar vooral gerealiseerd door prijsverhogingen. Dat wordt ook bevestigd door Loes Saraf van softwarebedrijf Stratech Leisure, een bedrijf dat representatieve cijfers verstrekt voor de Nederlandse markt voor vakantieparken en campings. Ook zij ziet wel een groei bij het aantal campingboekingen, maar niet bij de vakantieparken.
Concurrentie
De samenstellers van de analyse bij ABN AMRO zien ook punten die meer aandacht vragen. In e eerste plaats moet er gewerkt worden om gasten op de parken te behouden. Van de Nederlanders die deze zomer op vakantie gaan, kiest 22 procent voor een vakantie in eigen land, terwijl dat in 2022 nog twee keer zo hoog lag. Daarnaast moet er gewerkt worden aan het aantrekkelijker maken van de vakantieparken. Er zijn namelijk meer kapers op de kust. Zo pikt de verhuur van particuliere woningen, via Airbnb, Booking.com en huizenruilsites, snel marktaandeel in van de vakantieparken, aldus ABN AMRO.
Fietsende senioren
Ook de hotels zijn creatiever geworden in het aantrekken van vakantiegangers die in het verleden een vakantiehuis boekten. Hotels richten zich daarbij vooral op de senioren, die bijna 1 miljard euro per jaar aan fietsvakanties uitgeven. Fietsende senioren zijn voor vakantieparken en campings een aantrekkelijke doelgroep, omdat zij ook buiten de schoolvakanties een verblijf boeken. Hotels paaien deze doelgroep in toenemende mate met voorlichting over fietsroutes, het beschikbaar stellen van fietsparkeerplaatsen, ontbijtdeals en een goed bed.
Bron: ABN AMRO/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Eurocamp Nederland heeft in vijftig jaar kamperen veranderd
Leisure – In vijftig jaar is het kamperen van plastic tuinstoelen en gasstellen naar luxe loungesets gegaan. De camping is daarmee veranderd van camping naar glamping. Eurocamp Nederland heeft in die ontwikkeling een belangrijke rol gespeeld.
Lees berichtOmzet horeca nagenoeg gelijk in vierde kwartaal
Analyse - In 2023 heeft de horeca 13,2 procent meer omgezet dan in 2022. Ook in het vierde kwartaal steeg de omzet, zij het licht met 0,1 procent ten opzichte van het derde kwartaal. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde in het laatste kwartaal van 2023 wel met 0,6 procent, zo meldt het CBS.
Lees berichtABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’
Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...
Lees berichtSamenwerking Van Tol Convenience Food en Xandrion
Samenwerking - Van Tol Convenience Food, conveniencespecialist op het gebied van ei, Italiaanse brood-en pizzaproducten, gaat samenwerken met Xandrion in Ede. Deelnemers aan de inkooporganisatie Xandrion kunnen vanaf 1 januari 2024 besparen op de producten van Van Tol Convenience Food.
Lees berichtMeer onbemande Omise-shops bij parken Molecaten
Leisure - Molecaten campings en vakantieparken slaat de handen ineen met Omise voor de inzet van onbemande parkshops. De eerste onbemande Shop in hun onderlinge samenwerking werd in de zomer van 2023 geopend op Molecaten Park Waterdunen. Deze draait inmiddels zo succesvol dat beide partijen nu verder gaan samenwerken.
Lees berichtEurocamp neemt groot deel van Vacansoleil over
Overname – European Camping Group (ECG), bekend van het merk Eurocamp, kondigt de strategische overname van een groot deel van de accommodaties van Vacansoleil aan. Hiermee wordt het Europese portfolio flink uitgebreid.
Lees bericht