Landal ’t Loo neemt proef met zelfrijdende bezorgrobot
Leisure - Vakantiepark Landal Landgoed ’t Loo in ’t Loo-Oldebroek heeft de primeur van de eerste zelfrijdende robot op een Europees vakantiepark. De bezorgrobot gaat het parkteam in eerste instantie ondersteunen bij het aanleveren en ophalen van linnengoed in de recreatiewoningen, maar later wordt de bezorgrobot ook ingezet voor ontbijt- en bbq-pakketten en pizza’s.
Landal GreenParks werkt al geruime tijd aan het implementeren van robots om het werk met innovatieve mogelijkheden gemakkelijker te maken en de gasttevredenheid te verhogen. Werknemers die bepaalde werkzaamheden niet meer hoeven te doen, kunnen die vrijgekomen tijd besteden aan de gasten van het park. Om die reden worden in het restaurant ook robots ingezet voor het uitserveren en ophalen van vuile vaat.
In eerste instantie test Landal de zelfrijdende bezorgrobot twee keer één maand. Met kerst wordt test even onderbroken. Binnen die periode worden verschillende scenario’s met de bezorgrobot uitgevoerd.
De start van de pilot op Landal Landgoed ‘t Loo is een eerste stap die uiteindelijk moet leiden tot het inzetten van bezorgrobots op meer plekken in de dagelijkse operatie en op meerdere vakantieparken van Landal GreenParks. Bij het project zijn meerdere partners betrokken: schoonmaakorganisatie Novon, technologieontwikkelaar Dutch Automated Mobility en producent van robotvoertuigen Clevon uit Estland.
Hospitality services
De zelfrijdende bezorgrobot biedt een kijkje in de toekomst van hospitality services waar technologie de menselijke interactie versterkt in plaats van deze te vervangen, laat Landal weten. Van het zelfstandig afleveren van schoon bedlinnen direct bij de accommodatie, tot het rondbrengen van boodschappen en gereedschap of onderdelen, de bezorgrobot zorgt voor een soepele en efficiënte service, zodat de medewerkers op de parken zich kunnen richten op het bieden van een meer persoonlijke gastervaring. “Onze wereld ziet steeds meer innovatieve technologische oplossingen die het leven makkelijker maken. Van een digitale sleutel in de Landal-app, die onze gasten toegang biedt tot hun accommodatie en het zwembad en waarmee je direct kan boeken voor het restaurant en andere activiteiten, tot aan de robots die in veel restaurants het werk lichter maken voor onze medewerkers,” aldus operationeel directeur Jeroen Mol van Landal GreenParks.
Bron: Landal/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Nieuw hoofdkantoor Landal GreenParks en Roompot
Leisureparken - Per 1 november start de transformatie van het kantoor aan de Wibautstraat in Amsterdam, waarin Roompot en Landal GreenParks zijn samengevoegd. Het hoofdkantoor dat volgend jaar opengaat moet de ambitie laten zien van de nieuwe combinatie om op termijn dé Europese leider te worden in vakanties in de natuur.
Lees berichtCees van Vliet operationeel directeur bij Roompot/Landal
Benoeming - Cees van Vliet, jarenlang operationsdirecteur bij Albert Heijn en Jumbo en recentelijk actief als directeur Gamma Nederland, wordt de operationeel directeur (coo) bij Roompot/Landal.
Lees berichtNaam Roompot verdwijnt en wordt Landal
Leisure - De naam Roompot voor de vakantieparken verdwijnt uit Nederland. De parken gaan voortaan verder onder de naam Landal. Verder verhuist het hoofdkantoor van Roompot in Goes naar Amsterdam en krijgt Landal na de zomer een nieuwe uitstraling.
Lees berichtMikael Andersson nieuwe CEO Roompot en Landal GreenParks
Benoeming – Het Executive Team van Roompot en Landal GreenParks is versterkt met Mikael Andersson als nieuwe CEO. Ook treden drie nieuwe directieleden met internationale ervaring toe tot de directie van de vakantieaanbieder.
Lees berichtGastvrijheidsbepleiter Bas Hoogland overleden
Persoonlijk - Op 1 mei 2024 is Bas Hoogland, voormalig commercieel directeur van Landal GreenParks, op 63 jarige leeftijd overleden. Hoogland vertrok bij het vakantiebedrijf om gezondheidsredenen en startte daarna in het Zuid-Limburgse ‘bergdorp’ Vijlen een Bed & Breakfast. Mede door zijn social media-inspanningen wist hij enorme bekendheid te geven aan ‘De Heerlijkheid Vijlen’, zoals het vakantiegebied eigenlijk heet.
Lees bericht‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’
Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.
Lees bericht