KVK signaleert veel starters in levensmiddelengroothandel
Analyse – Het aantal starters groeit weer en het aantal faillissementen neemt af. Dat blijkt uit het KVK Trendrapport Bedrijfsleven over januari 2022. Vooral de groei van het aantal starters in de bouw (+15,7%) en de groothandel (+ 10%) valt op en meer specifiek de levensmiddelengroothandel.
Er waren in januari 2022 22.668 starters, dit aantal (0,1%) is nagenoeg gelijk gebleven met aantal starters in januari 2021, meldt de KvK. Was aanvankelijk sprake van een toename in het aantal faillissementen de afgelopen maanden, was dat in januari niet het geval. Na de stijging in november en december 2021 is het aantal faillissementen in januari met 26% gedaald van 153 in januari 2021 naar 113 in januari 2022. Het aantal faillissementen is vooral afgenomen in de KVK regio’s Zuid (-49%) en Oost (-42%). In de regio Zuidwest nam het aantal faillissementen toe met 5%. Volgens prof. dr. Erik Stam, hoogleraar Strategie, Organisatie en Ondernemerschap aan de Utrecht University School of Economics laat de KvK-rapportage zien dat de verlengde regeling van de uitstel belastingbetaling en de verlenging van de steunpakketten voor bedrijven hun werk lijken te doen.
Groei aantal starters
In de bouwsector is al een aantal maanden een toename te zien van het aantal starters ten opzichten van de maanden ervoor, meldt de KvK. En in de sector groothandel is in de maand januari het aantal starters toegenomen, terwijl er sinds mei 2021 iedere maand een afname van het aantal starters te zien was. Dit betreft vooral de groothandel in voedings- en genotmiddelen (+108% groei van het aantal starters t.o.v. januari 2021). Deze bedrijven hebben naast de voedings(speciaal)zaken vooral de horeca als klant. Andere sectoren binnen de groothandel, waar een groei waarneembaar is, zijn ‘handel in auto’s en aanhangers’ (25%) en ‘groothandel in ICT apparatuur’ (20%). Stam: “Met weer meer startende bedrijven in januari 2022, en minder stoppende bedrijven blijft het aantal bedrijven toenemen, ondanks de nog steeds grote onzekerheden rondom de coronapandemie. Het geeft de structurele sterkte van de Nederlandse economie weer, maar ook de conserverende werking van de steunmaatregelen.”
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon
Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.
Lees berichtCompass Group nieuwe horecapartner WEC
Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.
Lees berichtBiertje in Europees restaurant het duurst in Noorwegen
Prijsvergelijking – Van alle Europese steden is de gemiddelde prijs van een biertje in Noorwegen het duurst. Portugal is het goedkoopst, maar voor wie echt voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten voor zijn biertje in een restaurant moet naar Noord-Macedonië.
Lees berichtCIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf
Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit. Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.
Lees berichtEventseizoen 2024 geopend met fors meer eventcateraars
Analyse – In april start het evenementenseizoen en volgens cijfers van de Kamer van Koophandel is het aantal fors gegroeid. Het gaat dan om cateringpartijen die zowel festivals, bruiloften, verjaardagen en andere feesten verzorgen. Het handelsregister van de KvK telde er in het eerste kwartaal van 2024 ruim 27.000, dat zijn er bijna 16.000 meer dan vijf jaar geleden, een stijging van 133%.
Lees berichtFoodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit
Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...
Lees bericht