Klaas Dijkhoff; ‘mensen willen keuze, maar niet kiezen’


Klaas Dijkhoff: ‘Mensen willen keuzevrijheid, maar willen niet kiezen’

Bijeenkomst – ‘Mensen willen keuzevrijheid, maar mensen willen niet kiezen’. Met die boodschap wist Klaas Dijkhoff zo’n honderd marketeers in de foodservicesector te boeien, tijdens een bijeenkomst van Foodservice XS in Duinrell in Wassenaar.

De bijeenkomst handelde over gedragsbeïnvloeding. Kern van het verhaal van Dijkhoff was dat wil je bij de consument een keuze veranderen je moet weten hoe gedragsbeïnvloeding werkt.  Dat er legio voorbeelden zijn te bedenken, ook in de foodservicesector, liet de voormalige VVD-voorman in de Tweede Kamer zien aan de hand van talloze voorbeelden. Zo werkt het voor de consument goed als op de menukaart een suggestie wordt gedaan die als bijzonder duur wordt ervaren door de gast, maar de rest normaal wordt geprijsd. Dijkhoff: “Inzet van die techniek zorgt er voor dat de rest op de kaart juist als goedkoop wordt ervaren.”

Juiste moment

Maar ook Het kiezen van het juiste moment om een boodschap over te brengen is van belang. Zo is tijdens dry january de consument gevoeliger voor producten die bij die bewustwording passen, dan op andere momenten. “Een 0.0% moet je dus in die periode lanceren, want dan staat de consument er meer voor open.”

Combideals

Ook het presenteren van combideals werkt goed, omdat er dan feitelijk voor de consument wordt gekozen, in plaats van dat die dat zelf moet doen. Dijkhoff: “Mensen willen weliswaar keuzevrijheid, maar niet kiezen. Vandaar dat mensen geholpen moeten worden bij hun keuze, maar ook feedback moeten krijgen wanneer ze iets hebben gedaan.” Zoals de automobilist, die zuiniger probeert te rijden, continu terugkoppeling krijgt op zijn display bij het rijden. Dat werkt volgens de oud-minister van het ministerie van Defensie.

Sportschool

Weten waarom je iets doet is van belang voor een consument, anders slijt de motivatie. Dijkhoff omschrijft dat proces als de Job-to-be-done. Consumenten moeten een bepaald doel hebben en willen weten waarom ze het moeten doen. Als dat duidelijk is gaan ze er veelal voor. Zoals het weten dat sport gezond is voor je lichaam en je er vanaf valt. Dat dat soms ook kan leiden tot hilarische zaken als een roltrap nemen naar de ingang van de sportschool in plaats van de trap, hangt samen met het feit dat de job-to-be-done gedaan moet worden in de sportschool en op weg er naar toe. Dijkhoff: “Sporten doe je nu eenmaal in de sportschool.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Trendtable laat foodmarketeers live de trends zien

Event - Zo’n honderd marketeers van foodservicebedrijven kwamen vorige week bijeen om op spectaculaire wijze kennis te nemen van de belangrijkste trends voor 2023. In de Verspillingsfabriek van Hutten in Veghel kregen de foodmaketeers letterlijk de belangrijkste ontwikkelingen live voorgeschoteld op lange schuifbare Trendtables.

Lees bericht


Foodservice groeit met 44,4% in periode 5

Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.

Lees bericht


Makro wint Foodservice Marketing Award met Dish

Prijsuitreiking – Groothandel Makro werd woensdag 15 januari met DISH uitgeroepen tot beste marketingconcept. De prijs onderscheidt de meest succesvolle en toonaangevende marketinginitiatieven binnen de foodservicebranche en werd tijdens de Marketing Breakfast Club van Foodservice XS op de Horecava bekend gemaakt en uitgereikt. DISH is een nieuw digitaal platform voor horecaondernemers dat ook zeer geschikt is voor start-ups. Met het initiatief wil...

Lees bericht


La Place komende tien jaar weer met drie locaties op Duinrell

Leisure - Duinrell heeft de samenwerking met La Place verlengd. Hierdoor blijft La Place de komende tien jaar een belangrijke horecapartner van het attractie- en vakantiepark. Duinrell kiest voor La Place omdat het attractiepark vindt dat een goede maaltijd onderdeel uitmaakt van een dagje uit. Er zijn drie La Place restaurants op het park waar bezoekers kunnen kiezen uit warme...

Lees bericht

‘Voorjaarsgroei’ van bijna 2 procent in foodservice

Marktcijfers - In 2016 was er in maart een opleving van 3% in de horeca. Dit jaar komt er dankzij het goede weer nog eens 2% groei bovenop. Daarentegen bleef de groei in de catering van bedrijven en zorginstellingen met -1% achter. Over de eerste drie maanden van 2017 tezamen staat de foodservice op +1,7%. De cijfers zijn afkomstig van Foodstep en in de laatste...

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid