Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57


Coffeelovers, Brownies&downieS; en Anne&Max; hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken / Foto bij: Anne&Max;

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Coffeelovers krijgt hoogste NPS

De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de bezoekerstevredenheid. De gemiddelde NPS van een koffie- en lunchketen is +57. Coffeelovers (+88) en Vlaamsch Broodhuys (+84) krijgen de hoogste NPS van alle ketens. Brownies&downieS volgt met een score van +78. De NPS van zowel Anne&Max als Bufkes is +72. Hoewel alle koffiezaken en lunchrooms een positieve score hebben, krijgt Dunkin’ de laagste score (+31). Daarop volgen Starbucks (+44), BackWERK (+50) en D.E Café (+50).

Correlatie NPS en ter plaatse nuttigen

De koffie- en lunchketens met een hoge NPS hebben gemeen dat de bezoekers vaker hun bestelling ter plaatse nuttigen dan afhalen. Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken.

Hogere NPS restaurantketens

Multiscope voerde onlangs soortgelijke onderzoeken uit in de restaurantketen- en hotelketenmarkt, waarbij ook de gemiddelde NPS werd berekend. Het valt op dat restaurantketens gemiddeld de hoogste NPS van +72 behalen, gevolgd door koffie- en lunchketens met een score van +57. Hotelketens scoren gemiddeld het laagst met een NPS van +49.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Shell opent tweede Shell Mobility Hub in Rotterdam

Tankstation – Shell opende recent de eerste Shell Mobility Hub in Den Haag, samen met Q-Park Nederland. Deze week werd een tweede geopend aan het Hofplein in Rotterdam. Deze locatie kent geen Shell Café zoals Den Haag, maar heeft wel een Shell Select en een Starbucks. Vooralsnog staan er in totaal 4 hubs gepland, er komen er dus nog twee bij.

Lees bericht



40% Nederlanders luncht achter bureau

Onderzoek - Uit onderzoek van Multiscope in opdracht van maaltijdbox Green Chef blijkt dat ruim 40 procent van de Nederlanders achter zijn of haar bureau luncht bij drukte. Als mensen thuiswerken ligt dat percentage nog hoger, namelijk op 49 procent. Bovendien blijkt dat bijna de helft van de ondervraagde vrouwen ongezonder eet door stress.

Lees bericht



Gemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72

Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.

Lees bericht

‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid