Jumbo viert Pasen maar wil ook nieuwe formule tonen
_1080_721_90.jpg)
Formulenieuws – In het weekend voorafgaand aan Pasen houdt Jumbo in al haar elf Jumbo Foodmarkten in Nederland een grote paasproeverij: ‘Proef Pasen’. In het weekend van 11 en 12 april kunnen klanten tal van verse paasheerlijkheden proeven en inspiratie opdoen voor een feestelijk Paasweekend samen, want Pasen vier je samen zoals de tv-commercial van Jumbo uitdraagt. Jumbo heeft meer dan 350 paasproducten voor ontbijt, brunch en lunch, samengesteld die goed betaalbaar zijn en van topkwaliteit zijn.
Tijdens een bijeenkomst deze week in Jumbo Foodmarkt in Amsterdam Noord werd het assortiment gepresenteerd aan een groepje geselecteerde vakmedia en influencers. Zij kregen een voorproefje van het nieuwe paasassortiment van 350 stuks. Van traditionele paaseitjes en aardbeien ‘van Dichtbij’ tot de best geteste luxe Jumbo’s feeststol en unieke producten zoals ‘sticky plukbrood’. Ook de paaseitjes met bijzondere smaken waren te zien en te proeven, zoals Melk Suikerbrood, Wit Appeltaart, Puur Espresso, Puur Praline en Melk Crispy. Daarnaast werd onder meer de nieuwe producten onder het nieuwe foodmerk Jumbo’s gepresenteerd in het paasassortiment, zoals Groentepannenkoekjes.
Geel en rood
Voor Jumbo was het ook een mooie gelegenheid wat meer toelichting te geven op de veranderingen in de formule van de afgelopen tijd. Want vreemd genoeg hebben de diverse media weinig roering gegeven aan het feit dat Jumbo is gestart met de promotieverhikel ‘Geel en Rood’. Wel het nieuwe merk Jumbo’s werd uitvoerig beschreven, maar het feit dat Jumbo meer aandacht zou geven aan de promo’s met de ‘consument agressieve’ kleur rood veel minder. Jumbo neemt met deze kleuraanduiding een essentiële gewijzigde stap in de wijze van communiceren naar de klant met de Zeven Zekerheden. De kleuren hebben ook een bedoeling, zo staat geel voor ‘tijdelijke actie’ en rood voor ‘urgent’. Meestal betreft het bij rood om kortlopende scherpe prijsacties. Jumbo zet de kleurcode in omdat vooral in het nonfood-assortiment het aankoopgedrag van de consument is veranderd door de vele prijs- en volumeacties (3+ 2 gratis, red.) die zich voordoen bij categorieën als shampoos en schoonmaakartikelen. De prijsacties zijn al zichtbaar in de winkels, maar zijn zeker ook te zien tijdens de paasperiode.
Merkbeleid Jumbo’s
Ook de introductie van het eigen merk Jumbo’s werd verder toegelicht. Hierover bestond bij de introductie nogal onduidelijkheid omdat Jumbo al het eigen merk Jumbo heeft. De extra toevoeging van Jumbo’s zorgde bij menig ‘retaildeskundige’ voor verwarring. Volgens Tim Hehenkamp, directeur Category Management, staan de Jumbo’s voor producten die van uitzonderlijke kwaliteit zijn en ook beter dan de kwaliteit van A-merken. Bovendien zijn het producten die uniek zijn, want alleen verkrijgbaar bij Jumbo. “De producten zijn significant beter en we willen er echt een merk van maken,” gaf hij aan. Inmiddels zijn er zo’n 300 verschillende producten onder het merk Jumbo’s. Vooral in het versassortiment. Maar Jumbo’s is ook terug te vinden bij bijvoorbeeld producten als confituren. Per categorie wordt de komende tijd gekeken of in een bepaalde categorie het eigen merk Jumbo blijft bestaan, of verdwijnt door de komst van Jumbo’s. Duidelijk is dat het merk La Place in ieder geval blijft bestaan in het assortiment van Jumbo. Bij koffie is het eigen huismerk Jumbo inmiddels al verdwenen.
Bron: Jumbo/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tweede Gewoon Coop Compact opent in Oosterland
Formulenieuws – Ondernemer John Bolle heeft woensdag 14 mei de deuren geopend van zijn Gewoon Coop Compact Bolle in Oosterland. Het is de tweede Gewoon Coop die wordt geopend onder de vlag van Boon Food Group.
Lees berichtInkooporganisatie Victoria Trading gaat ook Non-food oppakken
Inkooporganisatie - Toen Jan Vugts in 2009 zijn baan als inkoopdirecteur bij Center Parcs had opgezegd, was het zijn primaire intentie om bedrijven te ondersteunen in de toenmalige crisistijd. Vanuit zijn netwerk en op grond van zijn ervaring wist hij dat hij een bijdrage kon leveren aan verschillende foodservicepartijen. En dat klopte. Nu heeft Vugts op 1 maart afscheid genomen als directeur...
Lees berichtHEMA meest favoriet voor koffie en lunch
Onderzoek – Het aantal bezoekers van koffie- en lunchketens groeide het afgelopen jaar naar 9,6 miljoen. HEMA blijft de favoriet voor koffie en lunch. Bezoekers nuttigen driekwart (76%) van de bestellingen ter plaatse, terwijl ze bijna een kwart (24%) afhalen.
Lees bericht‘Nederlandse boodschappen niet duurder dan in buurlanden’
Supermarkten - Huismerken zijn in Nederlandse Albert Heijn-supermarkten gemiddeld bijna 4% goedkoper dan in Belgische AH-winkels, A-merken zijn 2% duurder. Dat is een van de bevindingen uit een analyse van EFMI Business School van het supermarktprijspeil in Nederland, België en Duitsland.
Lees berichtLa Place benoemt Lucas van Schijndel tot Managing Director
Formulenieuws – Lucas van Schijndel (41) is benoemd tot nieuwe Managing Director van horecaketen La Place. Van Schijndel volgt per 1 juni 2025 Ernest van de Voort op, die de functie het afgelopen jaar ad interim heeft vervuld. Van de Voort zal nog wel betrokken blijven bij La Place voor een aantal lopende projecten.
Lees berichtSligro ziet eerste signalen van omzetherstel
Groothandel - Sligro Food Group realiseerde over het eerste kwartaal van 2025 een omzet van € 574 miljoen. Die omzet ligt weliswaar met € 78 miljoen achter ten opzichte van de € 652 miljoen van vorig jaar, maar laat toch een lichte groei zien. Want om de gerealiseerde omzet op een juiste wijze te kunnen vergelijken moet de omzet gecorrigeerd worden met de paasdagen, die dit jaar...
Lees bericht