Financiële zorgen over decembermaand bij Nederlanders


December is een feestmaand maar door de hoge inflatie hebben mensen zorgen over de feestdagen

Onderzoek - De decembermaand, die voor velen normaal gesproken draait om gezelligheid en cadeaus, brengt dit jaar voor veel Nederlanders ook financiële zorgen met zich mee. Dat blijkt uit de tweede editie van de Markteffect Koopkracht Monitor. Maar liefst 22% van de Nederlanders vraagt zich af of zij de feestmaand financieel doorkomen.

De zorgen over de decembermaand hangen samen met de impact die de aanhoudende inflatie heeft op het dagelijks leven van Nederlanders. 46% van de Nederlanders heeft het idee dat zij in het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon hebben aangepast vanwege de inflatie. Aanpassingen in de uitgaves werden het meeste gedaan op het gebied van boodschappen, kleding, uitjes en abonnementen. Sowieso geeft bijna een derde van de Nederlanders (32%) aan dat zij minder geld  zijn gaan uitgeven dan een half jaar geleden.

Minder geld uitgeven

De Nederlanders waar de inflatie van invloed is op hun dagelijks leven, zien vooral een verandering in hun bestedingspatroon. Bijna een derde van de Nederlanders (32%) geeft minder geld uit dan zes maanden geleden. Vrouwen geven vaker aan minder geld te spenderen dan een half jaar geleden ten opzichte van mannen. Er zijn ook Nederlanders die meer geld uit zijn gaan geven de afgelopen zes maanden (18%). Een groot deel van hen is meer geld uit gaan geven aan minder dingen (47%).

Zorgen

Er is geen positieve verwachting als het om verandering van deze situatie gaat. Zo geeft 59% aan dat zij verwachten dat de situatie vergelijkbaar zal zijn over 6 maanden en 23% geeft zelfs aan dat de situatie zal verslechteren. Deze onzekerheid legt extra druk op de aanloop naar de feestelijke decembermaand. Met de feestdagen voor de deur nemen de financiële zorgen toe, vooral omdat 17% van de Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld overhoudt om boodschappen te doen.

Boodschappen

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon te hebben aangepast vanwege de aanhoudende inflatie. Dit is een lichte daling ten opzichte van de vorige meting in maart 2024 (49%). De meeste aanpassingen zijn gemaakt op het gebied van:

1. Boodschappen (77%)

2. Kleding (57%)

3. Uitjes (47%)

4. Abonnementen (46%)

5. Vakantie (36%)

Net als de vorige meting, wordt er het meeste geld bespaard in de supermarkt. Maar liefst 70% van de Nederlanders koopt vaker producten bij een supermarkt waar de boodschappen in de aanbieding zijn. Ook worden impuls aankopen door 69% van de Nederlanders verminderd, door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje de deur uit te gaan.

Uitstapjes

Ook is het aantal uitstapjes gedaald. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) heeft besloten minder vaak op pad te gaan, en iets meer dan een derde (34%) overweegt vakanties in te korten of dichter bij huis te blijven om zo extra geld te besparen.

Bron: Markteffect/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



CBL positief over koopkrachtfocus in Miljoenennota

Politiek - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) reageert positief op de koopkrachtfocus in de Miljoenennota 2026, die dinsdag tijdens Prinsjesdag werd gepresenteerd door het demissionaire kabinet-Schoof. Tegelijkertijd benadrukt het CBL dat het tijd is voor concrete maatregelen om de lastendruk voor ondernemers te verlagen.

Lees bericht

Flink breidt uit naar tientallen gemeenten buiten de Randstad

Bezorgdienst - Online supermarkt Flink heeft haar bezorgnetwerk fors uitgebreid naar tientallen nieuwe gemeenten buiten de grote steden. In de afgelopen weken is de dienst beschikbaar geworden in onder andere Barendrecht, Schiedam, Vught, Veldhoven, Leusden, Heiloo, Noordwijk en Voorburg. Ook kleinere plaatsen als Twello, Glanerbrug en Zwanenburg zijn nu aangesloten.

Lees bericht

Flink boekt recordomzet op eerste Pinksterdag

Bezorgdienst – Flitsbezorger Flink heeft op eerste Pinksterdag zijn hoogste omzet en grootste aantal bestellingen ooit in Nederland behaald. Met een dagomzet van bijna één miljoen euro overtrof het bedrijf zelfs de drukste dagen uit de coronaperiode.

Lees bericht






© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid