KHN start campagne: Werken in de horeca, elke dag ‘n feestje!


Op veel plaatsen wordt er personeel gevraagd, het nieuwe platform wil laten zien dat werken in de horeca leuk is

Campagne – De horeca heeft na de versoepeling te kampen met een tekort aan medewerkers. Reden voor Koninklijke Horeca Nederland (KHN) een wervingscampagne te starten voor horecapersoneel.

Met een nieuwe campagne genaamd ‘Werken in de horeca, elke dag ’n feestje’ maakt KHN zich hard voor het terugdringen van het personeelstekort en daarmee voor een toekomstbestendige horeca. Want nu al zijn de tekorten zo groot dat bedrijven niet eens gebruik kunnen maken van de versoepelingen die er op dit moment zijn, laat staan ls er na – eventueel – 26 juni nog meer mogelijkheden zijn.

Door middel van inspirerende content, tools, tips & tricks wil KHN horecaondernemers helpen om de juiste mensen te vinden, zodat de horeca straks weer op volle toeren kan draaien. De horeca wordt in de campagne weer op de kaart gezet als dé branche om in te werken.

Horecaopleiding

KHN zet de campagne, die in juni gaat lopen, op samen met de partners, waaronder SVH, Horecava en Hotelvrijmibo (netwerkorganisatie). Insteek is niet alleen laten zien dat het werken in de horeca leuk is, maar dat dat ook geldt het volgen van horecaopleidingen. Daarbij richt KHN zich zowel op gemotiveerde tijdelijke krachten, als doorgewinterde horecaprofessionals. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Van afwasser tot sterrenchef; we roepen mensen met een passie voor de horeca op om te komen werken in onze mooie branche. Want werken in de horeca, dat is elke dag ’n feestje.”

Personeelstekort

De horeca vervult een belangrijke sociaal-maatschappelijke rol. Uit de arbeidsmarktmonitor van SVH en KHN kwam in 2019, dus voor de coronacrisis, naar voren dat de werkgelegenheid naar schatting zal groeien van ongeveer 466.000 in 2019, naar ongeveer 559.000 in 2025. Voor de coronacrisis kende de sector dus ook al een enorm tekort; voornamelijk ingegeven door de enorme groei van de sector in de afgelopen jaren.

Afname

Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat 58 procent van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis. Gemiddeld is de afname bij hen 42 procent. Omgerekend naar de gehele bedrijfstak gaat het dan om een afname in het aantal medewerkers van bijna 25 procent. Een aanzienlijk deel van hen is uitgestroomd naar andere sectoren.

Vervangingsvraag

Naast de normale vervangingsvraag moet er dus nu een enorme achterstand worden ingehaald. Willemsen: “De uitdaging is om het aanbod te stimuleren en vraag en aanbod bij elkaar te brengen. Corona veroorzaakte een dip, maar de sector gaat er boven op komen. Er zijn volop kansen voor horecamedewerkers; het vacature aanbod is enorm divers. Op korte termijn zijn er in alle segmenten en functies veel mensen nodig, zowel oproepkrachten, parttimers als professionals.”

Bron: @KHN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht



Fastned opent eerste Belgische shop bij snellaadstation

Buitenland - Fastned, het Europese snellaadbedrijf, heeft vandaag zijn allereerste shop en restaurant geopend. De opening van de shop is een volgende stap in Fastneds ontwikkeling, die het elektrische laden nog aangenamer moet maken. De shop ligt aan de E19 tussen Antwerpen en Breda ter hoogte van Brecht.

Lees bericht

CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Eventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars

Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.

Lees bericht

Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid