Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca
![](/images/made/uploads/bijbaaninhoreca_1080_810_90.jpg)
Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van digitaal uitzendplatform NOWJOBS.
Jongeren hebben echter wel een duidelijke voorkeur voor overdag werken in de horeca: 56% van degenen die horeca aantrekkelijk vinden, werkt het liefst overdag, 53% ook in de avond in restaurants. Slechts 25% heeft een voorkeur voor werken in de kroeg of discotheek. Het minst populair is bijverdienen in bedrijfscatering of kantines.
Eén op de vijf jongeren tussen de 16 en 28 jaar met een bijbaan werkt naast hun opleiding gemiddeld 24 uur per week of zelfs meer (n=274). Eén van de belangrijkste aspecten waar een bijbaan voor hen aan moet voldoen is flexibiliteit in werkuren en rooster. Waar ze echter de meeste waarde aan hechten is een goed uurtarief: 65% van de jongeren vindt dit het belangrijkste. Naast salaris kan een werkgever bijverdieners ook blij maken met een fijne werksfeer, bonussen of fooien en weekend- en feestdagtoeslagen. Eén derde van de jongeren werken liever doordeweeks in plaats van in het weekend. Slechts 15% werkt liefst alleen in het weekend en niet doordeweeks. Opvallend is dat 47% van de jongeren het liefst werkt voor een lokale en kleinschalige horecagelegenheid. Slechts 21% heeft de voorkeur voor een landelijk bekende keten.
Bron: NOWJOBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
burgerme lanceert nieuw virtueel merk YAY FRY-DAY
Formulenieuws - burgerme heeft de lancering aangekondigd van een virtuele merk: YAY FRY-DAY. Het virtuele merk is gericht op gefrituurde kip biedt de franchisenemers de kans twee merken vanuit één keuken de exploiteren, waardoor er een breder publiek kan worden bereikt. De komst van het nieuwe merk wordt gemeld door de Nationale Franchise Gids.
Lees berichtCrowdAboutNow groeit 50% in eerste zes maanden
Financiering - Crowdfunding platform CrowdAboutNow, dat het kleinbedrijf financiert met behulp van hun klanten en fans, heeft in het eerste halfjaar van 2024 11 miljoen gefinancierd. Dit is een record voor het platform en een groei van 50% ten opzichte van vorig jaar. Dat meldt het financieringsplatform maandag in een bericht.
Lees berichtUdo Delfgou nieuwe algemeen directeur KHN
Benoeming - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat Udo Delfgou per 1 oktober aantreedt als de nieuwe algemeen directeur van de branchevereniging voor de horeca. Hij volgt in die functie Dirk Beljaarts op, die recent benoemd is in het huidige kabinet als minister van Economische Zaken. Delfgou heeft veel bestuurlijke ervaring.
Lees berichtDe Eetgemak Groep en TotaalVERS bundelen krachten
Samenwerking – Maaltijdenproducent De Eetgemak Groep en TotaalVERS, gespecialiseerd in het leveren van een totaalpakket aan eten en drinken, bundelen hun krachten. Doel van de samenwerking is de dienstverlening naar afnemers verder verbeteren.
Lees berichtInstock redt in 10 jaar tijd 3 miljoen kilo voedsel
Voedselverspilling - Instock viert dit jaar het tienjarig bestaan. Sinds de oprichting in 2014 heeft Instock zich niet alleen ontwikkeld van een restaurantconcept tot een duurzame horeca groothandel (InstockMarket), maar heeft ook een indrukwekkende 3 miljoen kilo voedsel gered van verspilling.
Lees berichtChef’s table ‘Taste of Horecava by Gault&Millau’
Vakbeurzen - In samenwerking met de culinaire gids Gault&Millau organiseert Horecava een Chef’s Table, waarbij topchefs hun vaardigheden tonen aan een select gezelschap van horecaprofessionals.
Lees bericht