Groei La Place helpt Jumbo doorbreken omzetgrens van €10 miljard


La Place gaat meer inzetten op bezorging met Thuisbezorgd en Uber Eats

Formulenieuws - Jumbo ligt nog steeds op koers om de grens van 10 miljard euro omzet te doorbreken. De groei in omzet van de La Place-restaurants, zit na  de coronasluitingen weer aardig in de lift en kan daarbij helpen. Daarnaast zet Jumbo als het gaat om de online-bestellingens en de La Place-restaurants volop in op bezorging.

De concernomzet is in de eerste helft van 2022 gestegen tot €5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De consumentenomzet van  de Jumbo-formule maakte daarvan € 5,41 miljard uit. Het aandeel van Jumbo op de Nederlandse markt bleef circa 22%. De uitbreiding op de Belgische markt, waar Jumbo sinds eind vorig jaar vier nieuwe winkels opende, vorderde gestaag. Naar verwachting zal Jumbo eind dit jaar in totaal 27 winkels bij onze zuiderburen hebben. Algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo: “We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkeling tot nu toe, zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden. De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne. De uitdagingen zijn divers en nemen in omvang toe, terwijl het er niet naar uitziet dat de rust in de markt komende maanden terugkeert. Toch houden we vast aan onze doelstelling om dit jaar door de omzetgrens van €10 miljard te breken. Ook blijven we extra alert op de kosten en richten we met vertrouwen onze aandacht op de strategische keuzes die we begin dit jaar hebben gemaakt.”

Kwaliteitsverbetering Vers

In het kader van de aangescherpte strategie voert Jumbo onder meer een verdere kwaliteitsverbetering door in het versaanbod. Klanten zijn immers in toenemende mate op zoek naar betere, lekkerdere en meer verantwoorde voeding die bij voorkeur lokaal is geproduceerd. Inmiddels komt al zo’n 75% van het versassortiment bij Jumbo uit Nederland; dat aandeel zal komende jaren verder stijgen. Op steeds meer versproducten maakt Jumbo dit zichtbaar met het ‘Van Dichtbij’ logo.

Ontwikkelingen online

Tijdens de coronapandemie is het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen in een stroomversnelling geraakt. En nog steeds is het online bestellen populair. De omzet van Jumbo Online is ook gelijk gebleven aan dezelfde periode vorig jaar. Jumbo verwacht dat klanten in toenemende mate zelf blijven bepalen waar, wanneer en hoe zij hun aankopen doen, én hoe en wanneer zij de boodschappen thuis willen ontvangen. Met gerichte investeringen en samenwerkingsinitiatieven blijft Jumbo inspelen op deze behoefte. Zo breidt Jumbo dit jaar het aantal regionale bezorghubs met nieuwe vestigingen in Emmen en Bergen op Zoom uit tot in totaal achttien en introduceert ze onder de naam Jumbo Bezorgeloos een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging. De onlineactiviteiten op de zakelijke markt, die al ruim de 100 miljoen aan omzet zijn gepasseerd, worden verder aangescherpt om de forse groei in dit segment vast te houden en te vergroten. Daarnaast werkt Jumbo aan het verstevigen van de strategische samenwerking met ‘flitsbezorger’ Gorillas, zodat klanten in de binnensteden via Jumbo.com straks ook kunnen kiezen voor supersnelle thuisbezorging van hun boodschappen door de fietskoeriers van Gorillas. Jumbo levert inmiddels zo’n 1.600 producten aan Gorillas. Voor haar onlineactiviteiten heeft Jumbo zich eerder dit jaar aangesloten bij de nieuwe werkgeversvereniging E-commerce Nederland.

La Place

Met de opening van twee nieuwe La Place restaurants, eentje in de Amerikaanse staat Californië en een aan de Grote Markt in Groningen, beschikt La Place nu over 73 locaties. De nieuwe vestiging in Groningen bevindt zich boven de Jumbo winkel, waarin tevens een La Place Express onderdak vindt. Verdere internationale uitbreiding van de foodserviceformule staat hoog op de agenda, laat Jumbo weten. Ook zet La Place steeds meer in op het thuisbezorgen van verse maaltijden, lunches en snacks. Eerder al is daarvoor een succesvolle samenwerking aangegaan met Thuisbezorgd.nl. Uber Eats bezorgt nu ook voor La Place, waardoor het aantal steden met bezorgservice is uitgebreid tot acht.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht


‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht

La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht

Al 45 Jumbo-locaties gestopt met tabaksverkoop

Supermarkt -  Jumbo bouwt de tabaksverkoop bij de servicebalies in de supermarkten langzaam verder af. Inmiddels zijn er zo’n 45 servicepunten zonder tabak, waarvan zo’n 25 verkooppunten bij franchisers. Supermarkten mogen nog tot 1 juli dit jaar tabak verkopen. Daarna moeten alle vestigingen vanwege een wettelijk verbod zijn gestopt.

Lees bericht


Jumbo wil met impactfonds vaart maken met verduurzaming

Duurzamheid - Jumbo heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. De supermarktketen wil de eigen CO2-uitstoot – de zogenaamde scope 1 en 2 – in 2030 met 85% hebben gereduceerd (ten opzichte van 2022). Ook wil Jumbo de CO2-uitstoot in de productketens (scope 3) met 50% terugbrengen. Om versnelling in verduurzaming te realiseren heeft Jumbo zelfs een Impactfonds opgezet.

Lees bericht

Omzet La Place stijgt met 24% naar €133 miljoen

Formulenieuws – De restaurantformule La Place heeft een goede groei doorgemaakt in 2023. De consumentenomzet nam toe met 24 procent naar €133 miljoen euro, zo laat Jumbo Food Group weten. Die omzettoename was inclusief een viertal nieuwe locaties.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid