Halfjaaromzet Jumbo groeit met 8,8%, die van La Place 36%


De vernieuwde La Place-locatie op de eerste etage in de HEMA in Alkmaar

Analyse – De consumentenomzet van Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar van 2023 gegroeid met 8,8 procent naar €5,96 miljard. Ook de omzet van La Place groeide. Deze nam toe met 36% naar €69 miljoen euro in de eerste zes maanden.

De omzetgroei bij de supermarktactiviteiten komt voor een groot deel door de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Het concern merkt daarbij op dat ‘het genoegen neemt met een iets lagere marge om de nadelige effecten voor klanten enigszins te bedwingen’. Dat zou het bedrijf vooral doen op de huismerken. Ondanks de stigende omzet, doet Jumbo het iets minder goed dan het marktgemiddelde (9,4%, bron: NielsenIQ), waardoor het marktaandeel licht daalde. Ton van Veen, afgelopen maart aangetreden als CEO van Jumbo, over het eerste halfjaar van 2023: “Dit was niet onze allerbeste periode. In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Gelukkig begint de situatie met buitensporige prijsverhogingen nu iets te bedaren, maar het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.”

La Place

In tegenstelling tot de resultaten van de supermarktketen kon de foodserviceformule La Place terugkijken op een goed eerste halfjaar van 2023. De omzet van €69 miljoen betekende een groei van 36% ten opzichte van vorige jaar. Daarin zaten in de eerste periode nog wel coronamaatregelen. Maar La Place is samen met haar exploitatiepartner Vermaat en andere franchisers wel bezig de formule te moderniseren. Zo werden bekende locaties van de restaurantketen in de Efteling en op Schiphol de afgelopen periode fors verbouwd. Daarnaast heeft La Place een nieuw foodconcept geïntroduceerd dat wordt getest in twee volledig vernieuwde HEMA winkels, in Hilversum en Alkmaar. In deze locaties wordt anders dan in de zelfbedieningsrestaurants van La Place álle bestellingen ter plekke bereid en ook geserveerd aan tafel.

Jumbo spreekt van uitdagende marktomstandigheden waarin het moet opereren. Het bedrijf kiest er daarom voor om weer terug te gaan naar de basis. De focus van het bedrijf moet weer meer gelegd worden op prijs, assortiment, service en duurzaamheid. Van Veen: “We willen terugkeren naar de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant.”

Jumbo Online

De omzet uit onlineactiviteiten van Jumbo in Nederland laat een groei zien van 8,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf ontdekken steeds meer klanten de voordelen van Jumbo Bezorgeloos, een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging dat Jumbo vorig jaar introduceerde. Ook in de zakelijke markt blijft de hoeveelheid bestellingen doorgroeien, aldus Jumbo. Weliswaar werd afgelopen voorjaar de samenwerking met Getir, de eigenaar van ‘flitsbezorger’ Gorillas, beëindigd, maar dat zorgde er wel voor dat Jumbo de aandacht kon richten op de verdere ontwikkeling en groei van de eigen onlineactiviteiten.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Duitse Edeka neemt deel De Groot Fresh Group over

Overname - De Duitse marktleider in de supermarktsector Edeka neemt bedrijfsonderdelen over van een Nederlandse agf-leverancier. Het gaat om ‘De Groot Fresh Group’ in Hedel. De overnemende partij is Everest, de inkoopdochter van Edeka, waar ook Jumbo en Picnic lid van zijn. Dat meldt vakblad FoodPersonality.

Lees bericht


Jumbo opent Europa’s grootste mechanische verscentrum

Distributiecentrum - Deze week heeft Jumbo Supermarkten het gemechaniseerd centraal distributiecentrum (CDC) voor versproducten officieel in gebruik genomen. Hierdoor kunnen klanten van Jumbo rekenen op nog versere producten doordat deze artikelen na productie sneller in de winkel liggen.

Lees bericht

‘Meer dan een kwart consumenten steelt per ongeluk’

Onderzoek – 9% heeft wel eens bewust gestolen uit de supermarkt, bij 27% gebeurt het per ongeluk. Dat is een van de uitkomsten van een onderzoek dat Q&A Retail heeft gehouden. Dat niet betalen gebeurt vooral bij de zelfscankassa. Reden voor sommige retailers het aantal zelfscankassa’s terug te brengen of de beveiliging op te voeren, maar deze manier van afrekenen heeft...

Lees bericht



Opsplitsen ZorgTotaal in Zorg & food en Zorg & ICT goede zet

Vakbeurzen - Eigenlijk is er maar relatief weinig ruchtbaarheid aan gegeven, maar van 8 tot en met 11 april worden voor de eerste keer de drie vakevents Zorg & food, Zorg & facility en Zorg ICT gezamenlijk gehouden als opvolger van de vroegere beurs ZorgTotaal. Dat wil niet zeggen dat belangstellenden de weg naar de Jaarbeurs in Utrecht niet wisten te vinden. In tegenstelling....

Lees bericht

‘HEMA populairste keten voor koffie en lunch’

Onderzoek – HEMA is de populairste keten voor koffie en lunch in Nederland. Nederlanders halen ruim een kwart (27%) van de bestellingen af bij koffie- en lunchketens. De locatie vormt de belangrijkste keuzereden. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid