Foodmarkt groeit sterk in 2022, vooral door horeca
Analyse - De Nederlandse foodmarkt groeit dit jaar sterk, vooral door een krachtig herstel van de horeca. Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in haar nieuwe Foodomzetoverzicht 2021 en 2022 EST.
De totale foodsector groeit in 2022 met 10,8% naar een recordomzet van €64,4 miljard (EST), aldus het FSIN. En de omzet van de Out of Home-kanalen (horeca, catering enfastservice) stijgt volgens de prognose van het kennisinstituut in 2022 met maar liefst 41%.
Door de lockdown die eind november 2021 inging, werd vorig jaar niet het gehoopte ‘jaar van herstel’, zo valt te lezen. De omzet van de Nederlandse foodmarkt steeg vorig jaar met slechts 1,6% naar een totaal van €58,1 miljard. De groei van Foodservice (waaronder de horeca) bleef steken op 8,2% en kwam in 2021 uit op €13,3 miljard. De omzet van de foodretailkanalen daalde in 2021 met 0,3% naar €44,8 miljard, hoofdzakelijk doordat de supermarkten bijna 4% omzet inleverden aan horeca en online.
Groei in 2022
In 2022 verwacht het FSIN wel weer een sterke groei. De totale foodmarkt komt dit jaar naar verwachting uit op een omzet van €64,4 miljard, dat is een groei van 10,8%. De groei komt vooral op het conto van de foodservicekanalen, die na twee jaar van beperkende maatregelen eindelijk kunnen opveren. De omzet van Foodservice stijgt volgens het FSIN dit jaar met liefst 41%, maar keert nog niet terug op het niveau van vóór corona. De index blijft in 2022 steken op 94,6 (2019=100).
Foodretail
De omzet van Foodretail groeit in 2022 met 1,8%, waardoor die index uitkomt op 113,6. Ondanks de omzetdaling in 2021 en de bescheiden groei in 2022, is Foodretail de ‘winnaar’ van de coronapandemie. Het marktaandeel van Foodretail steeg tijdens corona van 67% naar 77%.
Ook zorgen
Behalve positieve vooruitzichten voor de foodmarkt, zijn er ook zorgen. De komende jaren is de arbeidsmarkt extreem krap en de inflatie blijft relatief hoog. De door Rusland ontketende oorlog met Oekraïne kan ook grote gevolgen hebben voor Nederland en stookt de inflatie verder op. Deze factoren kunnen de prognoses voor 2022 nog fors beïnvloeden.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Compass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees berichtSteeds vaker worden flessen en blikjes ingeleverd
Statiegeld - Eén jaar na de invoering van statiegeld op blikjes, wordt op dit moment ongeveer 65% ingeleverd. Naar inschatting komt het inzamelpercentage voor alle plastic drankflessen, groot en klein, met én zonder statiegeld over 2023 op 71% uit. Dit is in lijn met de verwachting. Dat laat Verpact, voorheen Stichting Afvalfonds Verpakkingen, weten.
Lees bericht