Jan Aaltzen Linde (Van Geloven): ‘Leverbetrouwbaarheid is grootste prioriteit’


Interview - De gehele foodserviceketen heeft momenteel te maken met inflatie, personeelstekort, gestegen energie- en grondstofprijzen en als gevolg daarvan mindere servicelevels. Ook Van Geloven ontkomt hier niet aan, vertelt ceo Jan Aaltzen Linde. Maar hij heeft er alle vertrouwen in dat het goed komt. “We werken aan structurele oplossingen en dat begint z’n vruchten af te werpen.”

Begin september was er plots sprake van een heuse frikandellencrisis. Door leveringstekorten waren er een week lang minder frikandellen beschikbaar bij retail- en foodserviceklanten. Het werd al snel een trending topic in de media die er, veelal ludiek, over berichtten. Tegelijkertijd was het onderliggende probleem natuurlijk wel degelijk serieus, zo geeft Jan Aaltzen Linde aan. De belangrijkste oorzaak is de krapte op de arbeidsmarkt. Dat betekent dat ook de marktleider in diepvriessnacks volgens Linde soms ‘op dun ijs’ loopt. “We kregen de productielijnen moeilijk bezet, terwijl de volumestroom in onze fabrieken minstens zo groot is als voor corona. Als je dan een keer een storing hebt, is het heel moeilijk om vanuit je voorraden de markt te blijven bedienen. De frikandellen waren weliswaar een dankbaar onderwerp voor de media, maar onze klanten hadden er wel degelijk last van. Dat leidde tot onzekerheid en dat kan niemand er momenteel bij hebben. We zijn dan ook volop bezig om hier oplossingen voor te vinden.”

Personeelsbeleid

De eerste stap is volgens Linde om te realiseren dat het arbeidstekort voorlopig niet weg is.  “Het zou getuigen van de kop in het zand steken door te denken dat het in een paar maanden is opgelost. De naderende recessie zou voor wat verlichting kunnen zorgen op de arbeidsmarkt, maar het is niet dé oplossing. Het vraagt dan ook om een structurele aanpak. Dit doen we enerzijds door recruitment: we blijven scherp vissen in die kleinere vijver. Zo organiseren we onder meer open dagen met Cora van Mora als snackambassadrice in onze fabrieken.

Maar we willen mensen niet alleen binnenhalen; we willen vooral dat ze blijven, zeker met het oog op de vergrijzing die eraan komt. We zetten dan ook volop in op het opleiden van eigen mensen. We zorgen ervoor dat medewerkers kunnen doorgroeien. We willen ook de betrokkenheid van de huidige medewerkers vergroten. Dit doen we onder meer door het geven van workshops om continu gezamenlijk te blijven werken aan verbeterplannen.”

Daarnaast is Van Geloven druk bezig met leiderschapstrainingen, vertelt Linde. “Binnen alle huidige hectiek in de fabrieken moet je oog blijven houden voor het menselijke aspect, dat vraagt wat van het leiderschap. We merken inmiddels dat onze inspanningen op personeelsgebied effect hebben. Dat is heel fijn en positief.”

Transparantie

Voor Linde is het zaak om in deze roerige tijden als ceo de rust te bewaren, het overzicht te behouden en keuzes te maken. “Je moet de juiste dingen tot crisis bestempelen en daar op handelen. Onze leverbetrouwbaarheid is de grootste prioriteit. Daar leggen we veel focus op. Zo hebben we een groot deel van dit jaar geen promoties gedaan. Onze eerste zorg is namelijk dat we iedere week onze producten leveren, dan moet je die pieken van promoties vermijden. Ook kiezen we ervoor om sommige producten tijdelijk en een aantal producten zelfs blijvend niet meer te produceren, zodat we voor andere producten voldoende volume kunnen draaien. Belangrijk hierin is de communicatie: uitleggen waarom we deze keuzes maken, dat we altijd een logische productmix aanbieden zodat klanten een goed kernassortiment behouden en we hen zo goed mogelijk kunnen blijven bedienen. Ik vind het belangrijk om transparant te zijn over de ontwikkelingen in de branche en onze bedrijfsvoering, juist ook omdat we dankzij onze inspanningen het vertrouwen hebben dat het goed komt met de servicelevels. We zijn en blijven die betrouwbare partner.”

