Maaltijdboxen vooral populair onder twintigers
Onderzoek – Abonnementen op maaltijdboxen zoals HelloFresh en Uitgekookt blijken vooral populair te zijn onder jong volwassenen. Uit onderzoek van vergelijkingssite Slimster.nl blijkt dat bijna één op de tien Nederlanders tussen de 18 en 30 jaar gebruikmaakt van een abonnement op een maaltijdbox
Het onderzoek van Slimster, uitgevoerd door Panel Inzicht onder 2000 Nederlanders, had als doel in kaart te brengen welke abonnementen Nederlanders hebben en wat zij daar maandelijks aan kwijt zijn. De resultaten tonen onder meer aan dat de opkomst van abonnementsdiensten in de voedselsector een grote impact heeft, vooral onder jonge volwassenen. “De toename in het gebruik van maaltijdboxen onder jonge mensen toont een verschuiving in de manier waarop we boodschappen doen en maaltijden bereiden,” aldus Marco Schuurman, eigenaar van Slimster.nl. “Dit sluit aan bij de drukke levensstijl van veel jonge volwassenen en de behoefte aan gezond, gevarieerd en gemakkelijk eten.”
Bezorgdheid
Hoewel de opkomst van maaltijdboxen en andere voedselabonnementen, volgens Schuurman, veel voordelen biedt, spreekt hij ook enige bezorgdheid uit. De maaltijdboxen hebben ook impact op het milieu. Het gemak en de aantrekkelijkheid van deze diensten kunnen bijdragen aan de afname van de vraag naar lokale voedselverkopers zoals markten en buurtwinkels. Bovendien is er bezorgdheid over de extra verpakkingen die nodig zijn voor individuele porties. Daarnaast kan de toename van bezorgverkeer bijdragen aan luchtvervuiling en verkeerscongestie. Schuurman: “Dat geldt natuurlijk voor álle bezorgdiensten, niet specifiek de bezorging van maaltijdboxen. Het zou daarom goed zijn wanneer we ons vaker afvragen of het nou echt nodig is iets online te bestellen, voordat we op de bestelknop klikken”.
CO2-uitstoot
Schuurman voegt eraan toe dat er ook cijfers zijn die uitwijzen dat maaltijdboxen juist tot minder CO2-uitstoot zouden leiden dan boodschappen doen in de supermarkt, omdat de porties beter afgestemd zijn op het aantal personen, wat tot minder voedselverspilling leidt. Onderzoekers van de Universiteit van Michigan concludeerden in 2019 dat de uitstoot van een tweepersoons maaltijd uit de supermarkt 33 procent hoger is dan die van een vergelijkbare maaltijdbox.
Bron: Slimster/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Prijs maaltijdboxen gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022
Analyse – Prijs van maaltijdboxen in 2024 gemiddeld 8,7% hoger dan in 2022. De gemiddelde prijs voor een maaltijdbox met 3 maaltijden voor 2 personen ligt nu op €48,41, wat neerkomt op €8,- per maaltijd, inclusief bezorging. Dat heeft Foodboxen.nl berekend.
Lees berichtGroei maaltijdboxbedrijf Boerschappen dit jaar 49%
Maaltijdenbox – Boerschappen is dit jaar met 49% gegroeid. Hiermee groeit de maaltijdbox-leverancier sneller dan de markt maaltijdboxen, die juist een dalende trend laat zien. In september leverde Boerschappen meer dan 300.000 duurzame maaltijden uit aan haar particuliere en zakelijke klanten door heel Nederland.
Lees berichtBij achttien festivals is het menu volledig vegetarisch
Festivals – Bij achttien grote festivals kunnen de bezoekers dit jaar volledig vegetarisch eten, laat Wakker Dier weten. De organisatie vraagt de festivals meer vegetarisch aan te bieden, om enerzijds de consument kennis te laten maken met vegetarisch eten en anderzijds de milieu-impact van festivals te verkleinen.
Lees berichtLeonidas uitblinker op waardestrategie ‘beste product’
Onderzoek - Leonidas-klanten geven deze chocolaterie van alle foodretailers de hoogste score op de waardestrategie ‘beste product’. Uw Slager en Ekoplaza volgen op de tweede en derde plaats. Dit blijkt uit Uitblinkers Foodretail van specialist in online marktonderzoek Multiscope onder ruim 4.100 Nederlanders.
Lees berichtDe Vegetarische Slager wordt steeds plantaardiger
Samenwerking - De Vegetarische Slager gaat meer samenwerken met de eivervangers van The EVERY Company, waardoor de producten steeds plantaardiger worden. Veel producten zijn dat al, maar nog niet allemaal. Het online platform ChangeInc. voor toekomstmakers vraagt zich daarom af wordt de Vegetarische Slager straks niet de Veganistische Slager?
Lees berichtHelloFresh groeit met bezorging kant-en-klaarmaaltijden
Maaltijdbezorging - Maaltijdbezorger HelloFresh heeft in het eerste kwartaal de omzet licht zien groeien naar iets meer dan 2 miljard euro. Een groei van 3,8% en meteen ook een record. De groei werd voornamelijk gerealiseerd door de verkoopstijging in kant-en-klaarmaaltijden.
Lees bericht