KHN heeft begrip voor verlenging van de horecasluiting
Horeca – Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft ‘alle begrip’ voor het besluit van het kabinet om de coronamaatregelen met nog eens drie weken te verlengen. Wel maakt de belangenvereniging zich grote zorgen over de financiële gevolgen. Vooral het feit dat een aantal belangrijke data, zoals het paasweekend, Koningsdag en een deel van de meivakantie in het water vallen.
KHN signaleert dat tienduizenden bedrijven het water aan de lippen heeft staan. Het feit dat de kosten doorlopen, terwijl de inkomsten in een klap zijn weggevallen, heeft veel bedrijven in de problemen gebracht. Horecaondernemers maken zich veel zorgen, omdat ze niet weten hoe lang het gaat duren voordat ze weer een goede bezetting hebben. KHN schatte de schade twee weken geleden al op 5,1 miljard euro.
Het is cruciaal dat niet alleen de overheidsloketten snel opengaan, maar vooral dat er snel wordt uitbetaald. De ministeries werken hard aan uitwerking van de steunmaatregelen, maar er is nog maar een loket open. Op 31 maart zijn de details van de NOW (loonkostensubsidie) bekend gemaakt, het loket gaat niet eerder dat 6 april open. Dirk Beljaarts, directeur KHN: “Liquiditeit is nu belangrijk. De salarissen van de medewerkers moeten immers betaald worden.”
Coulante verhuurders?
Ook verhuurders kunnen de lasten verlichten. “Ondernemers hebben 0 omzet, terwijl de vaste kosten wel doorlopen. Dat kan nooit lang goed gaan, want uit 0 omzet kun je geen huur betalen.” Verhuurders moeten daarom meedenken met de ondernemers en huur opschorten of voor een stuk kwijtschelden, volgens de directeur. “Maar er zijn te veel geluiden van verhuurders die niet willen bewegen. Als de meerderheid van de verhuurders de poot stijf blijft houden, dan zal de overheid ook hier moeten ingrijpen en bijvoorbeeld moeten besluiten dat een huurkorting mogelijk is. Misschien een paardenmiddel maar het kan dan niet anders om de sector te redden”, aldus Beljaarts.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Subway’s Royal Submarines delen gratis Subs uit
Actie – Na het overweldigende succes van vorig jaar keren de Subway Royal Submarines deze Koningsdag terug naar de Amsterdamse grachten. Dit jaar brengen ze de nieuwe Signature Series vanaf het water en op de kade naar de feestvierders om hen te trakteren op een gratis Sub.
Lees berichtSchiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtFEBO brengt met Only Friends een ode aan oranje
Actie - FEBO en Only Friends brengen dit jaar samen een ode aan oranje. Om dit oranje jaar te vieren, lanceren de bedrijven net voor Koningsdag een uniek oranje shirt. Het shirt, geïnspireerd door het Nederlands elftal uit de jaren 70, is een eerbetoon aan alle kampioenen, van sporters tot medewerkers.
Lees berichtNespresso introduceert feloranje Travel Mug
Introductie - Nespresso viert Koningsdag met de introductie van de multifunctionele Travel Mug in een nieuwe koninklijke kleur. Daarnaast gaat het koffiemerk recepten aanbieden voor een warme koffieboost of een verkoelende koffiecocktail.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees bericht