Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Uit het gezamenlijke rapport dat dinsdag is gepresenteerd tijdens het FSIN Brunchcongres op de Horecava waarschuwen beide partijen dat de verdienmodellen van veel horecabedrijven - die al onder druk staan door alle andere fors gestegen kosten - de komende jaren verder onder druk komen te staan.
Twaalf keer beleveren
De ruim 52.000 eet- en drinkgelegenheden in Nederland worden gemiddeld tot wel twaalf keer per week beleverd. Maar gemeente willen binnensteden leefbaar houden door venstertijden voor te schrijven en zero-emissie-zones aan te geven voor uitsluiten electrische voertuigen. Reden voor Topsector Logistiek het FSIN te vragen onderzoek te doen naar de visie van de foodservicemarkt op deze ontwikkelingen.
Logistieke uitdaging
Elektrische voertuigen kunnen door hun gewicht minder lading meenemen dan voertuigen die rijden op fossiele brandstof. Ook de krappe venstertijden zorgen ervoor dat leveranciers en groothandels soms extra vervoer moeten inzetten om al hun klanten op tijd beleverd te krijgen. Het zorgt voor een logistieke uitdaging voor gemeenten, maar nog meer voor partijen die leveren en geleverd willen krijgen. Naar alle waarschijnlijkheid leiden deze zaken tot een aanzienlijke stijging in de logistieke kosten.
Weinig aandacht
Horecaondernemers hebben tot op heden weinig aandacht voor foodservicelogistiek en de kosten die dat met zich meebrengt. Dat zij uiteindelijk de prijs betalen voor toenemende logistieke kosten in de keten, realiseren zij zich onvoldoende, zo concludeert het FSIN op basis van het onderzoek. Kansen om deze kosten naar beneden te brengen, zijn er echter wel degelijk.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Koppert Cress opent De Eetbare Jungle
Opening - Koppert Cress heeft De Eetbare Jungle geopend: een volledig eetbaar ecosysteem waar chefs, foodprofessionals, beleidsmakers en innovators ervaren hoe rijk en veelzijdig de wereld van planten kan zijn.
Lees berichtBidfood blijft tot en met 2028 Founding Partner van Gastvrij Rotterdam
Vakbeurzen - Horecagroothandel Bidfood blijft ook de komende drie jaar nauw verbonden aan Gastvrij Rotterdam. Het bedrijf heeft zijn partnership met de horecavakbeurs verlengd voor de edities tot en met 2028. Bidfood is al sinds de eerste editie in 2013 een vaste pijler onder het evenement.
Lees berichtHorecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees bericht