‘AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen’


Algemeen directeur Erik Ginjaar van Postillion Hotels gebruik AI binnen zijn hotels vooral als ondersteuning bij het maken van offertes

Bijeenkomst – Donderdag vond de bijeenkomst ‘Phygital’ van Trema Foodnetwerk. Het thema behandelde de vraagstukken van de steeds verdere (noodzakelijke) integratie van digitalisering en robotisering in de foodservicebranche. Efficiency en gebrek aan personeel zijn belangrijk uitgangspunten bij de invulling. Conclusie van de dag: AI en robotisering moeten hospitality ondersteunen, maar kunnen de menselijke waarde van gastvrijheid nooit vervangen.

De dag bij Postillion ‘Veluwemeer’in Putten werd afgetrapt door Maarten Reijgersberg van RauwCC die een inspireerde verhaal hield over virtual brand ambassadors en virtual influencers. Dat mensen een band kunnen opbouwen met virtuele personen en karakters vinden mensen geen punt. Op diverse plaatsen doen zij dat al met Disney-figuren en de M&M-karakters. Bij een proef met een karakter voor Postilion Hotel Rotterdam, die als een virtuele reisgids voor Rotterdam optrad, had het ook gewerkt, alleen werd die na verloop van tijd beëindigd. Algemeen directeur Erik-Jan Ginjaar, die na Reijgersberg het podium pakte, sprak van een leerzaam project. Ook een project dat vernieuwend was voor Postillon en vooral uitdagend was voor de vorm van hospitality die hij voorstaat met zijn acht hotels en vooral door echte mensen moet worden ingevuld. Techniek als AI en robotisering moeten in zijn ogen hospitality ondersteunen, maar kunnen het nooit vervangen. AI wordt wel veelvuldig ingezet binnen zijn hotelketen als ondersteuning bij de offerte-aanvragen voor congressen en internationale bijeenkomsten. “Daar werkt het uitstekend en heeft het laten zien dat er arbeidsplekken bespaard kunnen worden waar de offertes worden opgesteld. Die mensen kunnen we nu inzetten op plekken waar zij de hospitality veel beter kunnen uitdragen dan bij het opstellen van de offertes,” aldus Ginjaar.

Landal GreenParks

Daarna was het de beurt aan Landal GreenParks Rabbit Hill. In een tipitent deelde concept designer Rogier Claessens van Landal GreenParks uit hoe Landal digitalisering en robotisering in de praktijk brengt. Robots worden bij Landal bijvoorbeeld ingezet in de bediening. Niet alleen levert dat een besparing op in personeel, maar het is ook leuk voor gasten, vooral de jeugdige gasten. Daarnaast vergroot automatisering ook het aantal horecapunten op het park, bijvoorbeeld door de inzet van een pizza-automaat. Omdat de automaat 24/7 beschikbaar is, levert de pizza-automaat ook een bijdrage aan de gasttevredenheid.

ChatGPT

AI-expert Ferry Hoes sloot de bijeenkomst van het Trema betwerk van FocusPlaza af met zijn visie op de synergie tussen mens en technologie in organisaties. Om te laten zien hoe dat praktisch werkte volgde een interactieve workshop met ChatGPT. Deelnemers konden op die manier zien welke bijdrage ChatGPT kan hebben voor productinnovatie, maar ook in samenstelling van bepaalde gerechten voor klantengroepen.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid