‘Maaltijdbox-kokers verspillen 21% minder voedsel’


Duurzaamheid – Huishoudens die gebruik maken van een maaltijdbox verspillen 21% minder voedsel, dan wanneer zelf de boodschappen worden gedaan in een supermarkt. Dit cijfer weegt daarom mee in het duurzaamheidsrapport van maaltijdbezorger HelloFresh. Net als de elektrische bezorging in de binnenring van Amsterdam.

In het onlangs gepresenteerde duurzaamheidsrapport van HelloFresh laat het bedrijf zien aan welke Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN de maaltijdboxleverancier reeds een bijdrage levert. In de Benelux verspilt HelloFresh bijvoorbeeld minder dan .3 procent van de ingrediënten.

Volgens de Food and Agriculture Organization (FAO) van de VN wordt een derde van de hoeveelheid geproduceerd eten jaarlijks verspild, wat zich vertaalt in 4,4 gigaton CO2-uitstoot per jaar. Het terugdringen van voedselverspilling is daarom een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van HelloFresh.

Verspilling

De maaltijdboxbezorger leverde in 2019 meer dan 280 miljoen maaltijden aan klanten in 13 landen wereldwijd. Bij HelloFresh blijft minder dan één procent van het voedsel in de productie ongebruikt en meer dan twee derde daarvan wordt regelmatig gedoneerd aan lokale voedselbanken. In vergelijking met de supermarkten komt dat neer op 66 procent minder voedselverspilling. Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux: “Het blijkt dat wanneer mensen zelf boodschappen doen, ze vaak te veel kopen omdat ze overschatten hoeveel ze nodig hebben. In de maaltijdboxen zit precies de juiste hoeveelheid ingrediënten en wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt.”

Elektrisch vervoer

De afgelopen jaren heeft HelloFresh al significante verbeteringen toegepast om haar ecologische voetafdruk te verminderen. In Nederland gebeurde dit bijvoorbeeld door het bouwen van een duurzaam distributiecentrum. Het duurzaamheidsrapport laat zien dat de productie in alle 17 productielocaties van HelloFresh slechts 7 gram CO2 per euro omzet genereert, voornamelijk voor licht en koeling, 71 procent minder dan supermarkten. Een ander belangrijk onderdeel is de bezorging aan klanten. Wiertsema: “We maken gebruik van speciale software voor routeoptimalisatie om de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken. Door deze ontwikkelingen heeft HelloFresh in 2019 in Nederland en België het aantal afgelegde kilometers per week met 15 procent kunnen verminderen in vergelijking met 2018. Daarnaast hebben we recent in de binnenring van Amsterdam als allereerste locatie wereldwijd bezorging met elektrische busjes uitgerold. We zijn voornemens eind 2022 de helft van de bezorgingen in de Benelux op deze manier te verzorgen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Mondelēz op schema met duurzaamheidsdoelstelling 2025

Duurzaamheid – Mondelēz International zet enorme stappen in het realiseren van de doelstellingen om de productie en grondstoffen verder te verduurzamen en het assortiment aan te laten sluiten op meer verantwoord snacken. Het bedrijf ligt of op schema of voor op de doelstellingen, maar loopt in ieder geval op schema voor ambitieuze doelstellingen voor 2025.

Lees bericht

Sterke omzetgroei HelloFresh door coronacrisis

Maaltijdbox - HelloFresh SE, 's werelds marktleider van maaltijdpakketten, heeft een zeer sterk eerste kwartaal achter de rug. Geholpen door de coronamaatregelen, omdat mensen zoveel mogelijk thuis moesten blijven, steeg het aantal actieve klanten met 68,4% naar 4,18 miljoen. Dit resulteerde in een omzet groei van meer dan 66% naar bijna 700 miljoen euro.

Lees bericht

Yoghurt Barn wil klimaatpositief ondernemen

Formulenieuws - Yoghurt Barn wil als eerste Nederlandse horecaformule klimaatpositief ondernemen. Dat betekent in de praktijk dat elke gast een positieve impact heeft op het klimaat. Het bedrijf zet hiermee de nieuwe standaard in duurzame horeca en hoopt dat andere formules in binnen- en buitenland het voorbeeld zullen volgen.

Lees bericht

‘Duurzaamheid niet bepalend bij keuze eventlocatie’

Onderzoek – Bij de keuze van een evenementlocatie blijkt duurzaamheid onderaan het prioriteitenlijstje te staan. Als de keuze echter eenmaal is gemaakt dan is een duurzaam aanbod wel belangrijk. Dat meldt Theater Amsterdam naar aanleiding van een onderzoek onder B2B eventmanagers naar de rol die duurzaamheid speelt bij het kiezen van een evenementenlocatie.

Lees bericht


HelloFresh zet volgende stap in verduurzaming

Verduurzamen - Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft de volgende stap genomen in de verduurzaming van de bezorging aan haar klanten. Sinds oktober 2019 werkt HelloFresh met een softwaresysteem om de bezorgroutes in de Benelux verder te optimaliseren en bezorgt het in de binnenring van Amsterdam voortaan met elektrische busjes.

Lees bericht

Nieuw Smaakmakers-label bestemd voor duurzame horecazaken

Duurzaamheid – Energieleverancier Vattenfall en HorecaNederland.TV introduceren een label dat horecazaken moet motiveren energiebewust en duurzaam te gaan ondernemen. “Met het Smaakmakers-label kunnen horecazaken laten zien dat ze hun steentje bijdragen,” zegt Roderick Glerum, commercieel directeur Vattenfall.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid