Focusplaza start met SOL netwerk Young Professionals in food
Opleiding – De werkgelegenheid in de foodsector groeit, maar de aansluiting tussen opleiding en praktijk blijft een uitdaging, volgens Focusplaza en Stichting Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL). Daarom introduceren beide partijen een nieuw netwerk voor jonge foodprofessionals.
Het netwerk Young Professionals in food is speciaal voor jonge talenten in de sector. Dit platform biedt hen de kans om te leren, zich te ontwikkelen en een waardevol netwerk op te bouwen. Young Professionals moet een brug slaan tussen opleiding en arbeidsmarkt.
Talent behouden
In de afgelopen twee jaar is de werkgelegenheid in de levensmiddelenindustrie met 7% toegenomen, en de verwachting is dat deze groei doorzet. Tegelijkertijd blijft de instroom van nieuwe studenten in hbo-opleidingen achter, wat de sector voor een uitdaging stelt. Een betere start van jong talent helpt om medewerkersbehoud te vergroten, is de mening van beide partijen. “Door bekendheid te geven aan de mooie dingen die er gebeuren in de sector, wordt de sector aantrekkelijker. Met dit netwerk geven we die bekendheid. Én geven we jong talent een de skills die ze nodig hebben om succesvol te zijn in de sector. Dat zorgt voor een vliegende start zodat we meer talent behouden voor de sector,” aldus Claudia Lette, directeur van SOL.
Investeren
Onderzoek toont aan dat bedrijven die investeren in training en doorlopende ontwikkeling van zijn medewerkers een aantrekkelijker werkgever zijn en een hogere arbeidsproductiviteit realiseren. Bovendien blijkt uit internationaal onderzoek (Phipps en Fuller, 2024) dat om wendbaar te blijven in een snel veranderende arbeidsmarkt, een sterke leercultuur en continue ontwikkeling van medewerkers van essentieel belang zijn.
Young Professionals in food
Focusplaza en SOL introduceren daarom Young Professionals in food, een netwerk speciaal voor jonge en ambitieuze foodprofessionals. Het netwerk biedt een combinatie van kennissessies door ervaren sprekers, bedrijfsbezoeken en persoonlijke ontwikkelmogelijkheden. “De foodsector verandert razendsnel en vraagt om professionals die zich blijven ontwikkelen. Dit netwerk biedt jonge talenten de kans om over de foodbranche, van experts en van elkaar te leren,” aldus Otto Uijttewaal, ondernemer van Focusplaza.
Om te ervaren wat het netwerk voor Young Professionals kan betekenen, wordt er een kosteloze kick-off georganiseerd op 26 maart.
Bron: Focusplaza/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Impactvol samenwerken: van boer tot bord
Bijeenkomst - Hoe kun je als marketeer in de foodservice écht verschil maken in een complexe keten die onder druk staat? Die vraag stond centraal tijdens de recente bijeenkomst van Trema Foodnetwerk, onderdeel van Focusplaza, waar marketeers uit de foodservice samenkwamen in De Kookfabriek in Den Haag. Het thema van de dag: impactvol samenwerken.
Lees berichtFocusplaza neemt activiteiten Trade Marketing Association over
Overname - Focusplaza en de Trade Marketing Association (TMA) bundelen hun krachten. Met de overname van de activiteiten door Focusplaza houdt de Stichting TMA na ruim 22 jaar op te bestaan.
Lees berichtPeter Heshof duidt bij Trema de trends in de foodwereld
Bijeenkomst – Trendstrateeg Peter Heshof van Bloom gaf vorige week bij Trema Foodnetwerk een verhelderende kijk op de ontwikkelingen in de foodmarkt, gebaseerd op zijn bewezen Zeitgeist-model. In dit model, dat vier gekleurde tijdgeest-kwadranten onderscheidt (Blauw, Geel, Groen en Rood), laat Heshof zien hoe maatschappelijke waarden cyclisch veranderen en wat dat betekent voor consumentengedrag.
Lees berichtData in foodservice: van overvloed naar inzicht
Bijeenkomst – Afgelopen week organiseerde Trema Foodnetwerk, het kennisnetwerk voor marketeers in foodservice en onderdeel van Focusplaza, een inspirerende bijeenkomst rondom het thema ‘Data in foodservice’. Marketeers van leveranciers, grossiers en formules kwamen samen om te leren van relevante praktijkvoorbeelden uit de keten. De centrale vraag van de dag: hoe vertaal je de grote hoeveelheid beschikbare data in de foodserviceketen naar...
Lees berichtEerste HOMiES Inspiratiedag zet klassieke horeca centraal
Event – Afgelopen donderdag vond de allereerste vernieuwde Foodservice HOMiES Inspiratiedag plaats in het Inspirium in Breda. De middag stond in het teken van de officiële terugkeer van Foodservice HOMiES en het thema: De Toekomst van de Klassieke Horeca. Niet met passieve luisteraars, maar met actieve deelnemers die samen het gesprek aangingen over waar we als sector naartoe willen.
Lees berichtStrijd om de CuliQuiz 2025 gaat finale in
Wedstrijd - Studenten uit de gastvrijheidssector maken zich op voor de finale van de CuliQuiz Battle, een innovatieve kenniswedstrijd die horeca onderwijs en het bedrijfsleven samenbrengt.
Lees bericht