Innovatie Infraroodfrituren nu klaar voor uitrol


Joop Weenk achter de infraroodfriituur op de Horecava van 2023 in de stand van Remia

Achtergrond - Friet en snacks bakken in een infraroodfrituur is niet alleen goedkoper vanwege de hoge gasprijzen, maar is door beter warmtespreiding ook efficiënter in het bakken en daarmee beter voor het rendement van de ondernemer. Na een jaar doorontwikkeling is de infraroodfrituur,  nu klaar voor verdere uitrol.

De infraroodfrituur beleefde voor de horecasector de première op de Horecava van 2023. De bakwand werd toen gelijk genomineerd voor de Innovatieprijs en winnaar van de Innovatieprijs Equipment en Services.  Op de beursstand van Remia konden geïnteresseerden kijken hoe het apparaat technisch werkt en proeven wat de kwaliteit van de friet is. De reacties waren op de beurs lovend, alleen was de frituur technisch nog niet klaar voor verdere productie.

Uitrol

Het afgelopen jaar hebben Joop Weenk en Tom Dekker gezamenlijk de techniek en de infraroodfrituur verder verbeterd. Weenk vanuit zijn technische achtergrondkennis van telemetrie- en besturingstechniek en Tom Dekker, samen met zijn vrouw Ria, als eigenaar van diverse horecazaken in Dronten. Door veel bakken en testen hebben zij de infraroodfrituur ontwikkeld die klaar is voor bredere inzetbaarheid en uitrol bij ondernemers.

Energiebesparing

Infraroodfrituren is feitelijk niet anders dan bakken met gas of elektrisch gestookte frituren alleen zitten er aan infrarood een aantal voordelen vast. Weenk: “Uit onze testen is gebleken dat infraroodfrituren tot 35% energiebesparing geeft. Dat komt door een aantal zaken. In de eerste plaats wordt de frituurolie met zo’n 20 tot 30% sneller verwarmd dan elektrisch- of gas gestookte frituren. Bovendien hoeft de frituurolie bij infrarood ook niet volcontinu een hoge temperatuur te hebben. Een boostknop op het apparaat geeft namelijk een extra warmte impuls als er in een keer veel friet ingaat. Met die knop warmt het apparaat snel naar de gewenste temperatuur op. Omdat er ook geen puntverwarming is, wordt de temperatuur in de - platte - ketel ook veel gelijkmatiger verdeeld in de olie waardoor die ook langer meegaat en de frietkwaliteit toeneemt.” In tegenstelling tot en normale frituur, is de diepte van de infraroodfrituur maar zo’n 20 centimeter.

Eenvoudige inbouw

Maar dat niet alleen. Dekker weet uit eigen ervaring dat als de frituur niet aanstaat, hij ook kan besparen op de afzuiging. En dat is niet alleen goed voor de afzuiging van de frituurlucht, maar ook voor de verwarming van de zaak in de wintermaanden. Dekker: “Daarbij komt dat de infraroodfrituur op wieltjes staat, dus schoonmaken achter de frituur is ook eenvoudig. En elke ondernemer weet hoeveel vuil daar achter gaat zitten. Nu we de infraroodfrituur ook zodanig verder hebben ontwikkeld, is die ook vrij eenvoudig in te bouwen in bestaande bakwanden. Dat betekent dat wanneer je wilt overschakelen naar elektrisch, je niet de hele bakwand hoeft te vervangen. De oude potten worden eruit gezaagd en de infraroodfrituur komt er voor in de plaats. Een ombouwtraject dat, afhankelijk van het aantal potten, in een paar dagen kan worden geregeld. En… ook dat is niet onbelangrijk; je hebt met infrarood ook geen open vuur in je zaak.”

Beschikbaarheid elektriciteit

Wat wel van belang is om over te schakelen is dat de energietoevoer voldoende is. De infraroodfrituur verbruikt op zich met 16 ampère niet zoveel stroom, maar het net moet er wel op zijn ingericht. Dekker: “Dat is op sommige plaatsen wel een dingetje. Wachttijden van meer dan een half jaar om de stroomvoorziening uit te breiden zijn geen uitzondering. Maar voor wie al zonnepanelen heeft is overschakeling een uitkomst. Die levert zichzelf de energie. En ombouwen kan desnoods in etappes. Maar degene die overschakelt op infrarood ziet de resultaten wel direct terug in het rendement. Reken maar uit. Ik ben van 900 emmers frituurolie teruggegaan naar 700. En dat met 30 euro de emmer is alleen al een besparing  van 6.000 euro. Dan 35% minder energieverbruik en een beter product omdat door de betere temperatuurverdeling van de olie de friet minder olie opneemt. Ondernemers zijn vaak bezig met de omzet, maar op de kosten die gemaakt moeten worden zijn vaak de meeste besparingen te realiseren. En de sector heeft een rendementsverbetering hard nodig, want lang niet alle prijsverhogingen zijn door te berekenen in de prijs. Als ik dat zou moeten doen voor mijn zaken, zou de prijs van een frietje met mayonaise 5,50 moeten zijn, maar dat gaat de klant echt niet betalen.”

(Dit artikel is eerder verschenen in @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Vrumona presenteert nieuw design Pepsi in grootse campagne

Campagne - Vrumona, licentiepartner van PepsiCo, introduceert het nieuwe design voor Pepsi in de grootste campagne ooit. Het wordt de eerste update in 14 jaar tijd. De nieuwe visuele identiteit wordt in meer dan 120 markten uitgerold, waaronder in Nederland. Bezoekers aan de Horecava beleefde de primeur van de nieuwe merkuitstraling.

Lees bericht

Cafetariaomzet groeit in februari met 2,4%

Cafetaria – De omzetten in de cafetariasector zijn in januari en februari dit jaar enigszins toegenomen ten opzichte van dezelfde maanden vorig jaar, met 2,8% in totaal. In de maand februari nam de omzet met 2,4% toe in vergelijking met dezelfde maand in 2023.

Lees bericht



ILT gaat strenger controleren op naleving SUP-regels

Controle - De ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport) gaat cafetaria’s strenger controleren op de naleving van de nieuwe verpakkingsregels, de zogenaamde Singel Use Plastic (SUP)-regels. Daarvoor waarschuwt vakvereniging ProFr, die daarover bericht heeft ontvangen van de inspectiedienst.

Lees bericht

Cafetaria-omzet stijgt nauwelijks in januari 2024

Analyse - 2024 is voorzichtig uit de startblokken gekomen voor de cafetariasector; de omzet kwam dit jaar met 0,4% iets hoger uit vergeleken met januari 2023. Vermeld moet worden dat januari 2023 een zeer goede maand was ten opzichte van januari 2022 met een plus van 13,9%. Dat blijkt uit de analyse die Rien de Koning heeft gedaan op basis van alle transacties van het horecaplatform...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid