FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’


Wobbe van Zoelen van Anne&Max; is een van de geïnterviewden voor de special van het FSIN

Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.

Ter ere van het twintigjarig bestaan brengt het FSIN woensdag een speciale jubileumpublicatie uitgebracht met als thema duurzaamheid in de foodsector. In de publicatie komen tal van key-players zoals fastfoodketen McDonald’s, glastuinbouwbedrijf Koppert Cress en lunchroomketen Anne&Max uit de foodsector aan het woord over hun ervaringen met duurzaam ondernemen. FSIN-directeur Inga Blokker: “De sector staat voor grote uitdagingen. Nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat bedrijven gaan rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Een verandering die voor de buitenhuissector ingewikkeld is, omdat daar alles draait om genieten en ontzorging en niet om geweten. Toch weten we dat verduurzaming nodig is, op allerlei vlakken. Daarom hebben we besloten om tijdens ons twintigjarig jubileum niet terug te kijken, maar vooruit”.

Evenwicht

Het FSIN definieert duurzaamheid als het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn, omdat de organisatie vindt dat duurzaamheid nu teveel wordt geassocieerd met milieumaatregelen. Blokker: “Hoewel van groot belang, vormt milieu niet het enige duurzaamheidsaspect waar aandacht voor moet zijn. De enige manier om duurzaam te ondernemen, is door waarde te creëren op alle drie genoemde aspecten: milieu, mens en economie”.

Sleutel

Om de theorie te verbinden met de praktijk, zijn in deze FSIN-publicatie cases geselecteerd met praktijkvoorbeelden van de drie elementen uit de definitie van duurzaam ondernemen. Ondernemers vertellen daarin eerlijk hun verhaal en geven aan waar de pijnpunten zitten of zaten. Wat deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze onderweg zijn naar een duurzame toekomst en stappen zetten om daaraan bij te dragen via waardecreatie. Want duurzaam ondernemen is geen tegenstelling (FSIN noemt dat een oxymoron in haar publicatie). De sleutel voor een duurzame toekomst ligt in de handen van ondernemers.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Anne&Max komt met hybride Brandt & Levie Hotdog

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max start met een hybride Brandt & Levie Hotdog in samenwerking met chef Samuel Levie. Het gaat om een maandspecial van de formule die gemaakt is met een worst die bestaat uit 35% groente en 65% verantwoord vlees. De hotdog is in maart te bestellen in alle dertig Anne&Max vestigingen in Nederland.

Lees bericht


McDonald’s brengt Happy Meal voor volwassenen

Formulenieuws –McDonald’s biedt vanaf 27 februari een Happy Meal voor volwassenen. Hierbij heeft de gast de keuze tussen een Big Mac menu of een menu met 9 McNuggets. Daarnaast biedt het menu een speeltje als vanouds, namelijk een speciale collectors item ontworpen door het Amerikaanse talent Kerwin Frost.  Het McDonald’s Happy Meal voor volwassenen is uitsluitend als App Exclusive verkrijgbaar...

Lees bericht


Anne&Max opent 30e vestiging en hotel in Utrecht

Formulenieuws - Fresh food & coffee café Anne&Max opent de deuren van haar dertigste vestiging in Nederland. Boven nieuwste huiskamer wordt op 1 maart ook het eerste Anne&Max boutique hotel geopend. Als gevolg hiervan is ook de menukaart aangepast  met een avondkaart.

Lees bericht


PS in Foodservice lanceert PS Impact Score

Duurzaamheid – Onder grote belangstelling van groothandels en afnemers is afgelopen woensdag de PS Impact Score gepresenteerd in het gebouw van groente- en fruitbedrijf Van Gelder in Ridderkerk. Doel van de bijeenkomst was partijen in de foodservicesector duidelijk maken dat echte stappen zetten in duurzaamheid alleen kan als data met elkaar wordt gedeeld. De gepresenteerde PS Impact Score helpt daarbij.

Lees bericht

Arena start met cateraar Levy Europe nieuw cateringconcept

Catering  - Na een aantal maanden van voorbereiding en conceptontwikkeling beleefden afgelopen weekend de bezoekers op de tweede ring Oost de première van een nieuwe manier van stadioncatering in de Amsterdam Arena. Publiekscateraar en Arena-cateraar Levy Europe heeft er samen met het stadion een nieuwe manier van bestellen geïntroduceerd. Daarnaast werden er nieuwe duurzamere fooditems en verpakkingsmaterialen gepresenteerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid