Klanttevredenheid dagattracties kent grote verschillen
_720_480_90.jpg)
Onderzoek – Er zijn grote verschillen tussen de klanttevredenheid van de grootste attractieparken, dierentuinen en aquaria van Nederland. Zo scoren Toverland en Hoenderdaell een hoge NPS en SEA LIFE en Dolfinarium een lage. Over het algemeen zijn bezoekers van attractieparken meer tevreden dan die van dierentuinen en aquaria. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.
De Europese Net Promoter Score (NPS) (1) meet de klanttevredenheid. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse dagattracties is +68. Attractiepark Toverland (+87) en dierenpark Hoenderdaell (+87) hebben de hoogste NPS. Op korte afstand volgen Sprookjeswonderland (+86), De Efteling (+84) en GaiaZOO (+83).
Het is opvallend dat voornamelijk aquaria een lage NPS scoren. Zo is de NPS van SEA LIFE (+16) met afstand het laagst, gevolgd door Dolfinarium (+31). Ecomare (+79), dat zich ook focust op zeedieren, heeft wel een duidelijk hogere NPS dan andere parken met een soortgelijk aanbod.
Bezoekers attractieparken tevreden
Nederlandse attractieparken krijgen gemiddeld een NPS van +75. Dierentuinen en aquaria krijgen daarentegen een gemiddelde NPS van +67. In de top vijf partijen met de hoogste NPS staan daarnaast drie attractieparken. Nederlanders zijn over het algemeen dus meer tevreden over attractieparken dan over dierentuinen en aquaria.
De resultaten in dit persbericht komen uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, een grootschalig onderzoek naar reclame, naamsbekendheid, bezoek, besteding, NPS en loyaliteit in de Nederlandse markt voor attractieparken, dierentuinen en aquaria. Het onderzoek wordt gedaan door Multiscope, een online marktonderzoekbureau.
Bron: Multiscope/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Efteling en Coca-Cola verlengen samenwerking tot 2030
Leisure - De Efteling en Coca-Cola Europacific Partners Nederland (CCEP) hebben hun samenwerking opnieuw verlengd. De samenwerking loopt al een aanatal jaar en wordt nu verlengd tot 2030.
Lees berichtAandeel horeca groot in €3,1 miljard omzet dagattracties
Attractieparken – Nederlandse consumenten gaven de afgelopen drie jaar ruim €3,1 miljard uit bij de grootste attractieparken en dierentuinen. De uitgaven per gezelschap bedragen gemiddeld €81 per bezoek, waarbij horeca een belangrijk aandeel vormt. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen, uitgevoerd door online onderzoeksbureau Multiscope.
Lees berichtEfteling serveert voortaan uitsluitend vegan poffertjes
Attractiepark – In restaurant 't Poffertje in de Efteling worden sinds kort alleen nog vegan poffertjes geserveerd. Het attractiepark heeft de receptuur aangepast, waardoor het beslag volledig plantaardig is. Volgens een woordvoerder, in een reactie aan pretparkwebsite Looopings, is de wijziging onderdeel van de bredere duurzaamheidsambitie van het park.
Lees berichtNederlander besteedt €1,9 miljard bij fastfoodketens
Onderzoek - Nederlanders geven jaarlijks €1,9 miljard uit bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen ze gemiddeld €23. De uitgaven zijn het hoogst bij sushi-zaken en onder 35- tot en met 49-jarigen.
Lees berichtEfteling opent nieuw restaurant in Grand Hotel
Leisure- Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus restaurant Brasserie 7. Met circa 300 zitplaatsen binnen en 250 zitplaatsen op het terras wordt het gelijk het grootste restaurant binnen de Wereld van de Efteling. Efteling-bezoekers kunnen hier genieten van klassiekers met een twist van 7 magische ingrediënten.
Lees berichtMoeke en DADAWAN hebben meest loyale klanten
Onderzoek - Ruim drie op de vier (77%) bezoekers van restaurantketens verwachten er binnen twaalf maanden terug te keren. Van de onderzochte restaurantketens hebben Moeke en DADAWAN de meest loyale klanten. Opvallend. Klanten van koffie- en lunchketens zijn loyaler dan die van restaurantketens.
Lees bericht