‘Maaltijdbox-kokers verspillen 21% minder voedsel’


Duurzaamheid – Huishoudens die gebruik maken van een maaltijdbox verspillen 21% minder voedsel, dan wanneer zelf de boodschappen worden gedaan in een supermarkt. Dit cijfer weegt daarom mee in het duurzaamheidsrapport van maaltijdbezorger HelloFresh. Net als de elektrische bezorging in de binnenring van Amsterdam.

In het onlangs gepresenteerde duurzaamheidsrapport van HelloFresh laat het bedrijf zien aan welke Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN de maaltijdboxleverancier reeds een bijdrage levert. In de Benelux verspilt HelloFresh bijvoorbeeld minder dan .3 procent van de ingrediënten.

Volgens de Food and Agriculture Organization (FAO) van de VN wordt een derde van de hoeveelheid geproduceerd eten jaarlijks verspild, wat zich vertaalt in 4,4 gigaton CO2-uitstoot per jaar. Het terugdringen van voedselverspilling is daarom een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van HelloFresh.

Verspilling

De maaltijdboxbezorger leverde in 2019 meer dan 280 miljoen maaltijden aan klanten in 13 landen wereldwijd. Bij HelloFresh blijft minder dan één procent van het voedsel in de productie ongebruikt en meer dan twee derde daarvan wordt regelmatig gedoneerd aan lokale voedselbanken. In vergelijking met de supermarkten komt dat neer op 66 procent minder voedselverspilling. Pauwel Wiertsema, CEO HelloFresh Benelux: “Het blijkt dat wanneer mensen zelf boodschappen doen, ze vaak te veel kopen omdat ze overschatten hoeveel ze nodig hebben. In de maaltijdboxen zit precies de juiste hoeveelheid ingrediënten en wordt voedselverspilling tot een minimum beperkt.”

Elektrisch vervoer

De afgelopen jaren heeft HelloFresh al significante verbeteringen toegepast om haar ecologische voetafdruk te verminderen. In Nederland gebeurde dit bijvoorbeeld door het bouwen van een duurzaam distributiecentrum. Het duurzaamheidsrapport laat zien dat de productie in alle 17 productielocaties van HelloFresh slechts 7 gram CO2 per euro omzet genereert, voornamelijk voor licht en koeling, 71 procent minder dan supermarkten. Een ander belangrijk onderdeel is de bezorging aan klanten. Wiertsema: “We maken gebruik van speciale software voor routeoptimalisatie om de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken. Door deze ontwikkelingen heeft HelloFresh in 2019 in Nederland en België het aantal afgelegde kilometers per week met 15 procent kunnen verminderen in vergelijking met 2018. Daarnaast hebben we recent in de binnenring van Amsterdam als allereerste locatie wereldwijd bezorging met elektrische busjes uitgerold. We zijn voornemens eind 2022 de helft van de bezorgingen in de Benelux op deze manier te verzorgen.”

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Vitam en Fooditis gaan strijd aan tegen CO2 in catering

Verduurzamen – Facilitaire horecadienstverlener Vitam en foodservice-expert Fooditis werken samen om het eten in de Vitam-restaurants verder te verduurzamen. Met de CO2-Impact Tool, BrightGreen, wordt per ingrediënt het CO2-verbruik berekend en getoond op een dashboard zodat gekeken kan worden waar verdere verbetering mogelijk is.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht


Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht



Ekomenu start samenwerking met LikeMeat

Samenwerking – De biologische maaltijdbox aanbieder Ekomenu start een samenwerking met het plantaardige voedingsmerk LikeMeat, omdat steeds meer mensen kiezen voor het minderen in eten van dierlijke producten.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid