FSIN: Duurzaamheid is ‘langetermijn-waardecreatie’
![](/images/made/uploads/Anne_Max__Fotografie_Sheena_Schouwink_(10)_(Medium)_950_768_90.jpg)
Foodservice – Duurzaamheid wordt te vaak gezien als synoniem voor milieumaatregelen, volgens het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Maar dat is het niet. Het instituut geeft daarom de voorkeur om duurzaamheid te definiëren als waardecreatie in het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn.
Ter ere van het twintigjarig bestaan brengt het FSIN woensdag een speciale jubileumpublicatie uitgebracht met als thema duurzaamheid in de foodsector. In de publicatie komen tal van key-players zoals fastfoodketen McDonald’s, glastuinbouwbedrijf Koppert Cress en lunchroomketen Anne&Max uit de foodsector aan het woord over hun ervaringen met duurzaam ondernemen. FSIN-directeur Inga Blokker: “De sector staat voor grote uitdagingen. Nieuwe Europese wetgeving schrijft voor dat bedrijven gaan rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Een verandering die voor de buitenhuissector ingewikkeld is, omdat daar alles draait om genieten en ontzorging en niet om geweten. Toch weten we dat verduurzaming nodig is, op allerlei vlakken. Daarom hebben we besloten om tijdens ons twintigjarig jubileum niet terug te kijken, maar vooruit”.
Evenwicht
Het FSIN definieert duurzaamheid als het vinden van een evenwicht tussen economische, sociale en ecologische prestaties op de lange termijn, omdat de organisatie vindt dat duurzaamheid nu teveel wordt geassocieerd met milieumaatregelen. Blokker: “Hoewel van groot belang, vormt milieu niet het enige duurzaamheidsaspect waar aandacht voor moet zijn. De enige manier om duurzaam te ondernemen, is door waarde te creëren op alle drie genoemde aspecten: milieu, mens en economie”.
Sleutel
Om de theorie te verbinden met de praktijk, zijn in deze FSIN-publicatie cases geselecteerd met praktijkvoorbeelden van de drie elementen uit de definitie van duurzaam ondernemen. Ondernemers vertellen daarin eerlijk hun verhaal en geven aan waar de pijnpunten zitten of zaten. Wat deze bedrijven gemeen hebben, is dat ze onderweg zijn naar een duurzame toekomst en stappen zetten om daaraan bij te dragen via waardecreatie. Want duurzaam ondernemen is geen tegenstelling (FSIN noemt dat een oxymoron in haar publicatie). De sleutel voor een duurzame toekomst ligt in de handen van ondernemers.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Dry Aged Biet Chefs Club gaat de ‘gedroogde biet’ promoten
Actie - Dinsdag 8 juli is de Dry Aged Biet Chefs Club gelanceerd. De club is een samenwerking tussen vier chefs, die de dry aged biet willen gaan promoten binnen foodservice.
Lees berichtBracamonte Convenient Kitchen koopt StarCuisine
Overname - StarCuisine, de specialist in ultraverse gemaksmaaltijden en foodserviceoplossingen, komt volledig in handen van Bracamonte Convenient Kitchen. De overname betekent een aanzienlijke versterking van Bracamonte in retail en foodservice.
Lees berichtBritse restaurantformule Itsu opent op Schiphol
Formulenieuws –De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend gemaakt tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.
Lees berichtFSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees bericht60-jarige SIAL Paris komt met speciaal programma
Vakbeurzen – Al meer dan 60 jaar verenigt SIAL Paris professionals van over de hele wereld om de laatste ontwikkelingen in de foodindustrie te bespreken. Als een traditionele ontmoetingsplaats en netwerkevenement, ondersteunt SIAL bedrijven bij het delen van kennis, het opdoen van nieuwe inzichten en het creëren van waardevolle connecties. In 2024 belooft SIAL Paris, die van 19 tot en met 23 oktober wordt...
Lees berichtMark Schraauwen volgt Michel Driessen op als CEO bij Verstegen
Benoeming - CEO Michel Driessen heeft de dagelijkse leiding van Verstegen Spices & Sauces per 1 juni overgedragen aan CCO Mark Schraauwen. Mark zal de functie van CEO gaan bekleden. Michel Driessen blijft eigenaar van Verstegen en neemt zitting in de Raad van Advies van het Rotterdamse familiebedrijf.
Lees bericht