Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van digitaal uitzendplatform NOWJOBS.
Jongeren hebben echter wel een duidelijke voorkeur voor overdag werken in de horeca: 56% van degenen die horeca aantrekkelijk vinden, werkt het liefst overdag, 53% ook in de avond in restaurants. Slechts 25% heeft een voorkeur voor werken in de kroeg of discotheek. Het minst populair is bijverdienen in bedrijfscatering of kantines.
Eén op de vijf jongeren tussen de 16 en 28 jaar met een bijbaan werkt naast hun opleiding gemiddeld 24 uur per week of zelfs meer (n=274). Eén van de belangrijkste aspecten waar een bijbaan voor hen aan moet voldoen is flexibiliteit in werkuren en rooster. Waar ze echter de meeste waarde aan hechten is een goed uurtarief: 65% van de jongeren vindt dit het belangrijkste. Naast salaris kan een werkgever bijverdieners ook blij maken met een fijne werksfeer, bonussen of fooien en weekend- en feestdagtoeslagen. Eén derde van de jongeren werken liever doordeweeks in plaats van in het weekend. Slechts 15% werkt liefst alleen in het weekend en niet doordeweeks. Opvallend is dat 47% van de jongeren het liefst werkt voor een lokale en kleinschalige horecagelegenheid. Slechts 21% heeft de voorkeur voor een landelijk bekende keten.
Bron: NOWJOBS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Swinkels breidt Cornet-familie uit met Gold Blond (5,8%)
Introductie – Palm Breweries in België, onderdeel van de Nederlandse brouwerij Swinkels, heeft de Cornet-familie uitgebreid met Cornet Gold Blond. Het is volgens de brouwer een verfijnd blond bier met een vol karakter en een lager alcoholpercentage van 5,8%.
Lees bericht‘s-Hertogenbosch is Nederlandse horecahoofdstad
Onderzoek – Op basis van restaurantdichtheid, gastbeoordelingen en betaalbaarheid is ’s-Hertogenbosch Horeca Hoofdstad van Nederland. De Brabants stad heeft daarin de concurrentie van Maastricht en Leeuwarden in de rug. De Friese hoofdstad blijkt wel de meest voordelige stad te zijn.
Lees berichtStrijd om de CuliQuiz 2025 gaat finale in
Wedstrijd - Studenten uit de gastvrijheidssector maken zich op voor de finale van de CuliQuiz Battle, een innovatieve kenniswedstrijd die horeca onderwijs en het bedrijfsleven samenbrengt.
Lees berichtFastned en Vermaat starten meerjarige samenwerking
Tankstation - Het Europese snellaadbedrijf Fastned, en de Vermaat Groep, specialist in horecaconcepten, kondigen een meerjarige samenwerking aan. De samenwerking richt zich op het neerzetten van een hoogwaardig horeca- en retailconcept bij verschillende snellaadstations van Fastned langs Europese snelwegen.
Lees berichtHorecaEvenTT blijft vaste waarde in het noorden
Vakbeurzen – De vakbeurs HorecaEvenTT in de WTC Expo in Leeuwarden werd goed bezocht. Traditioneel bezoeken altijd veel horecaondernemers van de Waddeneilanden de vakbeurs en ook die waren deze keer weer aanwezig. De beurs valt verder altijd op door de warme aankleding van de expositieruimte en de verzorgde stands.
Lees berichtINTERNORGA wil gastronomie naar hoger niveau tillen
Vakbeurzen – De coveniencebeurs INTERNORGA die van 14 tot en met 18 maart 2025 wordt gehouden in Hamburg wil niet alleen de belangrijkste trends signaleren, maar ook de gastronomie naar een hoger niveau brengen. De beurs is bestemd voor foodprofessionals uit de out-of-homemarkt en de retail.
Lees bericht