Just Eat Takeaway ziet omzet en kosten fors toenemen


Minder bestellingen bij Just Eat Takeaway, maar wel een beter resultaat

Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorgbedrijf Just Eat Takeaway heeft in het eerste halfjaar van 2020 de omzet fors zien toenemen, maar ook de kosten. Het verlies nam daardoor ook toe.

De stijging van de kosten komt met name door de overnamehonger van het bedrijf. Dat vraagt om het inhuren van veel deskundigen. Daar staat tegenover dat het bedrijf sterk profiteert van de virusuitbraak, waardoor mensen vaker bestellen en hun maaltijd thuis laten bezorgen. Het bedrijf opereerde niet alleen goed in Duitsland, maar ook Nederland en Engeland deden het goed volgens topman Jitse Groen.

Just Eat Takeaway realiseerde een omzet in het eerste half jaar van 675 miljoen euro. Een groot deel van de omzettoename komt ook op het conto van Just Eat dat in april werd toegevoegd aan Takeaway. Maar ondanks de omzetgroei kwam het verlies uit op 59 miljoen euro, terwijl dat in dezelfde periode vorig  nog  een tekort was van 33 miljoen euro. Vooral de advieskosten in het eerste half jaar in het kader van de overname van Amerikaanse branchegenoot Grubhup van 142 miljoen drukte zwaar op het resultaat.

Over de overname van Grubhub toonde Groen zich overigens in diverse publicaties positief. Hij verwacht de overname in de eerste helft van volgend jaar af te kunnen ronden. Daarmee wordt het  bedrijf de tweede wereldspeler in thuisbezorging.

Minder enthousiast is hij over allerlei nieuwe bezorgtechnieken, zoals drones en robots. Groen blijft wat dat betreft vasthouden aan bezorging door mensen. Mooie technieken noemt hij die alternatieven bezorgingen, maar leg mij maar uit hoe die ergens binnen moeten komen. “Ik zie een drone nog niet tegen een raam aan tikken”, aldus de topman eerder deze week tegen Business Insider.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Minder bestellingen, maar beter resultaat bij Just Eat Takeaway

Bezorgdienst - Minder bestellingen, maar toch een beter resultaat. Dat is de kern van de jaarcijfers van moederbedrijf Just Eat Takeaway van het Nederlandse Thuisbezorgd. Het betere resultaat werd vooral geboekt omdat ondernemers meer betaalden aan de maaltijdenbezorgdienst. Het bedrijf wist te melden dat het operationeel resultaat in 2023 naar 324 miljoen euro steeg.

Lees bericht


Minder bestellingen en kosten bij Just Eat Takeaway

Analyse -Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, heeft in het eerste halfjaar minder bestellingen kunnen verzorgen dan een jaar geleden. Door iets hogere bestedingen per bestelling en fors snijden in de kosten heeft het bedrijf toch de winstcijfers aanzienlijk zien verbeteren.

Lees bericht

Thuisbezorgd.nl en Healthy Fridge kondigen partnership aan

Samenwerking - Eten-bestelsite Thuisbezorgd en Healthy Fridge, leverancier van een dagvers en gezond grab & go assortiment gaan samenwerken. Het partnership moet leiden tot een flexibelere invulling van de catering in een hybride werkomgeving, door de inzet van een slimme koelkast die 24/7 beschikbaar is.

Lees bericht

Thuisbezorgd zet duurzame verpakking in tijdens UEFA-finales

Bezorgdienst – Thuisbezorgd gaat tijdens de UEFA-finales voor het eerst duurzame voedselverpakkingen gebruiken. Samen met de UEFA en UEFA-partners PepsiCo en Heineken wil het bezorgbedrijf op die manier het gebruik van wegwerpplastic verpakkingen verminderen. Het gaat bij de finales om een test.

Lees bericht


FSIN ziet bezorgmarkt in Nederland minder hard groeien

Analyse – De boodschappen- en maaltijdbezorging in Nederland is na de coronaperiode minder hard doorgegroeid. De markt groeide dit jaar weliswaar nog met 4,6% naar een omzet van €7.982 miljoen, maar is in vergelijking met de groei van 2021 en 2020 fors lager. Toen bedroeg de groei respectievelijk nog 29% en 52%. De cijfers zijn afkomstig uit het FSIN Dossier Delivery 2022 van het FoodService Instituut Nederland. De...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid