Medewerkers horeca hebben financiële last van inflatie


Ondanks extra uren was het toch ook noodzakelijk voor medewerkers om extra financiële maatregelen te nemen

Onderzoek - Bijna de helft (46 procent) van de Nederlandse eerstelijnsmedewerkers in dienstverlenende sectoren zoals de horeca, werkte dit jaar meer uren om hun levensonderhoud te bekostigen. Maar ondanks die extra uren was het toch ook nog noodzakelijk voor medewerkers om extra financiële maatregelen te nemen.

Dit blijkt uit Europees onderzoek naar de impact van inflatie op de zogenaamde eerstelijnsmedewerkers. Het gaat daarbij om obers en mensen in de retail en logistiek Voor het onderzoek werden ruim 3.300 mensen bevraagd naar de impact van inflatie op hun levensonderhoud. Het onderzoek werd gedaan door Quinyx, een aanbieder van een AI-softwareoplossing voor personeelsplanning.

Naast het feit dat de Nederlandse ondervraagden hebben aangegeven dat ze meer uren zijn werken, hebben zij ook enkele financiële maatregelen genomen. De maatregelen waren noodzakelijk om meer financiële ruimte te creëren. De meest genomen maatregelen zijn:

- Het vragen van financiële steun van familie en/of vrienden  (39 procent)

- gebruik maken van de voedselbank (26 procent)

- afsluiten van een persoonlijke lening  (24 procent)

De maatregelen waren nodig omdat het loon de kosten van het levensonderhoud niet dekt, laat Quinyx weten. Veel van de ondervraagde medewerkers hebben een salaris rond het minimumloon.

Steun

Vier op de tien eerstelijnsmedewerkers geeft aan dat zij financiële steun van familie of vrienden hebben gevraagd. De reden die hiervoor wordt gegeven is dat het salaris de kosten van levensonderhoud niet dekt. Dit percentage ligt in Nederland (39 procent) net iets hoger dan in de andere landen: Verenigd Koninkrijk (31 procent), Duitsland (34 procent) en Scandinavië (34 procent).

Voedselbank

In Nederland, Duitsland en Scandinavië maakt een kwart van alle ondervraagde medewerkers gebruik van een voedselbank het afgelopen jaar. In het Verenigd Koninkrijk ligt dit percentage ietsje lager, namelijk 11 procent. De reden dat de medewerkers gebruik moeten maken van de voedselbank is omdat het loon de kosten van hun levensonderhoud niet dekt. Daarnaast heeft een kwart van de medewerkers in Nederland en Duitsland een persoonlijke lening afgesloten. In Scandinavië ligt dit percentage net iets hoger (28 procent) en in het Verenigd Koninkrijk juist iets lager (14 procent). De studie toont aan dat veel medewerkers worden geconfronteerd met een hogere werkdruk en aanzienlijke financiële uitdagingen. Volgens Toma Pagojute, Chief HR Officer bij Quinyx is het beste advies aan werkgevers: “Ga met ze in gesprek, luister en bied ondersteuning waar en wanneer ze die het meest nodig hebben. Dit kan door middel van flexibele werkschema’s, verbeterde communicatie en door ervoor te zorgen dat hun werkomstandigheden zo goed mogelijk zijn”.

Quinyx ondersteunt wereldwijd gebruikers met AI software voor personeelsbeleid in diverse sectoren met klanten zoals Coolblue, Burger King, Starbucks, Subway en Hanos. Het onderzoek is eind november 2023 gedaan.

Bron: Quinyx/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Schiphol opent met Avolta nieuw horecaconcept Salon

Luchthaven – Schiphol heeft in samenwerking met travel retailer Avolta (voorheen HMSHost) twee nieuwe horecaconcepten geopend in Lounge 1 op de luchthaven. Salon, geïnspireerd door de grachten en terrassen van Amsterdam, bestaat uit een Grand Café en Deli.

Lees bericht


Compass Group nieuwe horecapartner WEC

Catering - Compass Group Nederland en het WEC (Werelderfgoedcentrum Waddenzee) gaan een samenwerking aan. Als de nieuwe horecapartner van het WEC zal Compass Group Nederland een bijzonder horecaconcept ontwikkelen dat de schoonheid en het belang van het Waddengebied weerspiegelt.

Lees bericht


CIRFOOD nieuwe cateraar Evides Waterbedrijf

Catering - Evides is na Vitens het tweede waterbedrijf in het portfolio van CIRFOOD. De cateraar uit Hoofddorp breidt hiermee het portfolio in het B&I segment wederom verder uit.  Evides heeft CIRFOOD als nieuwe horecapartner gecontracteerd voor zowel de restaurant als de banqueting voor de locaties Kralingen en Spijkenisse.

Lees bericht


Foodsector bewust van invloed Gen-Z maar actie blijft uit

Onderzoek – In de foodsector is meer dan de helft (63%) zich ervan bewust dat Gen-Z andere behoeftes en wensen heeft op het gebied van buitenshuis eten. Toch past niet iedereen zich direct aan op de opkomst van met name Gen-Z. Dit blijkt uit onderzoek van de GROUP7 Professional Community onder respondenten uit Nederland (443), uit de segmenten Horeca, Fastservice en Catering, dat...

Lees bericht




© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid