Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57
_482_480_90.jpg)
Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.
Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.
Coffeelovers krijgt hoogste NPS
De Europese Net Promoter Score (NPS)1 meet de bezoekerstevredenheid. De gemiddelde NPS van een koffie- en lunchketen is +57. Coffeelovers (+88) en Vlaamsch Broodhuys (+84) krijgen de hoogste NPS van alle ketens. Brownies&downieS volgt met een score van +78. De NPS van zowel Anne&Max als Bufkes is +72. Hoewel alle koffiezaken en lunchrooms een positieve score hebben, krijgt Dunkin’ de laagste score (+31). Daarop volgen Starbucks (+44), BackWERK (+50) en D.E Café (+50).
Correlatie NPS en ter plaatse nuttigen
De koffie- en lunchketens met een hoge NPS hebben gemeen dat de bezoekers vaker hun bestelling ter plaatse nuttigen dan afhalen. Coffeelovers, Brownies&downieS en Anne&Max hebben alle drie een hoge NPS en het hoogste percentage bezoekers die blijven zitten om te eten en te drinken.
Hogere NPS restaurantketens
Multiscope voerde onlangs soortgelijke onderzoeken uit in de restaurantketen- en hotelketenmarkt, waarbij ook de gemiddelde NPS werd berekend. Het valt op dat restaurantketens gemiddeld de hoogste NPS van +72 behalen, gevolgd door koffie- en lunchketens met een score van +57. Hotelketens scoren gemiddeld het laagst met een NPS van +49.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Lekkerland Nederland logistiek partner Alsea/Starbucks
Samenwerking - Lekkerland Nederland en Alsea/Starbucks zijn een logistieke samenwerking aangegaan voor het volledige logistieke proces. Beide partijen willen met dit strategische partnership binnen Nederland en België verder groeien.
Lees berichtStarbucks en Old Amsterdam komen met Toasties
Introductie - Starbucks en Old Amsterdam lanceren samen een nieuw lunchgerecht: Old Amsterdam Toasties. Consumenten in Nederland en België van de koffieketen kunnen vanaf dinsdag het lunchgerecht met de kenmerkende Old Amsterdam Kaas in twee variaties bestellen.
Lees berichtBijna kwart haalt bestelling bij koffie- of lunchketen af
Onderzoek - Bezoekers van koffie- of lunchketens halen bijna een kwart (24%) van de bestellingen af. Het vaakst bestaat de bestelling uit eten én drinken (47%). En Dunkin’ is populairder onder jongvolwassenen dan onder oudere leeftijdsgroepen.
Lees berichtIbis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie bij hotels
Onderzoek – De gemiddelde terugkeerintentie bij hotelketens ligt op 72%. Klanten bezochten hotels van ketens de afgelopen drie jaar gemiddeld 1,9 keer. Ibis Budget heeft de hoogste terugkeerintentie. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens.
Lees berichtLocatie restaurant speelt belangrijkste rol bij keuze consument
Onderzoek – De locatie van een restaurant speelt de belangrijkste rol bij de keuze voor een restaurantketen. Italiaanse restaurants kiezen mensen vooral vanwege het gemak. Aanbiedingen hebben een kleinere invloed. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens van Multiscope.
Lees berichtDe Efteling bekendste attractiepark van Nederland
Onderzoek – De Efteling (95%) heeft de hoogste naamsbekendheid van alle attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het attractiepark in Kaatsheuvel wordt door maar liefst 71% van de Nederlanders spontaan genoemd, terwijl de gemiddelde geholpen naamsbekendheid binnen deze sector 55% is. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van online onderzoekbureau Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
Lees bericht