Naast de leverbetrouwbaarheid werken we continu aan onze toevoegde waarde voor de markt, zegt Linde. “Dit doen we onder meer met ons online platform SnackExtra waarop klanten toegang hebben tot tips, menu-suggesties, POS-materiaal en de beeldbank. We helpen en ontzorgen de ondernemers, zeker ook nu. Maar we begrijpen uiteraard ook dat het nu belangrijker is dat de klant genoeg producten heeft. Dat is onze eerste prioriteit.”

Prijsstijgingen

“Het is nog nooit vertoond dat alle prijzen – energie en grondstoffen - zo enorm en structureel stijgen”, zegt Jan Aaltzen Linde. “En het is ook niet zomaar weer voorbij. We moeten dit voorlopig zien als het nieuwe normaal. We proberen ons ertegen te wapenen; zo automatiseren we meer in de fabrieken en proberen we zo energiezuinig mogelijk te werken. Dan nog zijn de kostenstijgingen enorm en die moeten we deels doorvoeren naar de markt. Dat is ellendig, maar onontkoombaar om onze productielijnen te laten draaien zodat we optimaal kunnen blijven leveren. Op de kwaliteit van onze producten wordt niet beknibbeld. We zijn een bedrijf dat kwaliteit voorop stelt en dat blijft zo.”

Bron: Van Geloven/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ABN AMRO: ‘grootste crises voor foodsector lijkt voorbij’

Analyse – Een lichte stijging van het volume van zo’n 0,5 procent in 2024, maar met oplopende personeelskosten, grondstoffen en energie, zorgen gezamenlijk voor verdere druk op de marges in de foodsector. Toch lijkt daarmee de grootste crises voorbij, aldus een analyse van ABN AMRO. De bank heeft de verwachting dat het in de foodsector in de tweede helft van 2024 allemaal wat...

Lees bericht


Horecava toont te weinig antwoorden op de horeca-uitdagingen

Vakbeurzen - Afgelopen week kon horeca minnend Nederland zich op de Horecava weer te goed doen aan allerlei hapjes en drankjes en andere inspiratie voor de foodservicesector. Volgens de organisatie bezochten ruim 64.000 bezoekers deze foodbeurs voor professionals. Veel nieuws kregen die niet te zien. Natuurlijk er waren aanbieders met nieuwe snacks, nieuwe verpakkingen, maar veel verder dan een ander kleurtje,...

Lees bericht

Robotkeuken Eatch beleeft primeur bij ISS-locaties

Catering - De Zaanse startup Eatch en ISS introduceren een robotkeuken als oplossing tegen personeelstekort en voedselverspilling. De volledig automatische keuken is onlangs bij enkele klantlocaties van ISS geïnstalleerd. De keukens kunnen tot wel 100 maaltijden per dag bereiden.

Lees bericht



Jan Aaltzen Linde nieuwe voorzitter van de AKSV

Benoeming - Jan Aaltzen Linde, Managing Director van Van Geloven, is per 1 januari 2023 benoemd als nieuwe voorzitter van de Algemene Kokswaren- en Snackfabrikanten Vereniging (AKSV). Hij volgt Ronald Prince op die onlangs is benoemd tot voorzitter van de FNLI.

Lees bericht

McCain Foods neemt Scelta Products over

Overname - McCain Foods heeft Scelta Products, Nederlands producent van diepgevroren snackproducten op basis van groenten, overgenomen. Hiermee voegt McCain waarde toe aan haar groeiende business in plantaardige hapjes en snacks.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid