Horecabeurs Horecava volgend jaar in hybridevariant


De nieuwe en afzwaaiende group food directors Carlijn Groen-Wijnmalen (l) en Luuk Scholte

Beurzen - Passend bij alle coronamaatregelen krijgt ook horecavakbeurs Horecava in 2021 een hybridevariant. Naast een veel kleinere fysieke vakbeurs die voor bezoekers en exposanten volgens de geldende coronamaatregelen wordt ingericht, zal er online meer dan gebruikelijk te zien en beleven zijn.

“Elkaar kunnen ontmoeten en het tonen van gastvrijheid blijven de belangrijke kernwaarden van onze sector”, zeggen de nieuwe en afzwaaiende group food directors Carlijn Groen-Wijnmalen en Luuk Scholte van de grootste Nederlandse horecabeurs. Er is lang gesproken of de Horecava wel doorgang kon vinden. Maar de horecasector is een markt van ontmoeten, gastvrijheid, zien, proeven en inspireren, dus als het enigszins kan moet daarvoor een platform zijn. Dat platform was er afgelopen januari, toen de horecabeurs een van zijn meest succesvolle edities ooit beleefde. Corona was nog in China en het zag er naar uit dat 2020 voor de horeca een geweldig jaar zou gaan worden. Niets was minder waar. Nog geen twee maanden later zat alles op slot en zag het er naar uit dat een event organiseren zoals een beurs voorlopig niet meer mogelijk was. Scholte: “Gelukkig werkten wij toen al aan een nieuw digitaal platform waarin we de Horecava virtueel 365 dagen wilden openhouden. Dat komt ons nu van pas.”

Kleiner

De Horecava die van 11 tot en 14 januari 2021 wordt gehouden in de Amsterdamse RAI, gaat bij ongewijzigde omstandigheden door, maar zal kleiner zijn dan de normale horecabeurs. Scholte als vertrekkende group food director en Groen-Wijnmalen als zijn opvolgster, verwachten zo’n 300 exposanten warm te maken voor het nieuwe beursconcept. Scholte: “Dat is een stuk kleiner dan normaal, maar de omstandigheden zijn ook anders. De RAI gaat er alles aan doen om de beurs voor bezoekers en exposanten veilig neer te zetten. Dat wil zeggen ‘timeslots’ als het gaat om binnenkomst van bezoek en handhaving van de anderhalve meter op de beursvloer. Daarvoor staan de stands verder uit elkaar en worden de gangpaden breder gemaakt. Ook ligt er een protocol voor het aanbieden van producten en gerechten. En zijn er extra hygiënemaatregelen.” De protocollen zijn allemaal goedgekeurd en afgestemd met de instanties. Gekeken is zelfs naar de richtlijnen voor het organiseren van vakevents in Duitsland, het land dat al eerder toestemming gaf voor dergelijke bijeenkomsten. Ook de Rai wilde niet eigenmachtig de zaken invullen, maar zich conformeren aan de geldende richtlijnen en veiligheid bieden aan de deelnemers. Niet alleen voor de Horecava, maar uiteraard ook voor alle andere beurzen en bijeenkomsten die worden georganiseerd.

Platform

Of de RAI niet een risico loopt met de organisatie van de Horecava? Scholte: “Ja, natuurlijk. Het is afwachten wie er mee gaat doen en wat de ontwikkelingen van het virus in Nederland zijn. Maar we hebben er vertrouwen in en weten dat mensen weer zitten te wachten op een bijeenkomst. Dat platform willen wij bieden en daar investeren we in. Ook met forse, ongekende kortingen van 40 procent op de normale meter-prijs kosten. We willen laten zien dat we nu samen moeten optrekken.” Horecava 2021 steunt op drie pijlers, zegt ook Carlijn Groen-Wijnmalen: “Een fysieke beurs, een onlinevariant en een platform. De invulling daarvan gaan we de komende periode samen met onze partners invullen, maar je kunt je voorstellen dat niet iedereen kan komen, vandaar ook de vakbeurs online, zodat wel iedereen getuige kan zijn van het aanbod en de acties. Ook gaan we online inspireren. Het wordt een hybride beurs, passend bij de ontwikkelingen van nu.”

Leerzaam

De organisatie van de Horecava moest de beslissing over het al dan niet door laten gaan van de beurs nu wel nemen. Carlijn Groen-Wijnmalen: “Het organiseren van een beurs kost tijd. We lopen nu al drie maanden achter, want normaal beginnen we direct na het afsluiten van de beurseditie. Dat liep nu anders.” Scholte die Groen-Wijnmalen nog tijdens haar zwangerschapsperiode zou ondersteunen, had in februari geen idee dat de coronaperiode eraan zat te komen. “Nee, dat liep allemaal wat anders, maar zo’n periode is ook weer uiterst leerzaam. Gelukkig dat we met een aantal zaken waren gestart, zoals het platform, zodat we ook wel door konden schakelen. Voor de rest was het vooral veel contacten onderhouden met deelnemers over de plannen en wensen bij het door laten gaan van de beurs. Ook kijken wat er allemaal nodig is volgens de richtlijnen en plannen bedenken. We hebben ook onder bezoekers een enquête uitgestuurd en daar hebben wij duizend reacties op gekregen die vrijwel unaniem aangaven dat er een beurs moest komen.”

Inspiratie

Dat de situatie rondom corona kan wijzigen is een risico waar ook de RAI zich van bewust is. Scholte: “Dat is een risico dat we moeten nemen, maar dat geldt voor veel meer bedrijven. Je moet vooruitkijken en wil je wat organiseren dan moet je dat doen met de wetenschap van dat moment. Als zaken zich negatief veranderen dan moet je wellicht besluiten het niet te doen, maar daar gaan we niet vanuit. De sector heeft behoefte aan ideeën hoe met de veranderingen om te gaan en wil weer inspiratie. Wij gaan dat laten zien, fysiek en online. Laten zien dat je ondanks alle beperkingen nog steeds gastvrijheid kunt laten zien. In een vernieuwend, hybrideconcept.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid