FSIN: ‘Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken’


Foodservicemarkt deed het goed afgelopen jaar, maar zit nog niet op niveau van voor corona

Analyse - Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen. Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die vandaag verschijnt met de foodmarktcijfers van 2022 en 2023.

In 2022 herstelde de foodmarkt zich van de coronacrisis, zo meldt het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). Volgens berekeningen steeg de totale markt met 14,0% naar een omzet van €66.271 miljoen. De omzet van Foodretail (supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorging) groeide in 2022 met 5,5% naar €47.257 miljoen, waarmee de index uitkwam op 117,6% (2019 = 100).

Foodservice

Vooral de omzet van Foodservice (horeca, catering, fastservice) groeide aanzienlijk in 2022 met maar liefst 42,9% naar €19.014 miljoen. Toch is de omzet daarmee nog niet terug op het niveau van voor corona. De index van deze sectoren staat voor afgelopen jaar 96 (2019 = 100).

Foodretail

Het marktaandeel dat Foodservice inleverde tijdens corona en bij Foodretail terecht kwam, is nog niet volledig terugveroverd. Het FSIN laat weten dat in 2019 Foodservice een marktaandeel had van 33%. In 2022 kwam dat uit op 28,7%, waarmee Foodservice ruim €2,8 miljard aan marktwaarde inleverde. Daarmee is Foodretail ‘winnaar’ van de pandemie geworden, aldus het FSIN.

Meer kant-en-klaar

Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Ze houden daarmee de op de horeca veroverde omzet (deels) vast. Zeker nu veel consumenten de als (te) duur ervaren horeca inruilen voor goedkopere supers.

In 2023 stuwt de consument de fooduitgaven naar nieuwe records. Het FSIN verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren aanhoudt. Aanjagers zijn de jongere generaties, die steeds vaker buiten de deur eten en meer kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen. Andere oorzaken zijn de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging. Niet alleen Foodservice profiteert van deze ontwikkeling, ook onderweg en thuis groeit de consumptie van gemak sterk. Supermarkten en speciaalzaken profiteren daarvan, net als pompshops en gemakswinkels met hun to go-concepten.

Sneller herstel

Hoewel er in het eerste kwartaal van 2022 nog sprake was van beperkende maatregelen vanwege de coronapandemie, herstelde de omzet van Foodservice (horeca, catering, fastservice) in 2022 bewonderenswaardig snel naar bijna het niveau van voor de crisis, aldus het FSIN. De omzet groeide met 42,9% naar €19.014 miljoen, dat is nog 4% verwijderd van de omzet van 2019. Dit betekent niet dat de branche uit de zorgen is. De sector kampt met een groot personeelstekort en veel zaken moesten daardoor in 2022 zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. Als dit niet noodzakelijk was geweest, had de totaalomzet van de sector naar schatting van het FSIN zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen. Twee derde van de bedrijven in Foodservice heeft te maken met omzetderving als gevolg van een gebrek aan personeel. Bovendien namen de kosten toe door hogere energieprijzen, inkoopprijzen en lonen. Zo’n 40% van die prijsstijgingen wordt door de horeca niet doorberekend aan de gasten, blijkt uit FSIN-data.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid