Lunchroom of koffiebar populairste bijbaan in horeca


Jongeren hebben een duidelijke voorkeur voor bijverdienen in de daghoreca

Onderzoek – De horeca is een populaire sector onder jongeren om in bij te verdienen. 24% van de jongeren werkt het liefste in de horeca op de vloer als bedieningsmedewerker, achter de bar of als barista bij een lunchroom of koffiebar, tegenover 12% op de vloer in de afwas of als hulpkok. Dat blijkt uit De Bijbanen Barometer uitgevoerd door DirectResearch in opdracht van digitaal uitzendplatform NOWJOBS.

Jongeren hebben echter wel een duidelijke voorkeur voor overdag werken in de horeca: 56% van degenen die horeca aantrekkelijk vinden, werkt het liefst overdag, 53% ook in de avond in restaurants. Slechts 25% heeft een voorkeur voor werken in de kroeg of discotheek. Het minst populair is bijverdienen in bedrijfscatering of kantines.

Eén op de vijf jongeren tussen de 16 en 28 jaar met een bijbaan werkt naast hun opleiding gemiddeld 24 uur per week of zelfs meer (n=274). Eén van de belangrijkste aspecten waar een bijbaan voor hen aan moet voldoen is flexibiliteit in werkuren en rooster. Waar ze echter de meeste waarde aan hechten is een goed uurtarief: 65% van de jongeren vindt dit het belangrijkste. Naast salaris kan een werkgever bijverdieners ook blij maken met een fijne werksfeer, bonussen of fooien en weekend- en feestdagtoeslagen. Eén derde van de jongeren werken liever doordeweeks in plaats van in het weekend. Slechts 15% werkt liefst alleen in het weekend en niet doordeweeks. Opvallend is dat 47% van de jongeren het liefst werkt voor een lokale en kleinschalige horecagelegenheid. Slechts 21% heeft de voorkeur voor een landelijk bekende keten.

Bron: NOWJOBS/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws


{if '1' == '1'}

Lancering luxe Amsterdams chocolademerk MARMIR

Introductie - MARMIR Chocolate heet het nieuwe Amsterdamse chocolademerk dat woensdag is geïntroduceerd. officieel. Nederland is hiermee een luxe boutique chocolademerk van eigen bodem rijker. De chocolade is door ervaren patisserie chefs ontwikkeld van ingrediënten van hoge kwaliteit en bestemd voor de zakelijke markt, horecagelegenheden en consumenten.

Lees bericht

{if '2' == '1'}

‘Bufkes is altijd trouw gebleven aan de principes’

Interview – Wie Bufkes zegt, zegt vooral rijk belegde broodjes. Het zijn broodjes die passen bij een Bourgondische levensstijl. Klanten krijgen daardoor ook waar voor hun geld, juist omdat de broodjes niet duur zijn geprijsd. En wellicht schuilt daarin ook het succes van de van oorsprong Limburgse formule. Maar mede-eigenaar en directeur Charles Sampers van Bufkes zegt over het succes ook: ...

Lees bericht




Vijf nieuwe leden bij culinaire vereniging JRE-Nederland

Horeca - Restaurant SILLYFOX was onlangs het middelpunt ter gelegenheid van de jaarlijkse JRE-Jeunes Restaurateurs ‘Pers- & Partnerlunch’. Tijdens deze middag werden vijf nieuwe leden van JRE-Nederland voorgesteld. Gastheer tijdens deze ‘gastronomische kennismaking’ was dit maal Joppe Sprinkhuizen van SILLYFOX in Veghel.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid