Horeca heropent in gezellige drukke sfeer


Vlak voor 12.00 uur de laatste gesprekken tussen ondernemers onderling en de eerste gasten, daarna stroomden de terrassen lekker vol

Horecaheropening – Overal in Nederland is de horeca in rustige sfeer geopend. De terrassen waren goed bezet, maar vrije plaatsen waren er meestal ook. Op veel plekken de inzet van reserverings- en bestellingsapp’s en beperktere menukaarten. Het stellen van de gezondheidsvragen is nog een puntje van aandacht.

Voor veel ondernemers voelde de heropening van de horeca op 1 juni als een nieuwe start; ze waren zenuwachtig en hadden de dagen voor de opening, het niet alleen druk gehad met hernieuwd inrichten, maar vaak ook slecht geslapen. “Het is ook echt anders werken. En als dan de afgelopen dagen je vaste mensen de hele tijd dingen aan je komen vragen van ‘hoe gaat dit en hoe moet dat?’ dan val je soms uit. Niet goed, maar je merkt dat de spanning dan oploopt. Natuurlijk heb ik ook mijn excuses gemaakt, maar je merkt dat het allemaal anders is.”

Afstand klopt

Het werken met de anderhalve meter afstand hebben vrijwel alle ondernemers keurig afgepast de afgelopen dagen. Sommige uitbaters lopen zelfs met de rolmeter aan hun broekriem. Maar het stellen van de checkvragen over de gezondheid is voor veel ondernemers nog wennen. Ze zijn het stellen van de vragen niet gewend en het past ook niet bij de gastvrijheid. “Bij reserveringen door de telefoon is dat eenvoudiger”, laat een ondernemer weten. “Maar de vragen stellen bij de gasten die het terras opkomen  is dat toch een drempel. Het moet, dus gaan we het ook doen,” geeft hij vervolgens glimlachend aan.

Ook de samenstelling van het gezelschap blijft een lastig onderdeel. Soms is duidelijk dat de samenstelling van de personen aan één tafel uit meerdere huishoudens bestaat, maar zolang als het buiten op het terras is, hebben sommige horecaondernemers er toch minder problemen mee. “Binnen zou ik het niet hebben toegestaan”, aldus horecaondernemer.

Gezondheidscheck

De gezondheidscheck is een belangrijk onderdeel van het protocol. Ondernemers moeten niet alleen elke dag een vijftal gezondheidsvragen stellen aan de eigen medewerkers, maar ook aan hun gasten. Indien deze zogenaamde triagevragen allemaal met nee zijn beantwoord, mogen de medewerkers de bestellingen van de gast aan tafel opnemen en op gepaste afstand serveren. Net zoals bij de contactberoepen mogen medewerkers dan dichter bij de gasten komen.

Applicaties

De gezondheidscheck kan op verschillende manier worden afgenomen. Ondernemers of medewerkers kunnen de vragen aan de gasten stellen, maar er zijn ook digitale varianten voor het stellen van de vragen. Welke het meest geschikt is, is onduidelijk. Sommige kosten geld en sommige zijn gratis. https://waits.app,  https://www.covidtriage.nl/ en https://triage.veiliguitindehoreca.nl bijvoorbeeld zijn gratis en bij checkgesprek.nl en Qrite.nl zouden weer privacygevoelige data vastgelegd. Veiliguitindehoreca is ontwikkeld door de belangenverenigingen ProFri, VCHO en NHG. Nog vlak voor de opening van de horeca werd deze verder opgeschaald. In deze applicatie stelt de babbel-robot extra vragen, die niet gesteld worden door de andere applicaties. Deze vragen zijn gericht op het veiliger werken  voor de medewerkers zelf.

Bron: @FoodClicks

Placeren en vragen om contactgegevens blijven van kracht

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht

Strandpaviljoenondernemers verwend met pizza bij opbouw

Strandpaviljoens - De strandpaviljoens zijn volop bezig met de start van het nieuwe seizoen. De tijdelijke locaties worden weer opgebouwd en de jaarrond paviljoens worden klaargemaakt voor het buitenseizoen. Dr. Oetker Professional speelde hierop in om een aantal van hen langs de Nederlandse kust te verrassen met warme pizza’s.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid