Forse omzetgroei slagerijen De Groene Weg
Speciaalzaak – De ambachtelijke verkooppunten en speciaalzaken doen het goed in coronatijd. Dat is ook te merken bij de slagerijen van De Groene Weg, marktleider in Nederland in biologisch vlees. De keten heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug met een groei van 24%. Bovendien zag de slagerij de klantenkring met 15% toenemen.
De spreiding van de omzetgroei in de winkels loopt van ruim 10% tot meer dan 40% in een van de grootste winkels. Ook waren er verschillen in de groei van het aantal klanten. Dit liep uiteen van 5% tot meer dan 30%. General Manager Allard Bakker van de Groene Weg ziet vooral de laatste weken de groei versnellen. Een groei die hij ook zag in de eerste weken van de eerste lockdown.
Horeca
De Groene Weg wil laten zien dat het anders kan. “Door de coronapandemie zien we een groeiende groep consumenten die het bewustzijn krijgt dat ‘het anders moet’”, aldus Bakker. “Als biologische slagerijketen komen we aan die behoefte tegemoet, dat laten de cijfers goed zien. Een deel van onze slagerijen haalt een significant deel van hun omzet uit leveringen aan de horeca, wat door de eerste en tweede lockdown grotendeels weg is gevallen. De stijgingen van de winkelomzetten compenseren dit ruim. Als slagerijketen zijn we daar heel blij mee en zullen er alles aan doen om het vast te houden en verder uit te breiden.’’
Online
Ook het online bereik van De Groene Weg is in 2020 fors gegroeid. Voor een belangrijk deel omdat de slagerijen meer het verhaal zijn gaan vertellen achter de slagerijketen. De keten bestaat volgend jaar 40 jaar. In januari start het bedrijf, dat een dochteronderneming is van Vion, met een nieuwe webshop, waardoor er landelijk kan worden gekocht. De slagerijketen heeft tien locaties die door franchisers worden geëxploiteerd en kent één eigen filiaal in Eindhoven, maar wil landelijk groeien. De nieuwste slagerij opende in juni van dit jaar haar deuren in Den Haag.
Marktleider
De Groene Weg is marktleider in Nederland in biologisch vlees en verkoopt de producten ook aan diverse grote retailketens. Bovendien wordt een deel van de productie geëxporteerd. Vooral in Duitsland heeft het bedrijf een sterke positie.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees berichtPlant FWD Week wil inspireren vaker plantaardig te kiezen
Actie - Plant FWD organiseert de eerste Plant FWD Week, waar ruim 40 restaurants, waaronder Cannibale Royale, Restaurant Flore **, The Lobby, Chez Nina, Yerba en Madre, mensen worden geïnspireerd vaker plantaardig te eten.
Lees bericht