‘Kinderen eten te vaak en te veel hetzelfde’


Steeds meer speciale maaltijdboxen, zo heeft HelloFresh een speciale kinderbox

Onderzoek - Nederlandse ouders stimuleren hun kinderen te weinig om nieuwe dingen te proeven. Onderzoek van HelloFresh laat zien dat een derde van de ouders hun kinderen nog nooit iets onbekends heeft laten proeven en dit ook niet stimuleert.

Het onderzoek is uitgevoerd in het kader van de Wereldgezondheidsdag op 7 april, een initiatief van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor ziektes en gezondheid. Een belangrijk onderdeel van een gezonde levensstijl is gevarieerd eten. Vooral voor kinderen is dit van groot belang, zodat ze zich goed kunnen ontwikkelen. Desondanks weet elke ouder dat het een enorme uitdaging kan zijn om kinderen iets gezonds of nieuws te laten eten.

De ‘Ik-lust-dit-niet’-fase’

Kinderen kennen allemaal de ‘Ik-lust-dit-niet’-fase’. Soms duurt die fase kort, maar soms ook de hele kindertijd. Volgens het onderzoek worden de smaken bitter (42%) en pikant (29%) het moeilijkste gevonden om een kind te laten proeven. Wat het type gerecht betreft, blijkt het vooral lastig te zijn om kinderen te enthousiasmeren voor gerechten met zeevruchten (24%) of vis (20%), en ook gekookte groenten zijn geen favoriet (21%).

Proeven met de ogen

Iets nieuws leren eten kan zowel voor kinderen als volwassenen langere tijd duren. Dit heeft, volgens het internationale onderzoek, grotendeels te maken met het feit dat we voor een groot deel proeven met onze ogen. “Ons brein vindt het leuk om, al voordat we iets in onze mond stoppen te voorspellen hoe iets zal gaan smaken en of je het lekker zult vinden. Dit leidt ons af van het echte proeven. Als de uiteindelijke smaak dicht genoeg in de buurt van de voorspelling komt, dan wordt de smaak geaccepteerd. Gemiddeld moeten we een smaak tien tot vijftien keer proeven om deze te accepteren,” aldus Charles Spence, professor aan de Universiteit van Oxford. “Er is qua smaakontwikkeling dus veel te leren, maar het mooie is dat het meestal gewoon vanzelf gebeurt,” aldus Spence in een toelichting op de resultaten.

Wees moeilijke eters te slim af

Hoopvol is dat in het onderzoek 44 procent van de Nederlandse ouders aangeeft dat hun kind meer openstaat voor het proberen van nieuwe etenswaren in vergelijking met toen ze zelf kind waren. Daarnaast bestempelde bijna de helft van deze ouders hun kind als avontuurlijk, als het gaat om het proberen van nieuwe ingrediënten (46%). Toch kan het voorkomen dat een kind niet direct openstaat voor een nieuwe smaak. De meest gebruikte tactiek van ouders om kinderen toch iets nieuws te laten proeven blijkt, zowel op nationaal als internationaal niveau, het introduceren van nieuw eten in kleine hoeveelheden te zijn.

Bron: HelloFresh/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

‘Geld en tijdgebrek belemmeren mensen duurzamer te leven’

Onderzoek – Vrouwen leven hun duurzame gewoontes meer na dan mannen, hoewel mannen van zich zelf vinden dat zij duurzamer bezig zijn. Dat blijkt uit onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh. Daarnaast blijkt dat mensen graag duurzamer willen leven, maar door geld of tijdgebrek daar niet aan toe komen.

Lees bericht


Maaltijdbox kost gezin bijna 3000 euro per jaar

Analyse – Maaltijdboxen zijn nog altijd populair bij gezinnen. Gemiddeld geeft een gezin bijna 3000 euro (€2877) uit aan een maaltijdbox-abonnement voor 4 personen. In zo’n abonnement zitten dan 3 maaltijden per week. De berekeningen van Foodboxen.nl zijn uitgevoerd op basis van een abonnement voor 40 weken.

Lees bericht


Maaltijdboxen vooral populair onder twintigers

Onderzoek – Abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh en Uitgekookt blijken vooral populair te zijn onder jong volwassenen. Uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl blijkt dat bijna één op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar gebruikmaakt van een abonnement op een maaltijdbox

Lees bericht


HelloFresh gaat samenwerken met De Vegetarische Slager

Samenwerking – Maaltijdboxleverancier HelloFresh en De Vegetarische Slager gaan langdurig samenwerken. Omdat de groep consumenten die minder vlees wil eten groeit, wil HelloFresh vaker een maaltijd aanbieden met een vleesvervanger. De Vegetarische Slager gaat die vleesvervangers verzorgen.

Lees bericht

‘Nederlander beknibbelt op kerstdiner vanwege inflatie’

Onderzoek – Een kleiner gezelschap aan de eettafel en een minder luxe kerstmenu. Dat is het gevolg van de inflatie dat ook mensen parten speelt tijdens de feestdagen. Volgens onderzoek van maaltijdboxleverancier HelloFresh leveren de hoge prijzen van voedsel de Nederlander wel degelijk zorgen.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid