'Grote cateraars negeren trend onbemande mini-markets'
Catering - Grote landelijke cateraars negeren de trend van onbemande cateringlocaties en mini-markets. Nu de coronamaatregelen voorbij zijn, hopen deze cateraars dat de ontwikkeling ‘overwaait’ en alles weer teruggaat naar het oude. Deze cateraars sluiten de ogen voor een trend die niet meer te stoppen is. Door het hybride werken is de behoefte op het gebied van bedrijfscatering volledig aan het veranderen.
Dit zegt Jos Dennissen, directeur-eigenaar van de AdcGroep. Meer dan 30 jaar is het bedrijf gespecialiseerd in cateringconcepten voor zowel de particuliere- als de zakelijke markt. Met PURA Bedrijfscatering en PURA Vending is het actief in heel Nederland, LaVie Catering verzorgt zowel de zakelijke- als privécatering op hoog niveau en nieuw is PURA GO, de bemande of onbemande foodcorner die volgens het bedrijf ‘een revolutie in bedrijfscateringland’ is. “De minimarkt is een bedreiging voor het klassieke bedrijfsrestaurant”, zegt Dennissen. “Ondanks de coronamaatregelen waren de grote landelijke cateraars de afgelopen twee jaar niet erg innovatief. Sommigen namen wat online initiatieven, maar ze hoopten vooral op het einde van de beperkingen. Zelfs in een periode dat door de coronacrisis de bedrijfscatering grotendeels stil lag, bleken de landelijke cateraars moeite te hebben met een onbemand cateringconcept. Waarom? Met name omdat het niet in hun businessmodel past. De term ‘grab & go’ durven zij nog wel te gebruiken, maar ze leggen dan wel gelijk uit dat het is om mee te nemen. Een andere ‘no go’ voor hen is dat mensen zelf hun aankopen afrekenen. Het is, samengevat, voor hen een te groot risico dat opdrachtgevers inzien dat onbemand of deels onbemand veel voordelen heeft en dat het inspeelt op de behoefte van 24/7 to go or eat on the spot.”
Obstakel
Dennissen schetst nog een ander obstakel waardoor de grote landelijke cateraars niet aan onbemand of deels onbemand durven te beginnen. “De verdienmodellen zijn gebaseerd op de ‘P’ van personeel. Wat moet je doen met al die medewerkers die door onbemand, of deels onbemand, geen werk meer hebben? De vier grootste cateraars hadden aan het begin van de coronacrisis plots tienduizenden mensen thuis zitten. De afgelopen twee jaar hebben de cateraars hoofdbrekens gehad hoe zij deze mensen weer aan het werk zouden kunnen krijgen. In veel gevallen zijn die pogingen uitgemond in ruzie met de opdrachtgevers en hebben die vervolgens de contracten opgezegd”, aldus Dennissen volgens wie de werkgelegenheid bij de grote landelijke cateraars dan ook fors is afgenomen. “Het is nog niet te calculeren wat dit voor impact heeft op de bedrijfsmodellen van deze cateraars. Het staat echter vast dat er grote veranderingen nodig zijn.”
Protectionistisch model
De grote landelijke bedrijfscateraars, veelal vertegenwoordigd in de brancheorganisatie Veneca, hebben met de Bedrijfscatering CAO een protectionistisch model in stand gehouden, meent Dennissen. “Regionale cateraars werd het op een aantal fronten erg lastig gemaakt om de markt te betreden. Als opdrachtgevers nu een contract opzeggen en er geen rechtsopvolger is, blijft de cateringmedewerker bij de vertrekkende cateraar in dienst. Ook als deze op dat moment geen nieuwe opdrachtgever heeft. Dit is precies waar de regionale cateraars altijd zo’n moeite mee hebben gehad. De grote landelijke cateraars konden dit door hun schaalvoordeel makkelijk opvangen.” De verplichte overgang van alle medewerkers bij een contract, wisselt van cateraar naar cateraar. Vooral het gebrek aan verantwoordelijkheid van een opdrachtgever is waarvan de grote landelijke cateraars volgens Dennissen nu ‘de zure vruchten’ plukken. “Bij de landelijke cateraars kwamen tijdens de coronacrisis op een bepaald moment tientallen beëindigingen per maand binnen. Opdrachtgevers maakten geen gebruik meer van de automatische verlengingen maar zegden de contracten op. De cateraar zag zich geconfronteerd met medewerkers die al tientallen jaren verbonden zijn. Met de enorme transitievergoedingen is het duidelijk dat er flinke gaten in de bedrijfsmodellen van de cateraars worden geslagen”, aldus Dennissen.
Thuis werken
De coronamaatregelen hebben ook voor een andere trend gezorgd: het thuiswerken. Volgens Dennissen een ander groot gevaar voor de cateraars. “De mensen werken thuis, eten thuis en veel minder in de bedrijfskantine. De Rabobank begroot dit omzetverlies voor de cateraars op 400 miljoen euro per thuiswerkdag. Als gevolg hiervan zijn opdrachtgevers niet meer bereid om grote budgetten vrij te maken voor een bedrijfsrestaurant met een teruglopend aantal gebruikers. Met het thuiswerken is ook de behoefte ontstaan dat mensen, als ze op kantoor zijn, meer willen socialiseren. Werknemers laten zich niet meer in een keurslijf van 9 tot 5 dwingen. Ze willen met collega’s afspreken op de momenten dat het hen uitkomt. Er is ook een grotere behoefte dan alleen samen te lunchen. Ze willen ook kunnen ontbijten en een ontbijtmeeting houden in plaats van een lunchmeeting. Het bedrijfsrestaurant wordt een clubhuis. Je ontmoet elkaar, spreekt er af en werkt er. Je moet er de hele dag kunnen vertoeven, noem het een werkcafé. Er moet een voorziening zijn voor de lunch, het ontbijt en het diner. Ook de momenten tussendoor zijn belangrijk. Goede koffie, een croissant, muffin of een zakje chips moet worden aangeboden. In de toekomst worden zelfs je boodschappen er bezorgd. Daar gaan we naartoe”, aldus Dennissen.
PURA GO
In het kader van de grote veranderingen op de cateringmarkt, nog extra aangewakkerd door de coronamaatregelen, heeft PURA Bedrijfscatering recent PURA GO gelanceerd. “Direct na de eerste coronamaatregelen heeft PURA het minimarkt-concept vormgegeven en zijn de eerste pilotstores geopend”, aldus Dennissen. Met PURA GO is het mogelijk om de hele dag door eten en drinken aan te bieden voor het ontbijt, de lunch en snackmomenten. PURA GO is er voor bedrijven die behoefte hebben aan verse, gevarieerde en gezonde producten voor hun medewerkers. De PURA GO mini market is overzichtelijk ingericht en afrekenen vindt plaats met een zelfscankassa. “In iets meer dan een jaar tijd is PURA GO van nul naar vijftig locaties gegroeid!”, zegt Dennissen trots. “Op dit moment worden er per week twee nieuwe geopend. Het format is overal hetzelfde, maar elke locatie heeft zijn eigen wensen. De basis is het 24/7 aanbieden van ultra verse producten met of zonder een servicemedewerker. Sommige opdrachtgevers hechten aan de persoonlijke touch en willen tussen de middag verse broodjes, warme gerechten en een warm soepje bieden. Andere kiezen voor het onbemande en volledig zelfservice. Bij PURA zijn we ervan overtuigd dat lekkere en gezonde voeding een bijdrage levert aan een betere werkomgeving.” PURA GO is deelnemer aan de beurs Facilitair, die gehouden wordt op 8, 9 en 10 juni.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Overname Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtKLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees berichtISS wint ‘Beste out of home formule in At Work’
Verkiezing - ISS Facility Services is verkozen tot winnaar van “Beste out of home formule in At Work”. De prijs is voor de negende keer uitgereikt aan een cateraar door onderzoeksbureau YouGov.
Lees berichtAlbron neemt bedrijfscateraar Hutten over
Overname - Albron is voornemens om branchegenoot Hutten over te nemen. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan en versterken elkaars posities. De overname moet nog worden voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt.
Lees berichtHet Land van Vitam geeft de eerste oogst
Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...
Lees berichtThe Mayo Sisters introduceren caloriearme chilisaus
Introductie - Na de lancering in maart dit jaar van de Sweet Mustard Culidressing bij schoolcateraar Catermaat, lanceert The Mayo Sisters nu haar tweede smaak. Het gaat om de Sweet Chili Culisauce met weinig suiker, zout en zonder vet.
Lees bericht