Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit


In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat in maart 2024 werd gehouden.

In 2030 zal meer dan de helft van de volwassenen in Nederland tot de 'Gemaksgeneratie' behoren: de Millennials en Generatie Z. Vooral die laatste groep zal tegen die tijd aanzienlijk groeien, met een hoger beschikbaar inkomen én dus meer invloed. Ze zullen ook een groter deel van hun inkomen aan buitenshuisconsumptie spenderen dan andere generaties. De verschillen tussen de generaties merkt men vooral in Fastservice, daarna in Horeca en het minste in het segment Catering.

Aanpassingen

27% heeft het menu of assortiment (gedeeltelijk) aangepast voor Gen-Z. De aanpassingen die het meest worden gedaan zijn:

1Meer vegetarische of veganistische gerechten (55%)

2. Meer gezonde en voedzame keuzes (36%)

3. Meer aandacht voor duurzame ingrediënten (33%)

Gemiste kans

Van de respondenten die nog geen aanpassingen hebben gedaan aan hun menu/assortiment, overweegt slechts 9% dit binnen 1 tot 2 jaar te doen. Dat is, gezien de groeiende invloed van Gen-Z en hun toenemende budget voor buitenshuisconsumptie, een gemiste kans volgens Group 7. Met 63% van de respondenten die zich bewust zijn van de behoeften van Gen-Z en nog geen 30% die daadwerkelijk aanpassingen heeft doorgevoerd, is het overduidelijk dat de Horeca-, Fastservice- en Cateringsector een stapje extra moeten zetten om aan de wensen te voldoen.

Bron: Group 7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


Sodexo en WNF zetten ‘aardig eten’ op de kaart

Catering - Vanaf  maandag, 15 april, gaan food & facilitair dienstverlener Sodexo en WWF-NL een samenwerking aan om Nederlandse werknemers duurzamer en gezonder te laten eten. Met deze samenwerking worden in ruim 100 bedrijfsrestaurants gerechten die minder impact hebben op natuurverlies en klimaatverandering onder de aandacht gebracht.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid