Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57
_482_480_90.jpg)
Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Coffeelovers krijgt hoogste NPS
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de bezoekerstevredenheid. De gemiddelde NPS van een koffie- en lunchketen is +57. Coffeelovers (+88) en Vlaamsch Broodhuys (+84) krijgen de hoogste NPS van alle ketens. Brownies&downieS volgt met een score van +78. De NPS van zowel Anne&Max als Bufkes is +72. Hoewel alle koffiezaken en lunchrooms een positieve score hebben, krijgt Dunkin’ de laagste score (+31). Daarop volgen Starbucks (+44), BackWERK (+50) en D.E Café (+50).
Correlatie NPS en ter plaatse nuttigen
De koffie- en lunchketens met een hoge NPS hebben gemeen dat de bezoekers vaker hun bestelling ter plaatse nuttigen dan afhalen. Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken.
Hogere NPS restaurantketens
Multiscope voerde onlangs soortgelijke onderzoeken uit in de restaurantketen- en hotelketenmarkt, waarbij ook de gemiddelde NPS werd berekend. Het valt op dat restaurantketens gemiddeld de hoogste NPS van +72 behalen, gevolgd door koffie- en lunchketens met een score van +57. Hotelketens scoren gemiddeld het laagst met een NPS van +49.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Categoriewinnaars ABN AMRO Retailer of the Year 2025-2026 bekend
Verkiezing - De categoriewinnaars van de publieksprijzen ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland en ABN AMRO Webshop Awards the Netherlands 2025-2026 zijn bekendgemaakt.
Lees berichtStarbucks heropent in vernieuwde Lounge 1 Schiphol
Luchthaven - Schiphol heeft er een nieuwe eyecatcher bij: een ruim 500 m² grote Starbucks in de onlangs vernieuwde Lounge 1. De vestiging telt zo’n 180 zitplaatsen en is gerealiseerd in samenwerking met Avolta AG (voorheen HMSHost, red.) en Starbucks. De koffieketen keert hiermee terug op exact dezelfde plek waar in 2007 de allereerste Starbucks van Nederland opende.
Lees berichtSSP neemt 12 Burger King-locaties over van de NS
Formulenieuws - SSP Group breidt zijn samenwerking met NS Stations fors uit en neemt het beheer over van 12 bestaande Burger King-vestigingen op Nederlandse treinstations.
Lees berichtAandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties
Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.
Lees berichtAlbron en Hutten presenteren nieuwe moederorganisatie: Hai
Catering – De fusie tussen foodservicebedrijven Albron en Hutten krijgt een nieuwe naam: Hai. De naam staat voor Hutten Albron Impactmakers. Met Hai willen beide partijen hun gezamenlijke ambitie kracht bijzetten: het vergroten van maatschappelijke impact via eten, drinken en gastvrijheid.
Lees berichtUdea-worstenbroodje winnaar Bio-product tijdens Netwerkdiner
Bijeenkomst – Tijdens het jaarlijkse Bio-Netwerkdiner, georganiseerd door BioNederland, kwamen op 5 juni ruim 200 professionals uit de biologische keten bijeen in de Prodentfabriek in Amersfoort. De avond bood inspiratie, netwerkgelegenheid én erkenning voor innovaties en inzet binnen de sector.
Lees bericht