JOGG wil betere bescherming jongeren tegen ongezonde voeding


Kabinet bespreekt niet alleen verbod op kinderreclame, ook de leefomgeving moet beter qua voedingsaanbod

Politiek – JOGG, Jongeren Op Gezond Gewicht, pleit voor het beter beschermen van jongeren tegen ongezonde voeding op social media. De oproep van JOGG komt vlak voor het debat in de Tweede Kamer woensdag over leefstijl en preventie, waar een verbod op kindermarketing hoog op de agenda staat.

Volgens JOGG is dat niet voor niets omdat uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok blijkt dat ongezonde reclame op social media jongeren beïnvloedt. Vooral kinderen van 7 tot en met 18 jaar zien in verschillende media veel ongezonde voeding voorbijkomen. ‘Het varieert van advertenties van bedrijven, supermarkten of merken die voedingsproducten laten zien. Tot gesponsorde posts van influencers waarbij zij recepten of specifieke producten aanprijzen. Maar ook posts waarbij iemand laat zien wat men eet of drinkt, zonder dat dit (zichtbaar) gesponsord is,’ zo meldt het JOGG.

Volgens Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG, is het voor ouders haast onmogelijk om kinderen te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. Zij zegt: “We kunnen ervoor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden. Een gezonde (online) omgeving krijgen we alleen voor elkaar als juist ook content creators, media- en reclamebureaus, platforms en (toekomstige) marketeers beter bewust zijn van hun impact op de gezondheid van kinderen.”

Het JOGG meldt dat de Reclamecode ‘formeel’ reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 12 jaar niet toestaat. Maar de praktijk is anders. Tv-programma Pointer toonde eerder al aan dat 40% van de kinderen (6 tot 12 jaar) en 53,5% van de tieners toch geregeld reclames voorbij ziet komen voor chips, snacks, snoep of frisdrank. Omdat de huidige zelfregulering onvoldoende werkt, wil het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk beperken. Inzichten uit het onderzoek tonen volgens JOGG de urgentie hiervoor aan.

Bron: JOGG/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

ALDI en JOGG breiden Groenteboxjes uit naar 14 extra gemeenten

Actie - Acht kinderdagverblijven in de gemeente Midden-Drenthe nemen vanaf deze week deel aan het programma Groenteboxjes van Aldi en Jogg. Bij dit programma krijgen kinderen op het kinderdagverblijf gedurende drie maanden dagelijks groente aangeboden en worden zij beloond voor het eten ervan. Het programma is effectief gebleken in het stimuleren van de groenteconsumptie bij kinderen.

Lees bericht




Inspectiedienst en Tweede Kamer willen af van plastic-toeslag

Politiek – De Tweede Kamer wil weer af van de plastic-toeslag op eenmalig plastic, zoals die per 1 juli is ingegaan. Volgens de inspectiedienst, die de naleving moet controleren, is handhaving onmogelijk. Bovendien vindt een deel van de Tweede Kamer dat de toeslag geen bijdrage levert aan het verminderen van het plastic dat wordt weggegooid en leidt de maatregel ook niet tot...

Lees bericht


Aldi haalt doelstelling CO2-reductie ruimschoots

Formulenieuws  – ALDI heeft de eigen uitstoot van broeikasgassen (CO₂) met 48.3 procent verlaagd ten opzichte van 2015. Daarmee werd de gestelde klimaatdoelstelling voor 2021 ruimschoots behaald. De discounter publiceert de resultaten in het internationale Duurzaamheidsverslag over 2021.

Lees bericht

Landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start

Actieweek – Vandaag, dinsdag 7 juni, is de landelijke Week voor de Gezonde Jeugd van start gegaan. Tijdens deze week vraagt het JOGG-werknet bestaande uit meer dan 200 gemeenten en een honderdtal maatschappelijke organisaties en bedrijven, extra aandacht voor een gezondere samenleving voor de jeugd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid