Horecagast neemt meer mee dan alleen herinnering
Onderzoek - Voor sommige horecaondernemers is het misschien een herkenbaar fenomeen: gasten die na een bezoek niet alleen een herinnering meenemen, maar ook een ‘souvenir’. Diefstal vanuit een horecalocatie komt vaker voor dan gedacht, blijkt in ieder geval uit onderzoek onder ruim 130 horecaondernemers.
Uit dit kleinschalige onderzoek van Drukwerkdeal blijkt dat bij ruim één op de tien zaken wekelijks spullen verdwijnen. In 6% van de gevallen gaat het zelfs dagelijks mis. De gestolen items variëren van glazen, servetten en wc-rollen tot duurdere objecten zoals een Nespresso-apparaat, een beamer. Een van de respondenten meldt zelfs de diefstal van een spiegel die aan de muur vastgekit zat. Volgens 44% van de ondernemers doen gasten dit omdat ze het voorwerp als aandenken zien. Bij 34% speelt alcoholgebruik een rol, en 30% denkt dat het vaak simpelweg per ongeluk gebeurt.
Verschil in horecazaken
De schade blijft voor de meeste ondernemers beperkt: 81% meldt een maandelijkse schadepost onder de €50. Toch lopen de kosten bij 2% op tot wel €1.000 per maand. Opmerkelijk: bij één op de vijf ondernemers worden gestolen spullen later alsnog teruggebracht. Vooral middelgrote horecazaken (250 tot 1000 gasten per week) blijken kwetsbaar voor deze vorm van diefstal. Kleine en grote zaken lijken er minder vaak mee te maken te hebben.
Bron: Drukwerkdeal/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Horecava en Wine Professional bundelen opnieuw de krachten
Vakbeurzen - Tijdens Horecava 2026 slaan Horecava en Wine Professional opnieuw de handen ineen. De grootste horecabeurs van Nederland en de vooraanstaande wijnbeurs van de Benelux presenteren samen Taste of Wine Professional met een programma dat wijn laat aansluiten bij het thema van dit jaar: Betaalbare luxe.
Lees berichtFoodservicemarkt blijft groeien, maar tempo neemt af
Analyse - De Nederlandse foodservicemarkt blijft in 2025 groeien, al vlakt het tempo af. Dat blijkt uit de periodemeting van bureau Foodsteps uit Ede. De komende periode moet duidelijk gaan maken hoe positief het jaar gaat afsluiten.
Lees berichtHorecava 2026 draait om betaalbare luxe
Vakbeurzen - De komende editie van Horecava, van 12 tot en met 15 januari 2026 in RAI Amsterdam, staat voor een belangrijk deel in het teken van ‘betaalbare luxe’. De vakbeurs richt zich dit jaar vooral op hoe horecaondernemers hoogwaardige gastbeleving kunnen blijven bieden in een tijd van stijgende kosten, personeelstekorten en veranderende gastverwachtingen.
Lees berichtKoreaanse keuken breekt definitief door
Onderzoek - Na K-pop en K-beauty is het nu K-Food dat Nederland in rap tempo verovert. De Koreaanse keuken is uitgegroeid van niche tot mainstream, volgens nieuw onderzoek van Motivaction. Uit de gegevens blijkt dat inmiddels 40% van de Nederlanders al eens een Koreaans gerecht geproefd. 10% van de mensen eet zelfs maandelijks een Koreaans gerecht.
Lees berichtPickwick introduceert Finest Selection voor professionele markt
Introductie - Theemerk Pickwick breidt zijn assortiment uit met Finest Selection, een nieuwe premium theelijn gericht op de zakelijke markt. De introductie speelt in op de toenemende vraag naar kwaliteit en variatie binnen horeca, zorginstellingen, kantoren en hotels.
Lees berichtStartende horecaondernemers vaak te laat met btw-aangifte
Ondernemerschap - Startende ondernemers, waaronder veel horecabedrijven, dienen opvallend vaak hun btw-aangifte te laat in. Volgens de Belastingdienst kwam in 2024 10 procent van de btw-aangiften van alle startende ondernemers te laat binnen. Wie te laat indient of betaalt, riskeert een boete.
Lees bericht